Betalen nu en straks Vervolg van pagina 9 Van Eerd kan het winkelen per videotex terminal nu als volwaardig produkt aanbieden. eveneens de mogelijkheid om chequegebruik terug te dringen. Het gemak om met alleen een kaart op zak toch betalingen te verrichten is in Ne derland echter nog niet door iedereen ontdekt. De credit card is hier nog niet zo ingeburgerd als in landen als de Verenigde Staten. Groot-Brittannië of Frankrijk. De Rabobank ziet voor de af zet en het gebruik van credit cards dan ook nog ruime groeimogelijkheden. Thuis betalen via een elektronische verbinding met de bank zal als voor deel hebben dat het aantal dure, hand matige overschrijvingen kan verminde ren. Op dit moment is telebankieren voor de directe betaling van consu- mentenprodukten nog geen echte mo gelijkheid. Maar Van Tiggelen wijst erop dat het bestellen van produkten via datacommunicatie de proeffase ontstijgt. 'Een koppeling van dat tele winkelen en telebetalen zie ik zeker op termijn als een realistische mogelijk heid. Daarom ook was de Rabobank één van de initiatiefnemers van de videotex-proef in Nuenen. Bestellen en betalen via een terminal thuis is daar mee mogelijk. Straks wordt het zelfs mogelijk om bestelling en betaling te combineren.' Het aandeelhouderschap van de Rabobank in Videotex Neder land geeft aan dat ze de ontwikkeling op de voet volgt. Van Tiggelen ziet een gestage groei van moderne betaalvormen, toch acht hij de rol van contant geld niet uitge speeld. 'Momenteel wordt 85% van alle geldelijke transacties contant afge wikkeld. Ik denk dat dat de komende vijf jaar niet substantieel zal dalen. Geldautomaten zorgen ervoor dat cash makkelijk beschikbaar blijft. Door het gebruik van betaalautomaten en van credit cards zal er wel wat verminde ring van contant geld te zien zijn, maar vooral het chequegebruik zal dalen. Een elektronische portemonnee in de vorm van een chipkaart wordt wel eens als vervanger van contanten gepresen teerd, maar kent nog teveel haken en ogen voor brede toepassing. De maat schappij zonder contant geld zie ik dus voorlopig nog niet.' RdK Vervolg van pagina 12 nager Teleshop. 'Het is nog kleinscha lig, maar de klanten die het systeem gebruiken, doen het intensief. Ze be stellen net zo goed een krop sla en een biefstuk als een kilo suiker.' Dankzij de leerschool in Nuenen is Van Eerd nu in staat Teleshop als vol waardig produkt aan te bieden. Dat zal gebeuren op franchisebasis, zodat het landelijk door iedere supermarkteige naar kan worden afgenomen. 'De win kelier kan zo in feite zijn openingsuren vergroten zonder dat de vaste kosten omhoog gaan', aldus directeur Van Eerd. 'Natuurlijk zijn aan Teleshop ook kosten verbonden, maar die zijn vooraf duidelijk in beeld te brengen. Tegen over die kosten kan een aanzienlijke extra omzet staan.' populair wordt, zal de supermarkt een hoofdrol blijven vervullen. Binnen dat traditionele distributiekanaal doen zich eveneens belangrijke veranderingen voor. De Veghelse ondernemer denkt daarbij aan technologische ontwikke lingen (zoals de toepassing van streepjescodes en betaalautomaten), maar ook aan aanpassingen in grootte en assortiment. 'In de Nederlandse su permarkt liggen zes a zevenduizend artikelen, in de Verenigde Staten ge middeld meer dan twintigduizend. Dat verschil zullen we niet snel inhalen, maar ook de Europese consument wil een ruimere keuze. Een ruimer assortiment vraagt gro tere winkels. Probleem daarbij is dat de overheid allerlei beperkingen op werpt, zodat we lang niet altijd onze plannen kunnen realiseren. Nu worden Thuis boodschappen doen met videotex kan pas echt een grote vlucht nemen als veel huishoudens over de benodigde apparatuur beschikken. Mede door de kosten gaat de versprei ding daarvan echter langzamer dan Van Eerd verwacht en gehoopt had. Voor een wat verdere toekomst heeft hij echter alle vertrouwen in de door braak van het systeem. 'Om teleshoppen toch nu al actueel te maken bij de consument, komen we op korte termijn met een tweede mo gelijkheid, namelijk de druktoetstele- foon. Zo'n toestel staat bij 80% van de Nederlandse consumenten. In plaats van op het beeldscherm wordt de infor matie door een computerstem via de telefoon gegeven. De bestelling kan dan op de telefoon worden ingetoetst.' Ook als teleshopping inderdaad we weer gehinderd doordat we vanwe ge het milieu niet voldoende parkeer plaatsen bij onze supermarkten mogen aanleggen', vindt Van Eerd. 'Enig licht puntje is dat de belemmeringen van de overheid een stimulans kunnen zijn voor Teleshop. In een catalogus kun je het aantal artikelen gemakkelijker uit breiden dan in een winkel.' RC 30 Rabobank 11/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 30