Britse markt open voor nieuwe produkten Luijckx in Groot-Brittannië Chocolade is een produkt dat overal gegeten wordt. Het Zundertse bedrijf Luijckx Chocolade BV exporteert zijn produkten dan ook naar 35 landen over de gehele wereld. Eén van de grootste exportmarkten is Groot- Brittannië. Algemeen directeur Th. Graban van het Brabantse bedrijf beoordeelt die markt zeer positief. De Britten staan open voor nieuwe produkten, maar hechten ook aan de traditie van persoonlijke relaties bij het zakendoen, zo luidt zijn visie. De chocolade die bij Luijckx in vloeibare vorm wordt aangevoerd, wordt in het Zundertse bedrijf verwerkt tot bakjes en tot garneringsmateriaal voor taarten, ijs en dergelijke. Gebrui kers van de produkten zijn banketbak kers, cateringbedrijven, luchtvaart maatschappijen en industriële food- ondernemingen, maar ook de consu mentenmarkt is interessant. In totaal realiseert Luijckx driekwart van de omzet via export, vooral in Europa, maar ook in het Verre Oosten en de VS. De afzet in Nederland wordt echter niet verwaarloosd. Directeur Graban wijst erop, dat een goede thuismarkt belangrijk is om onvoorzie ne fluctuaties op buitenlandse markten op te vangen. Dat principe van risicospreiding is één van de belangrijkste redenen om naar zo veel landen te exporteren. 'Zo zijn we niet te veel afhankelijk van de conjunctuur in een bepaald land. We streven er bij export dan ook niet naar om zo hoog mogelijke volumes te be halen. Het gaat ons in eerste instantie om het creëren van een stabiele afzet in ieder land.' Het leveren van kwaliteit -in produkt en in de dienstverlening daar omheen- en bekendheid met de lokale marktomstandigheden ziet Graban als belangrijke factoren voor succesvolle export. Maar ook de kwaliteit van de con tacten ter plaatse is essentieel. 'In het buitenland zijn er altijd afwijkingen in marktstructuur, cultuur, wetten, logistie ke omstandigheden en natuurlijk ook smaak. Daarom is het belangrijk datje kunt vertrouwen op je partner in dat land. Een goede relatie met importeur of distributeur is daarom van groot be lang bij export.' Groot-Brittannie positief Juist vanwege de waarde die hij hecht aan persoonlijke relaties en ver trouwen, is Graban zeer positief over Groot-Brittannië. 'Een zakelijke relatie is in Groot-Brittannië traditioneel toch wat meer gebaseerd op wederzijds vertrouwen, op intermenselijk contact. Wij beschouwen onze importeurs als partners en zij ons ook.' Een recessie op de Britse markt plaatst Luijckx niet voor problemen. 'Wij factureren namelijk altijd in Neder landse guldens. Dat betekent dat je im porteurs ten tijde van een zwak Brits pond wel in een lastig parket zitten. Op basis van het vertrouwen in de relatie kun je ze dan tegemoet komen. Daar hou je een goede, bestendige band met zo'n importeur aan over en uitein delijk een stabiele omzet aldaar.' Een ander positief punt van de Brit se markt is volgens Graban de open houding tegenover produktinnovaties. 'Wij moeten als gespecialiseerde chocoladeverwerker in produktaanbod voorop lopen. Daarom zijn regelmatige vernieuwingen noodzakelijk. De Britse markt reageert daar vaak erg positief op. Wij beschouwen Groot-Brittannië dus soms als testmarkt voor produkt innovaties.' Eisen aan leverancier 'Exporteren doe je niet alleen', be nadrukt directeur Graban. Hij doelt daarmee op zijn medewerkers, maar ook op de buitenlandse partners en op zijn leveranciers. Ook de Rabobank re kent hij tot deze laatste groep. 'Een bank is in feite leverancier van finan ciële diensten. Wij stellen daar dan ook bepaalde eisen aan; een leverancier moet leveren wat de klant wil. Het lukt de Rabobank Zundert nu zeer goed om ons bij onze buitenlandse activitei ten te ondersteunen. Met name het af wikkelen van het betalingsverkeer gaf in het verleden wel problemen, maar die zijn inmiddels naar volle tevreden heid opgelost.' Graban verwacht van zijn leveranciers, en dus ook van de bank, dat ze relevante informatie ver schaffen. Op financieel gebied kan het dan gaan om marktgegevens, informa tie over buitenlandse markten, finan ciële produkten en zonodig ook over overname-kandidaten. 'Een opstelling als actieve partner, dat hoort bij een vertrouwensrelatie.' RdK 'Een zakelijke relatie is in Groot-Brittannië meer gebaseerd op wederzijds vertrou wen', meent directeur Graban van Luijckx Chocolade. ->..S

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 29