V Groot-Brittannië Volgens directeur Van Lynden van kantoor Londen kan de Rabo bank in Groot-Brittan nië iedere Nederland se cliënt van dienst zijn. dingsmiddelen, chemische produkten en machines en vervoermaterieel ma ken een groot deel uit van het Neder landse exportpakket naar Groot-Brit- tannië (zie tabel). Bancaire dienstverlening Hoewel het valuatarisico bij export naar Groot-Brittannië nu beperkt is, blijven er aspecten die wellicht een drempel kunnen vormen om over de Noordzee zaken te doen. Zo is het An gelsaksische rechtssysteem anders dan dat in Nederland. Samen met de al onder premier Thatcher ingezette te rugtrekking van de overheid uit het economisch leven resulteert dat in een vrij liberaal zakenverkeer. Juist daarom legt men de meeste afspraken vast in onderlinge contracten. Ook op financieel gebied zijn er as pecten die aandacht verdienen. In 1979 werd het deviezenverkeer met het Verenigd Koninkrijk volledig gelibe raliseerd. In- en uitvoer van lokale en buitenlandse valuta kennen geen be perkingen. Ook het aanhouden van bankrekeningen in binnen- of buiten land is niet aan restricties onderwor pen. Opvallend is dat in het betalings verkeer cheques -veel meer dan in Ne derland- een grote rol spelen. In deze omstandigheden is een goede bancaire dienstverlening voor de Nederlandse exporteurs van groot belang. De Rabobank speelt daar ten behoeve van de relaties van de plaat- selijke banken op in met haar produk- tenpakket en met een 'tweesporige' aanwezigheid in het Verenigd Konink rijk. Via de Eurodesk van Rabobank Nederland zijn namelijk contacten te leggen met de alliantiepartner Lloyds Bank of met de eigen kantoren in Lon den en Edinburgh. B.M. Schumacher, bij Rabobank Nederland verantwoordelijk voor deze Eurodesk, verduidelijkt: 'Hoewel de strategische alliantie met Lloyds Bank nog in een pril stadium verkeert, is dui delijk dat deze Britse bank vooral voor het Nederlandse midden- en kleinbe drijf goede diensten kan bewijzen. Een breed gespreid vestigingennet van bij na 2 000 kantoren en een volledig pak ket bankdiensten staan tot de beschik king van de Rabobank-cliënten. Voor het aanhouden van rekeningen, het af storten van gelden, het afwikkelen van betalingsverkeer en ook voor lokale fi nanciering van dochterondernemingen biedt onze Britse partner prima facilitei ten.' Het principe om dicht bij de cliënten te staan handhaaft de Rabobank door dit soort strategische allianties ook in het buitenland. De samenwerkings overeenkomst heeft voor de Neder landse cliënten het voordeel dat het aangaan van een relatie met Lloyds Bank wat eenvoudiger is. Schumacher: 'Britse banken kijken op dit moment vrij kritisch bij het accepteren van nieuwe relaties. Cliënten die via hun plaatselij ke Rabobank door de Eurodesk wor den geïntroduceerd, hebben vanwege de alliantie een gemakkelijker entree.' De meest voorkomende dienst die Rabobank-cliënten van Lloyds Bank afnemen, is het aanhouden van reke ningen, checking accounts of collecting accounts. Eigen vestigingen Ook de eigen vestigingen van de Rabobank in Groot-Brittannië, in Lon den en Edinburgh, verrichten diensten voor de kleine en middelgrote expor teurs. Directeur van het Rabobankkan- toor Londen, mr. W.J.R. Baron van Lynden: 'Voor de kleinere Nederlandse cliënten in Groot-Brittannië kunnen wij verschillende dingen doen. Het belang rijkste is misschien wel het afhandelen van de Quick Cheque Service. Bedrij ven die zaken doen in Groot-Brittannië, krijgen waarschijnlijk met cheque betalingen te maken. Het nadeel van die methode is dat de exporteur niet alleen geruime tijd op zijn geld moet wachten, maar vooral ook lang in onzekerheid verkeert of daadwerkelijk betaald is. Die zekerheid heeft hij nodig om te kunnen besluiten over nieuwe leveran ties. De Rabobank biedt via het kan toor in Londen een service, die ervoor zorgt dat de exporteur veel sneller over de nodige informatie kan beschikken.' Overigens wijst Van Lynden erop dat aanwezigheid in Londen voor iede re grote bank vereist is. 'Londen is hèt financiële centrum in Europa. Dat heeft vooral te maken met de historie als handelsnatie en industriële macht. Ook het liberale karakter van de financiële markten speelt mee.' Al in 1979 werd een vrij deviezenverkeer toegestaan en in 1987 was er de deregulering van de Londense aandelenbeurs. Veel van de Europese geld- en kapitaalmarkt transacties vinden dan ook in Londen plaats. Van Lynden benadrukt dat voor een goede financiële dienstverlening aan grote Nederlandse en internationale bedrijven aanwezigheid in Londen noodzakelijk is. 'Grote, internationale bedrijven hebben bij het doen van financiële zaken behoefte aan een groep sterke banken, die snel op hun wensen kunnen inspelen. Zo'n situatie vinden ze bij uitstek in Londen. Wanneer we ons als Rabobank als een internationale bank op het gebied van 'food en agribusiness' willen profi leren, dan moeten we hier dus trans acties uitvoeren of erin participeren. Goede contacten met grote Britse voe dingsmiddelenconcerns als Hazlewood of Allied Lyons zijn van belang. Boven dien is Londen een belangrijk centrum voor de internationale handels- en goederenfinanciering. Met name op het gebied van de landbouwgoederen blaast Rabobank Londen haar partijtje mee.' De Rabobank kan dus in Groot-Brit tannië iedere cliënt van dienst zijn, of het nu gaat om de financiering van de Nederlandse grootindustrie of om chequeverkeer voor een kleine Neder landse exporteur. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de eigen kanto ren. de alliantie met Lloyds en van de Britse vestiging van De Lage Landen, die factoring- en leasefaciliteiten aanbiedt. RdK Dit artikel kwam tot stand met medewerking van drs. L.A.M. Dinkhuijsen, Internationaal Onderzoek.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 28