3 jfmmmmm j 1 paer r l' fl tenbeurs in Amsterdam zijn de actuele koersen van de belangrijkste fondsen voorhanden. Een valutawisselaar stelt cliënten in staat Nederlandse bankbiljetten om te wisselen in de belangrijkste buiten landse muntsoorten, maar ook het om gekeerde is mogelijk. Met dit apparaat kunnen eveneens Nederlandse biljet ten in andere coupures worden omge wisseld. Verder is er een zogeheten muntstorter voor het tellen van klein geld, dat vervolgens -indien de cliënt dat wenst- op een rekening kan wor den bijgeschreven. Tot slot maken de geldautomaten deel uit van het nieuwe DirectService-concept. Een klant die informatie wil vastleg gen, kan op ieder moment een afdruk maken van de gegevens op het scherm. De mogelijkheid bestaat om p—1 1 Op na» uw InkoinMi an r< -1 Ihn-kldMuur 1 CHB lun, VaJ It'v l-r C via het beeldscherm een afspraak te maken met een deskundig adviseur van de bank. Vooral voor hypotheek informatie of verzekeringen zal deze faciliteit benut worden. Vervolgens is er de 12-uurszone waar ook buiten kantooruren (inclusief enkele uren op zaterdag) de dienstver lening plaatsvindt via de DirectService- terminals. De 8-uurszone is het ge deelte van het bankkantoor voor de traditionele persoonlijke dienstverle ning. Wanneer dit gedeelte sluit, is het nog wel mogelijk om in de 12-uurszone informatie te verkrijgen of transacties uit te voeren; op dat moment is in die zone echter geen geld meer aanwezig. In deze beginperiode zullen in het DirectService-gedeelte steeds enkele bankmedewerkers aanwezig zijn ter «j»H Voordelen cliënt Voor de gebruikers van zelfbedie- ningsapparatuur zijn er verschillende voordelen. Bij DirectService is men niet meer gebonden aan de openingstijden van het bankkantoor. Er worden name lijk drie tijdzones onderscheiden bij de toepassing van DirectService. Aller eerst is er de 24-uurszone, waar de ap paratuur altijd ter beschikking staat. Op dit moment zijn dat alleen de geldauto maten, maar het ligt in de bedoeling om in deze zone in de toekomst ook een rekeningafschriftprinter te plaatsen. H**® J AANVWAAflfMswMlunngen I t l 1= 1 l IC——- l i l l" l» l L 1° G 1 l l l l«l - 1 Mwfl u «R«4 hngmatd R**ft cUn OCC 'UNS VOLLEDIG w 111 l' LlH l heugen, wanneer de gebruiker de ter minal verlaat. Gebruiksgemak groot Eén van de belangrijkste voorwaar den voor succes van zo'n innovatieve distributievorm is een groot gebruiks gemak. De Rabobank heeft bij de toe gepaste Olivetti-apparatuur dan ook gekozen voor de zeer eenvoudige be diening door middel van 'touch screen'. Er is geen toetsenbord aanwezig, maar de gebruiker 'stuurt' de appara tuur door aanraking van het beeld scherm. Vormgeving en ergonomie van de toepassingen heeft de Rabo bank met het oog op het gebruiksge mak door twee bureaus laten bekijken. Lijn Vier Multimedia Design ver zorgde de grafische vormgeving. De lay-out van de schermen, de presenta tie van de informatie en het gebruik van kleuren (iedere toepassing heeft een eigen kleur) krijgen aandacht. Het andere bureau, BRACE, heeft gelet op het bedieningsgemak. Er is gestreefd naar eenvoudige structuren voor de vraag naar informatie en de beant woording daarvan, een goede orde begeleiding van de gebruikers. In Den Bosch bemannen deze medewerkers ook de reizenbalie. Naast de ruime gebruiksuren is een ander voordeel van de zelfbedienings apparaten dat de cliënt anoniem en vrijblijvend informatie kan inwinnen zonder tussenkomst van een adviseur en toch toegespitst op de eigen om standigheden. Daarbij wordt de privacy van de gebruikers volledig gewaar borgd. Behalve voor het afsluiten van een reisverzekering en voor het maken van een afspraak is invoer van per soonlijke gegevens nergens nodig. In gevoerde gegevens verdwijnen vanzelf van het scherm en uit het computerge- ning van de informatie en een consis tente, gelijkvormige aanpak bij iedere toepassing. Door de aandacht voor gebruiksge mak moet vrijwel iedere bankklant met de zelfbedieningsapparatuur om kun nen gaan. In de praktijk blijkt dat ook het geval. De laagdrempeligheid en de gebruiksvriendelijkheid van DirectSer vice bracht al tal van klanten in Den Bosch ertoe om één van de apparaten te gebruiken. Deze eerste gebruikers toonden zich verrast over de mogelijk heden die nu aanwezig zijn in de bank- hal RdK Met gegevens van de cliënt wordt het maxi mum-hypotheekbe drag berekend. De lastenontwikkeling bij de diverse hypotheek- vormen wordt in gra fieken vergeleken. Voor nadere informatie kan een afspraak met de hypoheekadviseur worden gemaakt. Nadat op de wereld kaart de bestemming is aangegeven, kun nen de gegevens voor het aanvragen van een reisverzekering worden ingevuld. Desgewenst is be taling per Rabopas/ Europas mogelijk. 17 Rabobank 11/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 17