Distributiebeleid Rabobank tronische Bankdiensten Particulieren H.N.G. de Greef wijst op de snelle ac ceptatie van de geldautomaten, die ook een zelfbedieningsfunctie vervul len. 'De grote aanvaarding door het publiek van de GEA's en de technische mogelijkheid om ook andere bancaire toepassingen in die vorm aan de klan ten aan te bieden, resulteerden in DirectService. Dat concept omvat nu naast de geldautomaat zelfbedienings apparaten voor het wisselen van vreemde valuta, hypotheekadvies en -offerte, het afsluiten van een reisver zekering, reisadviezen, actuele beurs- informatie, etc. Later volgt nog een printer voor de afgifte van mutatie overzichten.' Directeur J. Berends van de Rabo bank 's-Hertogenbosch verwoordt de overwegingen die een rol speelden bij de introductie van het DirectService- concept bij zijn bank. 'Gezien het hoge gebruik van onze zeven geldautoma ten (700 000 transacties per jaar) kun je zeggen dat er in ons werkgebied een duidelijke vraag was naar bankie ren door zelfbediening. Een omzet groei moet door DirectService zeker mogelijk zijn. Bij eigen cliënten door een breder gebruik van onze diensten en bij niet-cliënten doordat de drempel van onze bank is verlaagd. Voor ons is verder de verhoging van de kwaliteit van dienstverlening de belangrijkste overweging geweest. Cliënten kunnen door de zelfbedieningsapparaten ook bij onze bank terecht op uren dat de balies gesloten zijn. Zeker zo belang rijk is dat we de baliediensten kunnen ontlasten. Voor routinematige trans acties zijn geldautomaten, wisselauto maten en de reisverzekeringsterminal beschikbaar; eenvoudige advisering kunnen cliënten voor sommige produk- ten zelf anoniem verkrijgen bij de ap paratuur. Daardoor is er winst in effi ciency en ontstaat er meer ruimte voor actieve begeleiding van cliënten en voor de afzet van de adviesintensieve diensten.' Uiteraard moet het publiek aan deze nieuwe distributievorm nog wennen, maar vooral de gebruiksvrien delijkheid en de laagdrempeligheid stelt men op prijs, aldus Berends. Een bankkantoor zonder menselijke inbreng acht hij ondenkbaar, omdat in de toe komst advisering en begeleiding van cliënten belangrijker zullen worden. Ook Burghouts gaf aan dat het niet de bedoeling is dat apparatieve dienst verlening de plaats van het bemande bankkantoor zal innemen. De doelstel ling van DirectService is -naast omzet- verhoging bij cliënten en niet-cliënten- weliswaar het vervangen van stan daard- en routinematige handelingen en dus kostenverlaging, maar dat bete kent niet dat het bankkantoor ver dwijnt. 'De Rabobank blijft ook in de toekomst verkoop van produkten via fysieke distributie belangrijk vinden. Nieuwe distributievormen dienen zich echter aan en de Rabobank wenst op dit terrein voorop te lopen', aldus Burghouts. Dienstverlening op afstand Het elektronische netwerk voor ban kieren op afstand zal in de komende tijd de nodige uitbreiding kennen. De onstuimige groei van Telebankieren, de toepassing voor de zakelijke markt, zal zich naar verwachting voortzetten. De gebruikers van Rabobank Teleban kieren ontvangen via dit systeem on der andere informatie over saldo en mutaties en initiëren transacties via een elektronische verbinding met hun bank. De sturing naar efficiënte betaal- vormen werkt de groei in de hand. maar ook het voordeel van integratie van Telebankieren en de geautomati seerde bedrijfsadministratie van de klant werkt stimulerend. Voor de particulier ziet binnenkort een Rabobank-systeem voor bankie ren van huis uit het licht. De verwach tingen voor deze dienstverlening per computer of videotexterminal zijn hooggespannen, omdat bepaalde doelgroepen er de voorkeur aan zullen geven om via dit kanaal hun informatie en advies binnen te krijgen of hun transacties uit te voeren. Voor de dienstverlening op afstand zal de Rabobank verder meer aandacht gaan schenken aan het gebruik van aan vraagbonnen en het opsturen van in formatie aan de cliënten. Vestigingenne't blijft belangrijkst De moderne distributievormen mo gen nu dan veel aandacht vragen, dui delijk moet zijn dat het kantorennet met de medewerkers ook in de toe komst het belangrijkste kanaal blijft. De Rabobank hoort als coöperatieve bank dichtbij haar leden-cliënten te staan; een wijd gespreid vestigingennet is dan noodzakelijk. Met meer dan 2 000 kantoren verspreid over het gehele land is dat juist voor de Rabobank een zeer interessante weg om bankdien sten aan te bieden. Door de opkomst van nieuwe distributievormen zal de rol van de kantoren wel enigszins veran deren. De Greef: 'Veel voorkomende, eenvoudige activiteiten zullen -ook vanwege kostenaspecten- in toene mende mate via elektronische kanalen worden uitgevoerd. In de bankkantoren komt de nadruk daarom meer en meer te liggen op de persoonlijke begelei ding en advisering van cliënten. Bo- vendien zou het zo moeten zijn dat een potentiële klant doordat hij infor matie heeft gekregen via een apparaat of via de post voor nader advies of voor het beklinken van afspraken bij het bankkantoor binnenstapt. Aan het personeel van een bankkantoor zullen door onze relaties andere, hogere eisen worden gesteld. Het streven is dan ook om de kwaliteit van de per soonlijke dienstverlening omhoog te brengen.' Ook Hoofddirectielid Burghouts wees bij de introductie van DirectService op het groeiend belang van goede ad visering: 'Het is noodzakelijk niet al leen meer en betere produkten te leve ren, maar ook meer en beter advies.' Men verwacht bij de Rabobank een intensief gebruik van het apparatieve netwerk en een toename van het ban kieren vanuit huis of vanaf de werk plek. De efficiency-voordelen zijn be langrijk, maar voor de belangrijkste loot aan de distributiestam, de bank kantoren van de organisatie, blijft er dus een duidelijke functie. De Rabo bank heeft bewust gekozen voor zo n veelzijdig distributieconcept. Burghouts formuleerde het belang ervan: 'De ma nier waarop de bank haar distributie heeft ingericht, is voor de consument van bankdiensten een belangrijk keuze criterium. Distributie is een concurren tiemiddel bij uitstek geworden'. RdK Elektronisch bankieren op afstand is in op komst voor bedrijven en komt binnenkort ook voor particulieren beschikbaar. 15 Rabobank 11/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 15