Distributiebeleid Rabobank plaats in te ruimen voor mutatieover- zichtprinters. Oorzaken veranderende distributie aan aanbodzijde Bij de snelle ontwikkeling van de distributie van bankdiensten gaat het zeker niet om de introductie van een aantal technologische stunts. Nee, er wordt met een weloverwogen concept ingespeeld op duidelijke veranderingen aan de kant van de bank en van de klant. De aandacht voor een breder scala van distributiemethoden heeft volgens drs. B. Grevink, hoofd van de afdeling Distributie van Rabobank Nederland, verschillende achtergronden. 'Aan de aanbodzijde maakt de steeds voort schrijdende technologie het mogelijk om de traditionele distributiekanalen uit te breiden, te verbeteren of er alterna tieven voor in te schakelen. Door de beschikbaarheid van goed beveiligde en gebruiksvriendelijke automatische apparaten en van een breed toeganke lijk telecommunicatienetwerk werd het mogelijk om zelfbedieningsconcepten en electronisch telebankieren te intro duceren.' Ook bedrijfseconomisch zijn er ont wikkelingen gaande die een heroriën tatie op de distributie noodzakelijk ma ken. Grevink wijst erop dat het distri butieproces voor banken als een kos tenpost is te beschouwen. 'Binnen de bankindustrie is er in toenemende mate een streven naar het terugdrin- Geid opnemen in de gen van de kosten. Daardoor krijgt het geidkiosk, een vorm zoeken naar alternatieve, kostenbe- van zelfbediening. sparende distributievormen een be langrijke stimulans. Apparatieve toe passingen en elektronische verbindin gen kunnen een flinke bijdrage leveren aan efficiencyverbetering.' Distributie heeft ook een marketing aspect. Dat wil zeggen dat de distri- butiewijze van een produkt of dienst een belangrijke factor is bij de afzet ervan, aldus Grevink. 'Je kunt bij dis tributie van financiële diensten ver schillende doelgroepen onderschei den. Van mensen die alles zelf willen doen, zonder ondersteuning van de bank, tot en met klanten die van A tot Z willen worden begeleid. Wanneer je bepaalde produkten of diensten bij die doelgroepen wilt afzetten, dan zul je de distributiewijze daarbij moeten aanpas sen. In het ene geval zou aanbieden van een standaardpakket via zelfbe diening of op afstand wenselijk kunnen zijn, terwijl andere relaties misschien liever persoonlijk advies krijgen. Het distributiebeleid van de Rabobank houdt in dat iedere klant zoveel moge lijk via het distributiekanaal dat hij of zij wenst te gebruiken, wordt bediend. Eén en hetzelfde produkt kan dus langs meerdere distributiekanalen wor den aangeboden. Daarbij komt wel aan iedere vorm een eigen prijskaartje te hangen. Persoonlijke dienstverle ning ten kantore is nu eenmaal duur der dan een eenvoudige transactie via een automaat.' Vraagzijde: de wensen van de klant De wens van de klant is dus een ander belangrijk uitgangspunt bij de veranderingen op het gebied van distri butie. De klant individualiseert steeds meer en vraagt naar produkten en diensten die precies zijn toegesneden op de eigen behoeften. Dit levert meer variatie in produkten op met mogelijk verschillende distributiewijzen. Het aanbieden van een compleet pakket financiële diensten (All-Finanz) met be talen, sparen, verzekeren en beleggen draagt daar ook toe bij. Bovendien wensen al die individuele klanten zich van anderen te onderscheiden; zij hechten steeds meer waarde aan een levensstijl die anders is dan die van anderen. Dat kan door andere produk ten af te nemen, maar ook door andere distributiekanalen te gebruiken. De keuze voor een produkt wordt dus ze ker niet meer alleen op grond van pro- duktkenmerken gemaakt, de distribu tiewijze speelt duidelijk mee. Dat geldt tegenwoordig ook voor financiële pro dukten en diensten. Jongeren willen zich bijvoorbeeld graag als modern profileren en zijn sneller geneigd nieu we methoden van distributie te accep teren. Die individualisering van de klant heeft ook betrekking op het tijdstip van dienstverlening. Hoofddirectielid drs. P.M. Burghouts van Rabobank Neder land merkte daar bij de introductie van DirectService over op: 'Men wil op elk gewenst moment tegen minimale in spanning worden voorzien van finan ciële produkten en diensten.' Door de moderne distributie-alternatieven zijn zowel voor particuliere als voor zakelij ke relaties van de Rabobank de moge lijkheden om buiten kantooruren bank diensten af te nemen sterk vergroot. Zelfbedieningsapparaten, een elektro nische of postale verbinding met de bank en in een aantal gevallen ook ad- viesgesprekken bij de cliënt thuis zor gen ervoor dat de openstellingstijden van de bank een geringe rol spelen bij het doen van bankzaken. Drie afzetkanalen Om aan de wensen van de verschil lende klantengroepen tegemoet te ko men heeft de Rabobankorganisatie ge kozen voor drie distributiekanalen. Het distributiedrieluik bestaat uit persoonlij ke bediening in het uitgebreide vesti gingennetwerk, het zelfbedieningscon cept met apparaten en het netwerk voor bediening op afstand (postaal en via telecommunicatie). Het apparatennet trok recent de meeste aandacht door de introductie van het unieke zelfbedieningsconcept DirectService. De apparaten die in de bankhal van de Rabobank 's-Herto- genbosch opgesteld staan, zijn met name bedoeld voor gebruik door parti culieren. Hoofd van de activiteit Elek-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 14