Rabobank kiest voor distrïbutiedrieluik A Distributiebeleid Rabobank De Rabobank ging onlangs van start met een nieuwe distributievorm: zelfbediening in de bankhal. Zakelijke cliënten en binnenkort ook particulieren kunnen electronisch telebankieren en zo op afstand zaken doen met hun bank. Bankrelaties kunnen kiezen langs welke weg ze diensten en produkten van de bank afnemen. Zelfbediening en dienstverlening op afstand zijn interessante aanvullingen, maar distributie via het lokale bankkantoor blijft de belangrijkste pijler van het distributiebeleid van de Rabobankorganisatie. Het persoonlijke adviesgesprek en mondelinge informatie voor de meer gecompliceerde produkten en diensten zullen juist door de opkomst van nieuwe methoden van distributie meer ruimte krijgen. De distributie van bankdiensten kent tegenwoordig een grote variatie in vorm, waarbij vooral de laatste jaren de mogelijkheden door de beschikbare technologie sterk zijn uitgebreid. Advies en informatie krijgen relaties vooral in gesprekken met bankmede werkers. Het belang van persoonlijke dienstverlening wordt door de toene mende complexiteit en het grote aan bod van financiële diensten steeds groter. Maar voor informatie en advies zijn tegenwoordig ook andere kanalen beschikbaar. Via DirectService, de naam voor het zelfbedieningsconcept in de bankhal, kan bijvoorbeeld over hypotheken of over reizen een vrij ge detailleerd advies worden ingewonnen. Informatie is uiteraard op papier be schikbaar, maar sommige (aan actuali teit gebonden) gegevens zijn ook met telebankieren thuis of op de werkplek te raadplegen. Bij de daadwerkelijke afzet van pro dukten (rekeningen, kredieten, hypo theken, verzekeringen etc.) spelen in de meeste gevallen bankmedewerkers een rol, maar binnen DirectService is inmiddels ook een apparaat te vinden waarmee cliënten zelf een eenvoudige reisverzekering kunnen afsluiten. Transacties zoals opnames vinden al enige tijd via andere, moderne kana len plaats. Het groeiend gebruik van geldautomaten is natuurlijk opvallend. De Rabobankorganisatie heeft inmid dels ruim 1 300 automaten. Het initië ren van transacties via telebankieren of diskette raakt ook steeds meer inge burgerd, zeker bij zakelijke cliënten. Voor de verantwoording is het op sturen van dagafschriften op papier nog steeds de meest gebruikte metho de. Ook hiervoor verschijnen echter al ternatieven. Telebankieren informeert relaties tegenwoordig snel over saldo en mutaties. Een methode waarmee de Rabobank op dit moment een proef neemt, is het verstrekken van telefoni sche informatie over saldo en trans acties. De rekeninghouder kan door gebruik van een bepaalde code via de telefoon automatisch het saldo op zijn rekening en de bijbehorende mutaties vernemen. Verder ligt het in de bedoe ling in het zelfbedieningsconcept Persoonlijke dienstver lening via het lokale bankkantoor blijft de belangrijkste pijler van het distributiebeleid. ....--.t--*lij*!llk-T j-.rr~!w nfj, I.UIU IHIfly

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 13