voegd; distributie is dan niet langer éénrichtingverkeer. Een zwaarder accent op retourver pakkingen betekent dat zowel de de tailhandel als de vervoerders de nodi ge aanpassingen moeten doorvoeren. De winkeliers zullen ruimte beschik baar moeten hebben om het materiaal te verzamelen, ruimte die anders ge bruikt kan worden om produkten uit te stallen. Bovendien kost het tijd en dus geld. Recreatief winkelen Niet alleen bevoorrading van bedrij ven in de binnensteden levert proble men op. Ook de klant heeft in een aan tal gevallen moeite om de winkels te bereiken. Veel binnensteden zijn voor automobilisten onneembare vestingen geworden. Gemeenten voeren een be leid waarmee getracht wordt het auto verkeer in het stadscentrum te beper ken. Afsluiting van straten, hoge par- keergelden, parkeerplaatsen buiten de centra en stimulering van het openbaar vervoer zijn enige maatregelen die het autogebruik in de stad moeten afrem men. Onder andere voor levensmiddelen winkels en meubelzaken waar mee- neemmeubelen worden verkocht, kan dit een teruggang van de omzet bete kenen. Het gevolg is dat (grote) detail handelszaken zich op goed bereikbare punten buiten de centra, bijvoorbeeld langs de snelweg, vestigen. Een voor beeld hiervan zijn de meubelboule vards. Consumenten die hier gaan winkelen, komen niet meer bij de za ken in de binnenstad, waardoor ook andere winkels zich buiten het centrum vestigen. Hiermee loopt de attractiviteit van het centrum -zoals hierna blijkt juist tegenwoordig erg belangrijk- ge vaar. Bovendien ziet de overheid milieunadelen aan de nieuwe lokaties, omdat deze vaak minder goed per openbaar vervoer bereikbaar zijn. Het meest ideale vestigingspunt voor detailhandelszaken is sterk afhan kelijk van de wensen van de afnemers. Veel, vooral kleinere winkelcentra heb ben met grote problemen te kampen, omdat het winkelgedrag van consu menten in de loop van de tijd is veran derd. Naast bereikbaarheid, prijs en assortiment is voor consumenten ook de sfeer belangrijk geworden. Steeds vaker doen de klanten hun inkopen, vooral van non-food-produkten, in de binnenstad. Zij maken hier als het ware een uitje van. Dit wordt recreatief winkelen genoemd. Bovendien worden, onder invloed van de toename van het aantal wer kende vrouwen en van het aantal één persoonshuishoudens, levensmiddelen één keer per week gekocht bij één (grote) winkel. Alleen voor kleinere aankopen, verse en vergeten produk ten, wordt het buurtwinkelcentrum be zocht. Dit veranderende winkelgedrag vraagt aangepaste voorzieningen. De grote 'one-stop-shops' moeten goed bereikbaar zijn en dienen over een groot parkeerterrein te beschikken. De buurtwinkelcentra zullen ook op de ontwikkelingen moeten inspelen. Niet alleen assortiment, maar ook be reikbaarheid, openingstijden en inrich ting zijn daarbij van belang. Buurtwin- kels kunnen de bedreigingen het hoofd bieden door bijvoorbeeld meer gebruik te maken van de moderne techniek. Veel werkenden zullen klant kunnen blijven indien de buurtwinkels een tele fonische bestelservice en afhaal- of bezorgmogelijkheden na 18.00 uur aanbieden. Desondanks gaan de (klei ne) buurtwinkelcentra zware tijden te gemoet. Strijdige belangen Om de aantrekkelijkheid van het binnenstadswinkelen te handhaven moeten een goede bereikbaarheid en parkeermogelijkheden worden gega randeerd. Desondanks kan het meene men van grote aankopen problemen opleveren, maar hier zijn oplossingen voor te bedenken, bijvoorbeeld in de vorm van bezorgdiensten. Ook een zorgvuldig planologisch beleid van de gemeentebesturen is een vereiste. Voorkomen moet namelijk worden dat het uitvoeren van prestigieuze projec ten leidt tot een verarming van het win kelaanbod. Dit gevaar dreigt als de (kleine) zelfstandige bedrijven de kos ten hiervan niet (meer) op kunnen brengen en alleen grote (keten-)bedrij- ven het zich kunnen veroorloven zich in het centrum te vestigen. Bij de ontwikkeling van vernieuwde of nieuwe winkelcentra, verkeerscircu latieplannen e.d. kunnen de belangen van betrokkenen als ondernemer, con sument, overheid en projektontwikke- laar strijdig zijn. De consument kan an dere ideeën hebben over bereikbaar heid en inrichting dan de ondernemer. Aanvoer van produkten kan bijvoor beeld door de wensen van consumen ten en omwonenden problemen ople veren. Gemeentebestuur en project ontwikkelaar kunnen weer heel andere ideeën en belangen hebben. Sommige mensen hebben zelf strijdige belangen door de verschillende rollen die ze hebben, bijvoorbeeld als consument, bewoner en autobestuurder. Invloed overheid De veranderingen in het winkelge drag leveren niet alleen bedreigingen op. Elke ondernemer moet goed weten wie zijn afnemers zijn en wat zij ver wachten. Door zich met een uitgekiend distributieconcept te richten op een be paalde doelgroep, kunnen interessante kansen ontstaan. Teleshopbedrijven, postorderbedrijven, detailhandelsza ken op bedrijfsterreinen (in de buurt van de afnemer) en het afleveren van telefonisch bestelde goederen op het werk zijn voorbeelden van creatief in spelen op de ontwikkelingen. Bedrijven die voor dit soort oplossingen kiezen, kunnen zich richten op optimale be reikbaarheid door leveranciers; (fysie ke) bereikbaarheid voor de klant is in die gevallen minder belangrijk. Iedere detaillist die de optimale lo- katie zoekt voor zijn bedrijf, moet zich realiseren dat behalve de meest ge schikte plaats voor afnemers en leve ranciers de regelgeving van de over heid van doorslaggevende invloed kan zijn. Met bestemmingsplannen, ver keerscirculatieplannen. parkeerbeleid en milieumaatregelen (bijvoorbeeld ter beperking van de mobiliteit) dient ter dege rekening te worden gehouden. Bij dit alles mag de overheid niet uit het oog verliezen dat een goed functio nerend detailhandelsapparaat van gro te betekenis is voor de attractiviteit van de (binnen)steden. De ontwikkelingen in het consu mentengedrag en de ideeën van ge meenten en rijk lopen niet altijd paral lel. Detaillisten zullen dan ook moeten 'winkelen' tussen de wensen en eisen van klanten en overheid. drs. F. de Glee Bedrijfstakonderzoek

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 11