Winkelen
tussen consument
en overheid
Winkellokaties
Voor detaillisten die de klant thuis bedienen
(denk aan postorder en teleshop), is de
vestigingsplaats van het bedrijf een minder
grote zorg. In andere gevallen is de lokatie
een doorslaggevend onderdeel van het
distributieconcept. Naast wensen van de
afnemer spelen meer en meer ook andere
aspecten, zoals het overheidsbeleid, een rol
bij de lokatiekeuze.
Wie kent niet het beeld van de
(brom)fietser die snel langs een stil
staande vrachtwagen rijdt waarmee
een winkel wordt bevoorraad. Een file
toeterende en geërgerde automobilis
ten moet nog een hele tijd wachten.
Voor dit probleem zijn vele oplossingen
denkbaar. Er kan worden overwogen
geen personenauto's meer toe te laten
tot de binnenstad of bevoorrading al
leen toe te staan voor en na bepaalde
tijden. Een andere gedachte is winkels
alleen te vestigen op plaatsen waar
ruimte is. Ook is het idee geopperd be
voorrading te regelen door middel van
distributiecentra buiten de stad, van
waaruit bestel- of vrachtwagens de
goederen bij de winkels afleveren.
Natuurlijk zijn niet al deze oplossin
gen even realistisch. Zowel voor de
ondernemers, de omwonenden, de
klanten als voor andere betrokkenen
zitten er allerlei voor- en nadelen aan
vast.
Vooral het vestigen van centrale
distributiecentra buiten de stad heeft
de laatste tijd de nodige publiciteit ge
kregen. De besturen van een aantal
grote steden spelen met deze gedach
te. Over de precieze vorm van deze
centra bestaat nog onduidelijkheid. Te
denken valt aan een overslag- en op
slagruimte, die door de overheid of een
particuliere ondernemer wordt geëx
ploiteerd.
Hoe dit idee ook wordt ingevuld,
duidelijk is dat deze oplossing niet voor
iedere winkel even geschikt zal zijn.
Voor het grootwinkelbedrijf bijvoor
beeld is bevoorrading met kleine
vrachtwagens of bestelauto's totaal on
toereikend. Bovendien speelt tijdige le
vering vaak een grote rol. De extra
schakel van een centraal distributie
centrum betekent veelal verspilling van
tijd. Daarnaast zullen extra investerin
gen en aanpassingen nodig zijn. Toch
zijn er ook voordelen aan deze plan
nen verbonden. De binnenstad wordt
beter toegankelijk voor het publiek en
de distributiecentra kunnen (een deel
van) de voorraad beheren, zodat extra
verkoopoppervlakte vrij komt.
Een ander fenomeen dat invloed
kan krijgen op winkellokaties, is het
verpakkingsprobleem. Er zijn steeds
vaker geluiden te horen dat winkeliers
naast flessen ook andere verpakkin
gen moeten inzamelen. In Duitsland
gaat men nog verder, daar moeten ex
pediteurs/leveranciers binnenkort de
verpakkingen mee terug nemen. Of het
Nederlandse milieubeleid zo ver zal
gaan, is nog niet bekend. Het opgaan
van deze weg houdt in dat aan distri
butie een extra facet wordt toege-
De populariteit van de
'meubelboulevard' illu
streert de opkomst
van (grote) detailhan
delszaken op goed be
reikbare plaatsen bui
ten de stadscentra.