Winkelen tussen consument en overheid Winkellokaties Voor detaillisten die de klant thuis bedienen (denk aan postorder en teleshop), is de vestigingsplaats van het bedrijf een minder grote zorg. In andere gevallen is de lokatie een doorslaggevend onderdeel van het distributieconcept. Naast wensen van de afnemer spelen meer en meer ook andere aspecten, zoals het overheidsbeleid, een rol bij de lokatiekeuze. Wie kent niet het beeld van de (brom)fietser die snel langs een stil staande vrachtwagen rijdt waarmee een winkel wordt bevoorraad. Een file toeterende en geërgerde automobilis ten moet nog een hele tijd wachten. Voor dit probleem zijn vele oplossingen denkbaar. Er kan worden overwogen geen personenauto's meer toe te laten tot de binnenstad of bevoorrading al leen toe te staan voor en na bepaalde tijden. Een andere gedachte is winkels alleen te vestigen op plaatsen waar ruimte is. Ook is het idee geopperd be voorrading te regelen door middel van distributiecentra buiten de stad, van waaruit bestel- of vrachtwagens de goederen bij de winkels afleveren. Natuurlijk zijn niet al deze oplossin gen even realistisch. Zowel voor de ondernemers, de omwonenden, de klanten als voor andere betrokkenen zitten er allerlei voor- en nadelen aan vast. Vooral het vestigen van centrale distributiecentra buiten de stad heeft de laatste tijd de nodige publiciteit ge kregen. De besturen van een aantal grote steden spelen met deze gedach te. Over de precieze vorm van deze centra bestaat nog onduidelijkheid. Te denken valt aan een overslag- en op slagruimte, die door de overheid of een particuliere ondernemer wordt geëx ploiteerd. Hoe dit idee ook wordt ingevuld, duidelijk is dat deze oplossing niet voor iedere winkel even geschikt zal zijn. Voor het grootwinkelbedrijf bijvoor beeld is bevoorrading met kleine vrachtwagens of bestelauto's totaal on toereikend. Bovendien speelt tijdige le vering vaak een grote rol. De extra schakel van een centraal distributie centrum betekent veelal verspilling van tijd. Daarnaast zullen extra investerin gen en aanpassingen nodig zijn. Toch zijn er ook voordelen aan deze plan nen verbonden. De binnenstad wordt beter toegankelijk voor het publiek en de distributiecentra kunnen (een deel van) de voorraad beheren, zodat extra verkoopoppervlakte vrij komt. Een ander fenomeen dat invloed kan krijgen op winkellokaties, is het verpakkingsprobleem. Er zijn steeds vaker geluiden te horen dat winkeliers naast flessen ook andere verpakkin gen moeten inzamelen. In Duitsland gaat men nog verder, daar moeten ex pediteurs/leveranciers binnenkort de verpakkingen mee terug nemen. Of het Nederlandse milieubeleid zo ver zal gaan, is nog niet bekend. Het opgaan van deze weg houdt in dat aan distri butie een extra facet wordt toege- De populariteit van de 'meubelboulevard' illu streert de opkomst van (grote) detailhan delszaken op goed be reikbare plaatsen bui ten de stadscentra.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 10