Informatie steeds belangrijker in relatie bank-cliënt Moderne bedrijvenbank In deze turbulente tijden vraagt de markt steeds meer van ondernemers. En ondernemers vragen steeds meer van hun bank. De Rabobank speelt in op de veranderende behoeften van ondernemers met nieuwe produkten, deskundige medewerkers, hoogwaardige informatica- systemen en met de nog altijd eigentijdse waarden van de kredietcoöperatie. De polsslag van het economisch le ven heeft een hogere frequentie gekre gen en iedereen merkt die versnelling. Snelheid van informatie en snelheid van handelen bepalen in hoge mate het succes van ondernemers. Op zich is dat niets nieuws. Al een eeuw gele den ontdekte men dat het leven jachti- ger werd. Maar de laatste dertig jaar zijn wel heel turbulent geweest. In gol ven spoelden het consumentisme, de democratisering van onze gehele maatschappij, informatica en andere technologieën over ons heen. En het einde is nog niet in zicht. De banken zijn in de stroom van deze ontwikkelingen meegegaan. Soms als volger, maar vaker nog in de voorste gelederen. Zo is de geldver- strekker van weleer een moderne, dynamische bank geworden, die zich bedient van alle hedendaagse techno logieën. Veel van de produkten die nu door de Rabobank worden aangebo den, zijn niet ouder dan vijf jaar. Door de constante stroom innovaties is de gemiddelde levensduur van bancaire produkten snel teruggelopen. De afge lopen vijf jaar introduceerde de Rabo bank meer dan 60 nieuwe en ver nieuwde produkten. Maar om een mo derne en vooral efficiënte bedrijven bank te zijn is meer nodig, bijvoorbeeld deskundige medewerkers en hoog waardige informatica-systemen. Schoonschrijven niet meer genoeg De tijd dat personeel met het diplo ma schoonschrijven het ver kon schop pen in het bankbedrijf, ligt nog niet zo ver achter ons. Aan de bankmedewer kers van dit moment worden echter ge heel andere eisen gesteld. Schoon schrijven is vervangen door tekstver werking. En dat niet alleen. Ondernemers worden door de ont wikkelingen constant gedwongen om met nieuwe aspecten van het onderne merschap vertrouwd te raken, ook op financieel gebied. Vandaag is dat mis schien participatie-vermogen, morgen zijn het milieu-investeringen en over morgen een management buy-out. En de relatiebeheerder van de bank moet, ondersteund door de totale bankorga- nisatie, klaar staan om vragen op al die terreinen te beantwoorden. Voor de medewerkers van de bank betekent dit dat er constant aandacht en tijd moet worden gestoken in opleiding en trai ning. Hiervoor is een grote mate van flexibiliteit nodig. En het schoonschrij ven laat de bank tegenwoordig maar over aan specialisten, die er hun boter ham mee verdienen. Adviesgesprekken 'on der vier ogen' worden steeds vaker onder steund door het 'vijfde oog' van een compu ter-monitor. 16 Rabobank 10/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 16