I 2000 x 1000 40 1500 30 1000 20 500 Grafische industrie Gemeentefinanciën Grafische industrie 1990 drukkerijen zetterijen 1^1 aantal bedrijven 10 reprobedr. afwerkingsbedr. overige aantal werknemers Vervolg van om wordt diepdruk vooral voor zeer pagina 13 hoge oplagen van tijdschriften en cata logi toegepast. Door de hoge kosten van de apparatuur moet de diepdrukin dustrie ervoor zorgen dat de capaciteit optimaal wordt benut. Daarom worden ook opdrachten over de grenzen, in Europa geworven. Nederlandse diep drukkers zullen hieraan mee moeten doen. Bovendien zoeken opdrachtge vende uitgevers van een aantal bladen vanwege dalende oplagen naar ande re, voordeliger druktechnieken. Dit heeft een ongunstig effect op de be nutte capaciteit en vergroot de nood zaak van orderacquisitie in het buiten land. Door de schaalvergroting en de investeringen die daarmee samen gaan, doemt echter wel weer het ge vaar van overcapaciteit en dalende prijzen op. Toch zijn niet alle geluiden somber. Doordat de grote Nederlandse drukke rijen ten opzichte van de Europese concurrentie relatief klein zijn en inge steld zijn op het snel en efficiënt afle veren van kleinere oplagen, kunnen ze zich onderscheiden van buitenlandse bedrijven. De verwachting is boven dien dat diepdruk goedkoper wordt en daarom voor kleinere oplagen beter met offsetdruk zal kunnen concurreren. Offsetdrukkerijen zoeken op hun beurt weer compensatie in het kleinere werk. Door dit doorschuifeffect merken ook de kleinere drukkerijen de gevolgen van de internationalisatie. Samenwerking Vanwege de toegenomen concur rentie en de hoge investeringen zijn veel grafische bedrijven samenwer kingsverbanden aangegaan. Zij willen op deze wijze de beschikbare capaci teit optimaal benutten en de continuï teit van de opdrachten verzekeren. Er zijn vele samenwerkingsvormen denk baar, bijvoorbeeld samenwerking waarbij zetterij, lithobedrijf en drukkerij samen aan tafel zitten met de op drachtgever. Ook kan een zet- of re- probedrijf de totale opdracht krijgen en het drukwerk uitbesteden aan een drukkerij. Fusies en overnames komen in de Nederlandse grafische sector eveneens voor; op die manier is snel schaalvergroting te bereiken. Uitbesteding en specialisatie zijn overigens ook steeds vaker te zien. Hoge investeringen en verhevigde (in ternationale) concurrentie -dezelfde factoren die leiden tot samenwerking- kunnen ook aanleiding geven activitei ten af te stoten en een beroep te doen op specialisten. Zo ontstaat er ruimte voor gespecialiseerde bedrijven, die zich geheel richten op een deel van het produktieproces of van de markt. Inkopen bij of samenwerken met spe cialisten kan voordeel opleveren, door dat zij optimale kwaliteit leveren voor een redelijke prijs en op het juiste mo ment. Bovendien kunnen binnen een samenwerkingsverband onderling goe de afspraken worden gemaakt, zodat angst voor afhankelijkheid geen rol hoeft te spelen. Concluderend zou men kunnen zeggen dat er op de grafische sector inderdaad de nodige bedreigingen lij ken af te komen. Toch zijn er voor de Nederlandse bedrijven mogelijkheden, zeker in de internationale arena. De Nederlandse grafici staan bekend als leveranciers van kwalitatief hoogwaar dige produkten. Zorgvuldig investeren in technologie en een goede strategie (samenwerking, specialisatie) zijn es sentieel voor handhaving in een snel veranderende omgeving. Vervolg van pagina 25 toename van het lokale betalingsver keer liggen er voor de plaatselijke ban ken mogelijkheden. Het Telebankieren- pakket en een faciliteit voor de telling van parkeergelden zijn andere belang rijke voordelen van onze bank. Goede rekening-courantcondities, een zekere vrijheid voor de gemeente bij het aan trekken van financiering en een goede begeleiding daarbij completeren het dienstenpakket. Opmerkelijk vond ik dat met name de duidelijkheid in het betalingsverkeer voor de gemeente een belangrijk pluspunt was.' Van oudsher is voor gemeenten de Bank voor Nederlandsche Gemeenten de eerst aangewezen partner. Nu steeds meer gemeenten door de groei van decentrale taken gedwongen wor den hun financiële activiteiten bedrijfs matig te benaderen, zijn ze echter eer der geneigd ook naar andere banken te kijken. D. Dijkstra, senior accountmanager Instellingen Overheid bij Rabobank Nederland, merkt overigens op dat door de decentrale verantwoordelijk heid ook de risico's van aansprakelijk heid groter worden. 'Vooral milieu claims kunnen wel eens onaangename financiële gevolgen hebben. Niettemin blijven gemeenten eerste-klas debiteu ren en wanneer de rentabiliteit van de relatie gunstig is, is die markt van lage re overheden voor iedere bank interes sant.' RdK 26 Rabobank 9/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 26