C\ 5 rjad Gemeentefinanciën onder artikel 12 van de Financiële-ver- houdingswet. Dit wil zeggen dat voor bijna iedere uitgave toestemming no dig is van het ministerie van Binnen landse Zaken. Op dit moment staan er 30 gemeenten onder artikel 12-curate- le. Het financieel beheer van gemeen ten kan dus wel degelijk problemen op leveren. Er is weliswaar geen sprake van een marktrisico zoals bij het be drijfsleven, maar wel van inkomsten en uitgaven die in evenwicht moeten zijn. In die zin is de financiële gang van za ken binnen een gemeente zeker ver gelijkbaar met die van een bedrijf. In bankkringen spreekt men niettemin over gemeenten als eerste-klas debi teuren, er is sprake van een zeer ge ring kredietrisico. Mr. L.H. van der Drift is bij de pro- duktgroep Bedrijfsfinancieringen van Rabobank Nederland verantwoordelijk voor de sector Overheden en Instellin gen. Hij zegt: 'Ik denk dat het vertrou wen in de kredietwaardigheid van de gemeenten in belangrijke mate berust op het feit dat er door Rijk en provincie toezicht wordt uitgeoefend op de finan ciële besluitvorming. Bovendien is er nog nooit een faillissement van een ge meente uitgesproken. Het is ook maar de vraag of dat juridisch mogelijk is.' Die hoge kredietwaardigheid is voor gemeenten gunstig, want dat levert bij het aangaan van leningen en kredieten een lager prijskaartje op. Voor de ban ken betekent dat geringe risico natuur lijk ook een kleinere rentemarge. Kostenbesparing mogelijk Gemeentelijke overheden zijn orga nisaties met een verscheidenheid aan plaatselijke inkomsten en uitgaven. In de toekomst zal dat alleen maar ster ker gaan gelden. Het zicht op de geld stromen is daardoor in een aantal ge vallen wat lastig, maar wordt wel van doorslaggevend belang bij het stroom lijnen van de financiële functie. Een optimaal financieel beheer wordt voor gemeenten namelijk steeds interes santer, omdat ze daarmee eigen in komsten kunnen verkrijgen of kosten kunnen besparen. Door het juist in schatten van liquiditeitsoverschotten kunnen via uitzetting hiervan rente-in komsten worden gegenereerd. Door minimalisering van liquiditeitstekorten is er minder een beroep nodig op ex terne financiering. Het totale bedrag aan kortlopende externe financiering is voor lagere overheden gebonden aan een door het Rijk bepaalde limiet. De langlopende financieringen worden doorgaans door onderhandse leningen rechtstreeks met banken of institutionele beleggers afgesloten. Op financieringsgebied is er bij de (grotere) gemeenten een pro fessionalisering te zien. Een doelmatige regulering van de geldstromen staat bij veel gemeenten echter nog in de kinderschoenen. Om centraal liquiditeitenbeheer en daarop volgend financieringsbeleid mogelijk te maken, is adequate informatie vanuit de vele afdelingen, diensten en bedrij ven over in- en uitgaande geldstromen nodig. Vaak is dit nog een knelpunt en is een omschakeling van de gehele or ganisatie vereist. Inzicht en duidelijkheid Hoofd Financiën van de gemeente Sittard J. Beaujean beaamt dat: 'Vanaf 1985 is ons streven erop gericht het kasbeheer te optimaliseren. We zijn een liquiditeitenbegroting gaan opstel len. Vanuit alle gemeentelijke diensten heb je dan informatie nodig om cen traal aan kasbeheer te kunnen doen. Een geautomatiseerd systeem is daar bij onmisbaar; datzelfde geldt voor een electronic banking systeem.' Hij wijst op de voor de hand liggende volgende stappen. 'Als je weet wanneer de gel den binnen moeten komen, zijn debi teurenbeheer en incasso de logische volgende stappen. Uiteindelijk gaat het om een goed inzicht in je geldstromen, in je financieel beheer.' Beaujean zocht die duidelijkheid ook in het betalingsverkeer en vond die dit jaar bij de Rabobank Sittard- Limbricht. Die fungeert inmiddels als volledig huisbankier van de gemeente. De invoering van tarieven per transac tie geeft de gemeente Sittard een hel der inzicht in de kosten van haar be talingsverkeer: de afschaffing van de valutering en de aantrekkelijker rente vergoeding zorgen zelfs voor een kos tenvoordeel voor de gemeente. Directeur van de plaatselijke Rabo bank G. Heilkens wijst erop dat de Rabobank gemeenten een aantrekke lijk totaalpakket kan bieden. 'Zeker door de decentralisatie en de bijbehorende Vervolg op pagina 26 Gemeenten doen in toenemende mate een beroep op lokale In komstenbronnen, zo als hondenbelasting, opbrengsten van ge meentelijke accommo daties, reinigingsrech ten en parkeerboetes. ""vit

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 25