Zorgverzekering dè remedie tegen kwalen gezondheidszorg? Gezondheidszorg De kans bestaat dat de Tweede Kamer zich op korte termijn weer zal buigen over het nieuwe verzekeringsstelsel voor de gezondheidszorg. Net voor het zomerreces werden ook al harde politieke noten gekraakt over het opgaan van de particuliere en ziekenfondsverzekering in een 'moderne volksverzekering'. Toch bleef een fundamentele gedachtenwisseling toen vrijwel achterwege. Wel onderstrepen de discussies nog eens hoezeer de gezondheidszorg in de belangstelling staat van politiek Den Haag. Toch lijkt de nu gekozen weg niet de remedie voor alle kwalen van de gezondheidszorg. De belangstelling van de politiek voor de zorgsector heeft het afgelopen decennium geleid tot een breed pakket aan beleidsmaatregelen. De overheid wilde kennelijk vanuit een centralisti sche optiek de hele zorgsector tot in detail sturen. Al die inspanningen heb ben niet kunnen voorkomen dat er een toenemende spanning wordt ervaren tussen de vraag naar zorg en het aan bod. Wachtlijsten voor plaatsing in een verpleeghuis of het ondergaan van een operatie, waarover de media regelma- De verzekeraars moe ten contracten sluiten met de aanbieders van zorg. m tig berichten, zijn voorbeelden van de problemen die zich voordoen. De vergrijzing van de bevolking zorgt voor een toenemend beroep op zorg, maar ook medisch-technologi- sche ontwikkelingen, de mondigheid van de zorgconsument en individuali sering van de samenleving hebben de vraag naar professionele zorg doen toenemen. In het verlengde daarvan stegen ook de kosten. Met instrumen ten als erkenningen- en vergunningen beleid, inkomensbeleid voor de vrije beroepen en prijsbeleid heeft de over heid geprobeerd de kosten in de hand te houden. Verder dan een zekere temporisering van de kostengroei kwam het echter niet, ook al omdat de maatregelen niet altijd het gewenste effect sorteerden. Dat laatste had deels te maken met de complexiteit van de regelgeving, deels met de in vloed van belangengroepen. Een sprekend voorbeeld van een maatregel die anders uitpakte dan be doeld, is het besluit om te snijden in het aantal ziekenhuisbedden. In eerste instantie wisten de ziekenhuizen via ju- rische procedures aan te tonen dat er door de haast fouten waren geslopen in de wettelijke regeling. De uitvoering van de maatregel liep daardoor aan zienlijke vertraging op. En toen de bed denreductie na enkele jaren alsnog werd doorgevoerd, bleven de financië le besparingen ver achter bij de doel stelling. Er had zich inmiddels namelijk een flinke verschuiving voorgedaan in de vergoedingenstructuur voor de zie kenhuizen. Elk ingeleverd bed leverde daardoor niet de verwachte f 40.000,- op, maar nog slechts ongeveer f10.000,-. Moderne volksverzekering Net als voor andere sectoren wil de overheid in de gezondheidszorg het beslag op financiële middelen beheer sen. Het hiervoor beschikbare instru mentarium stamt echter uit een perio de waarin de aandacht nog vooral was gericht op het beheersen van de groei. Nu de situatie vraagt om forse terug dringing van uitgaven, blijken deze in strumenten ontoereikend. De noodzaak tot een fundamentele herbezinning dient zich aan. Begrippen als decentra lisatie, deregulering, grotere eigen ver antwoordelijkheid van belanghebben den en marktwerking doen hun intrede. Er worden commissies geformeerd om te adviseren over een fundamen teel nieuwe aanpak. Zo ook in de ge zondheidszorg, waar de Commissie Dekker in maart 1987 rapport uit bracht. Een eerste bescheiden stap in de wijziging van de financieringsstruc tuur van de gezondheidszorg werd be gin 1989 gezetmaar alle fundamen tele besluiten werden -mede door een kabinetswisseling- vooruit geschoven. In mei vorig jaar werd de nota 'Werken aan zorgvernieuwing', beter bekend als het plan van staatssecretaris Simons, gepresenteerd. Kern van de stelselwijziging in de gezondheidszorg, zoals beschreven in het plan Simons, is de verandering van het verzekeringsstelsel. De particuliere ziektekostenverzekering en de zieken fondsverzekering worden daarbij gelei delijk overgeheveld naar een gemoder niseerde AWBZ (Algemene Wet Bij zondere Ziektekosten), die vervolgens door 'zorgverzekeraars' wordt uitge voerd. Het onderscheid tussen zieken fondsen en particuliere ziektekosten verzekeraars verdwijnt. De zorgverze kering, door de staatssecretaris getypeerd als een 'moderne volksver zekering', omvat niet alleen de pakket ten die nu via ziekenfonds of particulie re ziektekostenverzekeraar zijn gedekt, maar ook de voorzieningen van de AWBZ en de zorg die onder de maat schappelijke dienstverlening valt (gezinsverzorging en verzorgings tehuizen). Opnieuw in Kamer? Een belangrijk kenmerk van het plan Simons is dat de overheid wel voorschrijft welke vormen van zorg on der de verzekering moeten vallen, maar aan de verzekeraars de nodige vrijheid geeft om het hoe van de zorg verlening te regelen. Zo kan de verze keraar bijvoorbeeld bepalen dat medi sche artikelen bij een bepaalde (goed kope) leverancier moeten worden afgenomen of dat anders dient te wor den bijbetaald. Verder is onder meer aangegeven dat de verzekeraars ver plicht zijn iedereen te accepteren en dat verzekerden invloed krijgen op het beleid van de zorgverzekeraar.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 18