vriendelijkheid aan de balie en voor produkten die advies nodig hebben, de kennis van de adviseur. In een aantal gevallen speelt de prijs eveneens een rol. In de hypotheeksector is prijs bijna dominant, maar ook de prijsgevoelig heid van creditgelden neemt toe.' De Rabobank is niet de enige partij die dingt naar de gunst van de veran derende consument. Er zullen dus de nodige inspanningen moeten worden gepleegd om de marktpositie te behou den en versterken. 'Op de eerste plaats moeten we stevig aan ons image gaan timmeren', meent Vullings. 'Ons nieuwe communicatiebeleid houdt in dat we ons zelfbewuster, vriendelijk maar vooral ook deskundig moeten gaan profileren. Te veel particulieren denken nog dat we bepaalde dingen niet kunnen. Dat we goed zijn voor het standaard- produkt, maar dat we op het gebied van maatwerk niets te bieden hebben. Nou, dat hebben we wel en dat moe ten we over de bühne brengen. Daar mee zeg ik overigens niet dat er geen verbetering mogelijk is: intern werken we aan verdere versterking van de dienstverlening aan de interessante, meer-eisende cliënt. Ook mogen we er best een beetje aan appeleren dat we een andere bank zijn. Weliswaar is onze coöpera tieve doelstelling van toepassing op bedrijfsrelaties, maar de coöperatieve cultuur levert binnen de bank toch een sfeer op die ook afstraalt op de relatie met particuliere cliënten. Je staat dicht bij de klant.' Elektronisch bankieren Inspelen op de behoeften van de veranderende cliënt betekent ook een gepast gebruik maken van moderne distributiemiddelen. In het distributie beleid voor de particulierenmarkt is be halve voor persoonlijk bankieren plaats ingeruimd voor het gebruik van appa raten en elektronische netwerken. 'Wij onderscheiden verschillende cliëntgroepen, maar segmenteren te vens naar de aard van de produkten. Die indelingen lopen door elkaar heen', licht Vullings toe. 'Ook een heel goede klant die alleen maar f 100,- wil opne men, doet dat net zo snel en gemakke lijk bij een automaat. En dat is nog het goedkoopst ook. En zo zijn er meer van die standaardzaken. Een reisver zekering afsluiten bijvoorbeeld, maar ook een eenvoudig advies over spaar- tarieven. In de toekomst willen we in de bankhal een duidelijk onderscheid ma ken tussen het gebied met de appara ten en de wat rustiger adviesomge ving. Bij dat laatste moet je zorgen voor kwalitatief goede mensen die toe gevoegde waarde en advies leveren. Over een paar weken start bij enkele plaatselijke banken een proef met DirectService, zoals we de toepassing van apparaten in de bankhal noemen. Daarnaast heb je het elektronisch bankieren thuis. Daar willen we dus ook heel nadrukkelijk aan meedoen. Als één van de grote aandeelhouders van Videotex Nederland kunnen we vooraan meelopen bij ontwikkelingen op dit terrein. Videotex is een relatief goedkope methodiek. En dat moet ook wel, want de particuliere cliënt is niet zo gemakkelijk bereid om voor dit doel hoge investeringen te doen. Op dit mo ment kun je via videotex al informatie krijgen van de Rabobank. Eind dit jaar, begin volgend jaar biedt RaboteleBank echt de mogelijkheid tot elektronisch bankieren', aldus de directeur Particu lieren van Rabobank Nederland. 'Je biedt een totaal pakket aan dat is gebaseerd op levens fasen of gebeurtenis verplichtingen aan. Op een gegeven moment loopt het gezin weer een beet je leeg, je salaris is gestegen, de aflos singen zijn voor een heel stuk achter de rug, het wordt tijd aan vermogens beheer te gaan denken. Er zit in de cliënt zelf dus ook een hele beweging. Als we het over All-finanz hebben, dan gaat het er eigenlijk om dat we daar op inspelen. Dat zal nog wel vaak gaan via produkten, maar die moeten dan worden toegesneden op de situ atie waarin de cliënt op dat moment verkeert. Je gaat dingen meer aan el kaar koppelen. Je biedt een pakket aan dat is gebaseerd op levensfasen of gebeurtenissen. Voor de bank betekent dit dat je al lerlei afzonderlijke inspanningen pro beert te concentreren in één inspan ning. Dat kan door produkten samen te binden in één nieuw produkt, maar ook door een op de situatie toegesneden pakket van diensten aan te bieden. Zo verkoop je in feite in één commerciële handeling iets, waar vroeger misschien drie gesprekken voor nodig waren. Met het risico dat één daarvan wellicht bij een concurrent plaatsvond.' Het samengaan met Interpolis en de alliantie met Robeco werden mede ingegeven door de All-finanz-gedach- te. Vullings over de praktijk van die sa menwerkingen: 'Het werkt, maar het kan nog veel beter. Daarom is er pas een stuurgroep in het leven geroepen met topmensen van Interpolis, Iris (de joint venture met Robeco, red.) en Rabobank Nederland. Samen moeten we het concept verder invullen. Dat be tekent nieuwe combinatieprodukten maken, pakketteren, maar ook organi satorisch naar elkaar toeschuiven. Met dat laatste voorkom je dubbele admini straties en dat levert kostenvoordelen op, waarvan de cliënt meeprofiteert.' Aan image timmeren Met het All-finanz-concept speelt de Rabobank in op de wensen van de veranderende consument, die ook bij het aangaan van een bankrelatie steeds kritischer zijn keuze bepaalt. Hoe komt die consument tot zijn keu ze? 'Volgens mij wordt dat toch voor een belangrijk deel bepaald door het image van een bank', antwoordt Vul lings. 'Voor bepaalde dingen ga ik naar een bank omdat die het wel kan en die andere wordt geacht het niet te kun nen. Terecht of niet terecht. Dan heb je het met name over dienstverlening in de sfeer van vermogensbeheer. Voor het gemiddelde bancaire han delen zal ofwel het gemak een crite rium zijn, 'ik doe het thuis', ofwel de kwaliteit van de medewerkers. De

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 17