All-finanz: een compleet pakket voor elke levensfase Interview De Rabobankorganisatie doet het op de particulierenmarkt bepaald niet slecht. Voor diensten waarmee de bank van oudsher een toppositie bekleedt, is het marktaandeel de laatste tijd nog verder toegenomen. Op andere terreinen wordt hard gewerkt om een wat achterblijvend image aan te passen aan de werkelijkheid. Doorvoering van het All- finanz-concept en een afgewogen distributiebeleid zullen bijdragen aan versterking van de positie als particulierenbank, meent mr. J.M. Vullings, directeur Particulieren van Rabobank Nederland. Aanzienlijk meer dan 40% van de Nederlanders is cliënt bij de Rabo bank. Een respectabel aantal, hoewel Vullings daar onmiddellijk een relative rende opmerking aan toevoegt. 'In een aantal gevallen gaat het om gedeelde cliënten. Met name de betere cliënten kiezen vaak voor een deel van hun 'Te veel particulieren denken ten onrechte dat we bepaalde din gen niet kunnen.' bancaire activiteiten een ander. Dat betekent dat we voor uitbreiding van onze activiteiten in de eerste plaats naar die groep kunnen kijken. Dat neemt niet weg dat we ons ook graag willen richten op bepaalde groepen 'nieuwe' cliënten.' Het verschijnsel van gedeelde rela ties doet zich vooral voor op het ge- bied van creditgelden. 'En dan vraag je je af waarom mensen dat eigenlijk doen. Het is moeilijk te begrijpen. Want naarmate je met een groter bedrag naar de bank gaat, sta je als cliënt sterker om over de condities te discus siëren.' Op twee deelmarkten neemt de Rabobank sinds jaar en dag een abso lute toppositie in: woninghypotheken en sparen. Niet zonder trots wordt al een aantal jaren gemeld dat de bank meer dan een kwart van de hypothe ken verstrekt. De laatste tijd is het aan deel zelfs toegenomen tot boven de 30%. 'We hadden en hebben een goed produkt. Of eigenlijk een totaalassorti ment: de hypotheek kan helemaal wor den toegesneden op hoe je er finan cieel uitziet. Dat het nu nog beter gaat, komt denk ik vooral doordat veel plaat selijke banken actiever de markt op gaan', verklaart Vullings de groei. Zo n sterke positie op de hypothe- kenmarkt is plezierig voor de bank. 'Er ontstaat een langdurige relatie, waarbij de hypotheek een spilfunctie vervult naar andere produkten. Als iemand de financiering van zijn meest waardevol le goed aan je heeft toevertrouwd, dan komt er een aantal andere dingen bij. Verzekeringen bijvoorbeeld en later -als er al een flink stuk is afgelost- ook mogelijkheden aan de creditkant. Kort om, zo'n hypotheek heeft een heleboel aanknopingspunten om je relatie met de cliënt te verdiepen.' Betalingsverkeer Op het gebied van spaargelden is de positie van de Rabobank zo moge lijk nog sterker. 'We hebben een paar jaar onder de 40% gezeten. Niet veel, we zijn nooit onder de 39 gekomen. Maar nu zitten we weer op de 40, dus dat gaat goed. Dat is ook van groot be lang, want die middelen hebben we nodig om onze leden-ondernemers zo goedkoop mogelijk te financieren en om onze woninghypotheken van een aantrekkelijke prijs te kunnen voor zien', aldus Vullings. De derde grote poot van het parti culiere bedrijf is het betalingsverkeer. 'Er zijn voor ons in de particulieren- markt veel kansen, maar als je het over bedreigingen hebt, dan komen de kosten van het betalingsverkeer zeker op de eerste plaats. Daar moet iets aan gedaan worden en dat gebeurt ook. Dat probleem moeten we oplos sen met efficiency-verbeteringen. maar we ontkomen ook niet aan verdergaan de tarifering', kondigt de directeur Par ticulieren aan. 'Eerder dit jaar zijn afspraken ge maakt tussen banken en gebruikers over het terugdringen van de kosten. Als we met maatregelen komen -en ik sluit niet uit dat dat volgend jaar zal zijn-, nemen we die afspraken als uit gangspunt. Dat betekent dat tarieven moeten sturen naar het gebruik van goedkoop te verwerken betaalvormen en dat ze het betalingsverkeer voor be paalde groepen in de maatschappij niet onbereikbaar mogen maken. We denken onder meer aan een soort basispakket, dat tegen een han teerbaar bedrag beschikbaar komt. Zo blijven de basisvoorzieningen voor iedereen bereikbaar. Dat pakket zal wellicht niet helemaal rendabel zijn, maar er is ook nog zo iets als maat schappelijke verantwoordelijkheid. Voor alles wat boven dat basispakket komt, gelden de sturende tarieven. Maar dat heb je als gebruiker dan ook zelf in de hand.' Aan elkaar koppelen In het voorgaande kwamen enkele afzonderlijke produkten aan de orde, maar de Rabobank beoordeelt de ont wikkelingen zeker niet alleen vanuit het produkt. 'Drie jaar geleden zijn we in tern begonnen onze activiteiten pro- duktsgewijs te organiseren en daar staan we nog steeds achter. Maar we realiseren ons ook dat we moeten den ken vanuit de behoefte van de cliënt. Die wil het liefst zonder veel poespas over geld kunnen beschikken als dat nodig is en de middelen die hij over heeft tegen een passend rendement betrouwbaar kunnen wegzetten. Daar naast graag een dekking tegen on voorziene calamiteiten. En dan blijkt een enkel produkt daar niet altijd in te voorzien, maar is een samenhangend geheel nodig', stelt Vullings vast. 'En die behoeften veranderen ook in de loop van de tijd. Ben je jong, ver dien je nog niet veel. ga je wel zware

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 16