Grafische industrie Kerngegevens grafische industrie 1988 1989 1990 omzet 7230 - w.v. export 680 werknemers x 1000 39,8 7590 770 40,4 8535 803 40,7 Investeringen 856 752 Bron: CBS; bedrijven 10 werknemers; bedragen x f 1 miljoen. worden. Uitbesteding van werk wordt veel gemakkelijker, ook in het buiten land. De technologische veranderingen bewerkstelligden eveneens de op komst van print- en kopieersystemen. Ze vormen vaak een goedkoper en flexibeler alternatief voor conventionele drukprocessen. Binnen het drukproces zelf zijn de technologische vernieuwingen ook vol op merkbaar, vooral in de voorberei dingsfase. De invoering van systemen voor tekstverwerking en pagina-op maak (Desk-Top-Publishing, DTP) heeft voor veel verschuivingen ge zorgd. Met deze nieuwe geautomati seerde technieken maken veel op drachtgevers tegenwoordig zelf hun teksten op. Dit betekent een flinke aderlating voor de zetters. Voor hen resteert het samenvoegen van tekst en beeld tot pagina's. Maar ook op het ge bied van beeldverwerking groeien de mogelijkheden van de opdrachtgevers. Wellicht volgt in de toekomst de stap dat opdrachtgevers van hun pagina's zelf drukplaten maken, zodat er geen zetter meer aan te pas komt. Veel zetterijen zien DTP als een be dreiging. Toch ontstaan er voor grafi sche bedrijven ook mogelijkheden, want niet alle opdrachtgevers wagen zich aan de pagina-opmaak. Nog steeds besteden veel opdrachtgevers dat werk liever uit, omdat zij op die ma nier verzekerd zijn van kwaliteit: niet iedereen met een pc en een DTP-pro- gramma is graficus. Bovendien hoeven zij dan niet zelf de organisatie te ver zorgen. Daar komt bij dat grafische be drijven via DTP op een heel doelmati ge manier kunnen produceren. Door zelf te investeren in DTP-apparatuur kunnen ze een stuk van de verande rende markt behouden of veroveren. De aan te kopen apparatuur zal met het oog op rentabiliteit en personele capaciteit wel moeten passen binnen het bedrijf. De technologische veranderingen werken ook door in het verdere verloop van het drukproces. Door de versnelde prepress-fase zijn snellere levertijden mogelijk. De drukfase speelt hierop in. Er komen steeds snellere persen, die ook minder insteltijd vergen. Bij de af werking (snijden, vouwen, vergaren, hechten) verschijnen eveneens ge avanceerde machines, die veel meer mogelijkheden hebben. Behalve be dreigingen levert de technologie dus ook kansen op voor de grafische sec tor: kwaliteitsverbetering en flexibele en efficiënte produktie. Daar zijn dan wel forse investeringen mee gemoeid. Blijvend investeren De toenemende zorg voor het milieu mist ook haar uitwerking op de grafische sector niet. Het overheids- streven om het nodeloos gebruik van verpakkingsmateriaal tegen te gaan bijvoorbeeld, heeft voor de drukkers van dat materiaal grote gevolgen. Ver der worden ook in de grafische bran che eisen gesteld aan het gebruik en de uitstoot van schadelijke stoffen. De verwachting is dat er steeds meer be perkende regelgeving op dat gebied zal komen. De sector speelt daar al op in en doet de nodige milieu-investerin gen. Grafische bedrijven moeten de technologische ontwikkelingen blijven volgen om de concurrentie het hoofd te bieden en om aan milieu-eisen te vol doen. Van de grafische industrie wordt daarom een blijvende investeringsin spanning gevraagd, die verdergaat dan de forse investeringen die in de jaren 1986 tot en met 1989 al zijn gepleegd. Zo'n investering moet van tevoren goed worden overdacht. Past de inves tering bij de omvang en de marktposi tie van het bedrijf? Beschikt de onder neming over personeel dat met de apparatuur overweg kan? Welke oplei dingen en organisatorische aanpassin gen zijn nodig? Natuurlijk spelen ook de financiën een rol. De gevolgen van de vaak hoge investeringen zijn groot: hoge rentelasten en hoge afschrijvin gen. Daarom is het belangrijk na te gaan of voldoende opdrachten verkre gen kunnen worden om die kosten te dekken. De conjuncturele gevoeligheid van de sector is daarbij een complice rende factor. Een groot deel van de or ders betreft industriële produkten, zo als verpakkings- en reclamedrukwerk en kettingformulieren. Daarom zal ook de algehele economische situatie in Nederland bij de investeringsbeslissing meegewogen moeten worden. Wan neer investeringen leiden tot -hier en daar al bestaande- overcapaciteit, ont staat er prijsconcurrentie en wordt het lastiger om de investeringskosten te rug te verdienen. Internationale oriëntatie Ook in internationaal perspectief is investeren een noodzaak. Opdrachtge vers oriënteren zich in toenemende mate internationaal. Daarbij gaat het om steeds grotere orders en professio nelere inkoop. In reactie daarop gaan meer (grote) grafische bedrijven zich richten op de Europese markt. De diepdrukindustrie is daarvan een goed voorbeeld. Dit bedrijfstype is bijzonder kapitaalintensief. De aanmaak van drukcilinders is erg kostbaar. Boven dien vergt het instellen veel tijd. Daar- Omzetverdeling 1990 naar bedrijfstype repro- en zetterijbedrijven 6% binderijen 7% drs. F. de Glee Bedrijfstakonderzoek Vervolg op pagina 26 drukkerijen 87% 13 Rabobank 9/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 13