Technologie-race zet grafische sector onder druk Grafische industrie Eén van de voornaamste kenmerken van de grafische sector is conjunctuurgevoeligheid. Tegenwind voor de Nederlandse economie als geheel komt snel tot uiting in de grafische industrie. De resultaten van de bedrijven komen onder druk, een toenemend aantal bedrijven ondervindt financiële problemen. De groeiende internationale concurrentie en het grotere aandeel in de reclamebestedingen van de (commerciële) televisie zijn voor delen van de sector ook geen gunstige factoren. Toch zijn er zeker toekomstmogelijkheden voor de Nederlandse grafische industrie. Ook bij de drukker van dit blad, Hoonte- Holland in Utrecht, heeft de moderne technologie een steeds belangrijker plaats gekregen in de bedrijfsvoering. Eert blik op de grafische sector leert dat er sprake is van een grote diversi teit aan bedrijven. Veel kleine drukke rijen en zetterijen en enkele grote, in dustriële drukkerijen; in totaal meer dan 57 000 werknemers in ruim 3 000 ondernemingen. Drukkerijen maken daar het grootste deel van uit; bedrij ven voor tekst- en beeldverwerking en voor afwerking maken de grafische sector compleet. Ontwikkelingen in de branche heb ben uiteraard een verschillende uitwer king op al die bedrijven, maar een aan tal overheersende factoren en trends is zeker herkenbaar. Vooral de wat min dere economische situatie springt mo menteel in het oog. Hierdoor loopt in vrijwel de gehele sector de groei terug. De branche-organisatie KVGO ver wacht dat de omzet dit jaar minder zal groeien dan in 1990, toen 6,4% groei werd behaald. De technologische voor uitgang, milieu-bewustzijn, internatio nalisering en de bijbehorende druk om te investeren zijn andere bepalende factoren voor de branche. Technologische ontwikkelingen De meest ingrijpende veranderin gen voor de grafische industrie komen voort uit technologische ontwikkelin gen. Deze betreffen ten eerste de op komst van andere, elektronische me dia. Hierbij kan gedacht worden aan commerciële televisie, kabelkranten, databanken, videotex-toepassingen, etc. Gedrukte media, vooral tijdschrif ten en kranten, merken de concurren tie ervan. Gebruik van drukwerk is niet meer de enige methode om een bood schap over te brengen. De ruimere toepassing van data communicatie betekent ook dat de af standen tussen opdrachtgevers en uit voerders van de verschillende fasen van het drukproces minder belangrijk 12 Rabobank 9/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 12