Wat ons bezighoudt... Wat ons bezighoudt Ons land telt op iedere 1 000 mannelijke inwoners 1 024 in woners van het vrouwelijke ge slacht. Vrouwen zijn dus -zij het niet in overweldigende aantal len- in de meerderheid. Dat vrouwen toch nog vaak als een soort minderheidsgroep wor den bestempeld, kan dus niet liggen aan deze getalsverhou dingen. Veeleer gaat het bij een dergelijke constatering om de positie van de vrouw, haar plaats in het sterk cultuurhisto risch bepaalde rollenpatroon. Op sommige terreinen vormen vrouwen echter ook in aantal len een minderheid. Een spre kend voorbeeld daarvan is de deelname aan het arbeidspro ces. Tegenover iedere 1 000 werkzame mannen staan 588 vrouwen met een baan. En hoe wel de afgelopen jaren in deze verhouding de nodige verbete ring is gekomen, staat vast dat alleen al uit economisch oog punt een verdere verschuiving moet plaatsvinden. Binnen de Rabobankorganisa- tie zijn op iedere 1 000 manne lijke medewerkers 1 253 vrou welijke collega's actief. Toch krijgt de positie van de vrouw ook hier een extra accent in het personeelsontwikkelings beleid, met name om in te spe len op de ondervertegenwoor diging van vrouwen in hogere functies. Duidelijk is dat de rol van de vrouw in de Nederlandse sa menleving volop in de belang stelling staat. Rabobank be licht in deze editie vooral een aantal economische aspecten van dit onderwerp. Telebankieren in stroomversnelling Sinds kort hebben 2 500 bedrijven een aansluiting op Rabobank Teleban kieren. Het is de verwachting dat voor het einde van dit jaar het vijfduizendste contract voor deze vorm van elektro nisch bankieren een feit zal zijn. Dat betekent dat het aantal gebruikers van Telebankieren in vergelijking met eind vorig jaar vervijfvoudigd zal zijn. De belangrijkste oorzaak voor de hoge vlucht van Telebankieren is onge twijfeld het pakket maatregelen dat de Rabobank midden vorig jaar introdu ceerde om het zakelijke betalingsver keer kostendekkend te maken. Dit pak ket bestaat aan de ene kant uit aan trekkelijke rentetarieven op de reke ning-courant en afschaffing van valute- ring en omzetprovisie, aan de andere kant uit het berekenen van een tarief per transactie. Die stukstarieven zijn vooral ook bedoeld om te sturen naar goedkoper te verwerken betaalvormen (op grond daarvan wordt voor een transactie via Telebankieren het laag ste tarief betaald). Inmiddels hebben vele onderne mers onderkend dat zij belangrijke be sparingen op hun bankkosten kunnen behalen door de hiervoor omschreven maatregelen. Dat geldt vooral als ze kiezen voor de elektronische vormen van betalen. Niet voor niets is ook het aanleveren van betalingen en incasso opdrachten per diskette sterk toegeno men sinds het begin van dit jaar. Het meest spectaculair is echter het toenemende gebruik van Telebankie ren door met name ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Voor bedrijven die jaarlijks ongeveer 500 mutaties verrichten, kan dit elektronische sys teem namelijk al goedkoper zijn dan gebruik van handgeschreven/getypte opdrachten. De mogelijkheden van in tegratie met de eigen boekhouding en de snelle beschikbaarheid van be talingsinformatie zijn eveneens belang rijke voordelen. De Rabobank stimuleert deze ont wikkeling door demonstraties van Tele bankieren en door het organiseren van seminars over bankkosten voor het be drijfsleven. Ook voor de bank zijn er namelijk duidelijke voordelen. De kos tenbesparing die nu bereikt wordt, is al substantieel. Op dit moment moeten echter nog vele miljoenen opdrachten bij de bank handmatig worden inge voerd. Bij verdere verschuiving naar elektronisch aangeleverde opdrachten kunnen de besparingen enorm oplo pen. Bovendien kunnen door vermin dering van de handmatige verwerking medewerkers worden vrijgemaakt voor de begeleiding van cliënten. Voor alle betrokkenen bij het betalingsverkeer is de huidige groei van Telebankieren dus zeker een verheugende ontwikke ling. Aantal fusies tussen Rabobanken neemt toe De halfjaarcijfers van de Rabobank- organisatie worden dezer dagen pu bliek gemaakt. Uiteraard zal de meeste aandacht uitgaan naar de financiële ontwikkelingen, maar er zijn andere in teressante gegevens. Zo zal onder meer blijken dat het aantal zelfstandige Rabobanken in het eerste halfjaar is teruggelopen met 33 tot 818. In die pe riode werden 26 fusies gerealiseerd te genover 28 in geheel 1990. In 1989 waren er 23 fusies, in 1988 werd het aantal fusies voor het eerst met dubbe le cijfers geschreven: 16. De fusiebe hoefte bij plaatselijke Rabobanken is groter geworden, dat is duidelijk. Deze groeiende tendens naar sa mensmelting is verklaarbaar. In een omgeving met toenemende concurren tie en steeds veeleisender cliënten zoeken plaatselijke banken naar mo gelijkheden om de dienstverlening opti maal te houden. Schaalvergroting door middel van een fusie kan verstandig zijn om dit doel te bereiken. De steeds hogere inspanningen op informatiseringsgebied zijn dan bijvoor beeld makkelijker op te brengen. Sa mengaan met een andere aangesloten bank biedt verder de mogelijkheid om op meerdere terreinen vakspecialisten in huis te halen of te houden. Handha ving van de kwaliteit van de dienstver lening en tegemoetkoming aan de eisen van de cliënten in het werkge bied zijn belangrijke factoren bij het proces van schaalvergroting. Schaalvergroting betekent echter niet dat de Rabobank bezig is haar lo kale gebondenheid te verliezen. Het gaat er juist om dat er een evenwicht blijft tussen de drie functies die de Rabobanken vervullen. De plaatselijke Rabobank is een eigen onderneming met een eigen resultatenrekening en een eigen balans; een gezonde finan ciële basis is onontbeerlijk. De plaatse- 3 Rabobank 8/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 3