Ingrijpende financiële consequenties bij koop of verkoop bedrijf m. ,r Herstructurering bedrijfsleven Schaalvergroting door fusie of overname is in het Nederlandse bedrijfsleven aan de orde van de dag. Maar ook het omgekeerde, afstoting of verkoop van bedrijfsonderdelen, komt regelmatig voor. Wanneer er grote concerns bij betrokken zijn, dan zijn het moeizame en spectaculaire zaken. Het midden- en kleinbedrijf echter heeft eveneens in toenemende mate met deze ingrijpende processen te maken. Ingrijpend onder meer waar het gaat om de financiële kant ervan. m* lK;j§ «4'"2" •i 1"", luinu/l it ST-LW«r •HUI msmii l Een groot deel van het Nederlandse bedrijfsleven bevindt zich momenteel midden in een zeer dynamische fase: technologische ontwikkelingen, finan- cieel-economische veranderingen, marktwisselingen en internationale ver schuivingen volgen elkaar in snel tem po op. Een diepgaande heroriëntatie vanuit strategisch oogpunt is op alle ni veaus noodzakelijk. Dat geldt zowel voor louter nationaal opererende on dernemingen als voor bedrijven die ook internationaal de vleugels hebben uitgeslagen. Die heroriëntatie beperkt zich niet tot de grote ondernemingen, ook in het midden- en kleinbedrijf bera den ondernemingen zich over hun strategie: groei, samenwerking, beper king, internationalisatie. De groeiende dynamiek blijkt bij voorbeeld uit de aantallen grensover schrijdende overnames door Neder landse bedrijven. In 1989 waren dat er 47, in 1990 al 93. Bijna honderd Ne- Een groot deel van het Nederlandse bedrijfs leven bevindt zich in een zeer dynamische fase. derlandse ondernemingen waren in 1990 bij overname doel van een bui tenlands bedrijf. Over binnenlandse overnames is nauwelijks cijfermateriaal beschikbaar, maar ook daar is een groei zeer waarschijnlijk. Het aantal fu sies waarbij Nederlandse bedrijven zijn betrokken, stijgt eveneens, zo blijkt uit -niet volledige- cijfers van de SER-fu- siecommissie. In 1980 ging het om 433 gevallen, in 1989 om 780. Mogelijkheden en risico's De motieven voor de strategische heroriëntatie van het bedrijfsleven zijn divers. Sommige bedrijven willen tege moet kunnen komen aan de steeds sneller veranderende behoeften van de consumenten, ze richten zich erop een zeer flexibele organisatie te wor den. Andere ondernemingen kijken met name naar de kostenaspecten. Kostenbeheersing en grotere efficiency spelen een rol, maar ook besparingen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 19