De vrouwen van Vrij Uit dus zo efficiënt mogelijk regelen. Daar om hebben we toen samen het sys teem ingevoerd dat de klant weliswaar bij de Rabobank boekt, maar dat daar na alles via ons loopt. Wij zijn daarop ingesteld en het bespaart de bank veel werk en geld.' Doe-het-zelf-markt De sterke toename van het aantal boekingen voor autovakanties dit jaar is voor een deel toe te schrijven aan incidentele factoren. De Golfcrisis heeft veel mensen ertoe gebracht dit keer toch maar liever niet in het vlieg tuig te stappen. Meer structureel is slechts een deel van de groei toe te schrijven aan voormalige vliegtoeris- ten. 'Mensen zijn steeds individueler geworden en willen minder in een groep, in een charter', stelt mevrouw Vogelaar vast. 'Met de auto kun je gaan en staan waar je wilt, dat is toch het meest individuele.' De grootste mogelijkheden ziet Vrij Uit echter bij de mensen die al gewend zijn met de auto op vakantie te gaan (bij tweederde van de buitenlandse va kanties is de auto het vervoermiddel). 'Dat is nog grotendeels een doe-het- zelf-markt. Maar mensen die het alle maal zelf regelen, gaan meer en meer inzien dat ze het net zo goed via een touroperator kunnen doen. Ze zijn bij ons echt niet duurder uit, vaak zelfs goedkoper. Je krijgt informatie, route kaarten en je hebt een stuk zekerheid. Bovendien is ons produkt inmiddels zo op de wensen van de klant ingesteld, dat je helemaal vrij kunt zijn.' Die voor delen gelden ook voor de korte (twee de, derde) vakanties en de weekend trips, die steeds vaker op het program ma staan. Dat Vrij Uit meer profiteert van de groeiende markt dan andere reisorga nisatoren, heeft onder meer te maken met de specialisatie op deze doel groep. Voor vrijwel alle andere tour operators geldt dat ze de autoreizen 'er bij' doen. 'Er is een aantal factoren te noemen voor onze extra groei', al dus mevrouw Vogelaar. 'Onze goede telefonische bereikbaarheid, de ser vice, het gigantische aanbod. Verder hebben we een goede naamsbekend heid.' Vrij Uit ziet de toekomst optimistisch tegemoet en gaat in het onderne mingsplan ook voor de komende jaren uit van groei. Zelfs de uit het milieube leid voortkomende aandrang om het autogebruik te beperken, wordt niet als een echte bedreiging ervaren. 'Minder autogebruik voor woon-werkverkeer is misschien zelfs wel een stimulans om meer met de auto op vakantie te gaan. Je hebt die auto staan, je kan hem minder gebruiken van maandag tot en met vrijdag, dan gebruik je hem zeker in het weekend en in de vakantie. Een hogere benzineprijs? Daar verkoop ik echt geen autoreis minder om.' Harder knokken Mevrouw Vogelaar trad in f969 in dienst bij Shell Autovakantiereizen en heeft de ontwikkeling van het bedrijf dus vanaf het begin meegemaakt. In 1978 werd ze adjunct-directeur, vijf jaar later algemeen directeur. Met name rondom die laatste benoeming heeft ze gemerkt dat 'een vrouw aan de top' niet voor iedereen een vanzelf sprekendheid is. 'Als een adjunct-directeur het goed doet, is het logisch dat die de opvolger van de directeur is. Maar in mijn geval ging het helemaal niet zo vanzelf. Dan roepen ze ineens: 'Je bent wat jong'. Ik was 41dat is toch een prachtleeftijd. Of: 'Ik wist niet dat je die ambities had'. Dat is ook flauwekul, ik had dag en nacht voor die toko gewerkt. Achteraf is iedereen wel positief. Maar als vrouw moet je toch iets harder aan de bel trekken, er meer voor knokken dan een man.' Dat nog maar weinig vrouwen ho gere functies bekleden, wijt mevrouw Vogelaar overigens niet alleen aan de houding van mannen. Als vrouw heb je het moeilijker, maar als je het wilt, kom je er. Er zijn ook vrouwen die zich niet die opoffering willen getroosten om de top te bereiken. Mannen moe ten net zo goed het nodige doen om hogerop te komen. Vrouwen hebben daar dikwijls meer moeite mee. Wel moeten vrouwen meer hobbels nemen, het grijpt ook diep in in je privéleven.' Mevrouw Vogelaar onderstreept dat bij vrouwen niet de indruk moet ont staan dat ze het alleen maar hebben gemaakt als ze kunnen bogen op een 'Vrouwen zijn gewoon veel meer service- minded. ze hebben meer geduld.' indrukwekkende carrière. 'Als je het leuk vindt om een gezin met kinderen te hebben en eventueel nog een part time baan, dan moet je dat doen. Je moet je niet forceren.' Voor vrouwen die toch de ambitie hebben om verder te gaan, is er een advies uit de praktijk. 'Trek je vooral niets aan van minder leuke opmerkingen, minder leuk ge drag. Laat je niet uit de tent lokken, het gaat vanzelf over. Ga rustig door, je moet gewoon zorgen dat je net iets be ter bent dan de collega.' Een tendens om meer vrouwen in topfuncties te benoemen, ziet me vrouw Vogelaar wel. 'Men gaat inzien dat het gewoon beter is voor het bedrijf om ook in de directie een evenwicht te hebben tussen mannen en vrouwen. We zijn nu eenmaal niet precies gelijk. Vooral als je op een consumenten markt zit, is het belangrijk dat mannen en vrouwen samenwerken. Die markt bestaat toch ook uit mannen èn vrou wen. Vrouwen krijgen meer kansen dan een aantal jaren geleden, ook om dat het economisch nodig is.' RC 17 Rabobank 8/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 17