De vrouwen van Vrij Uit
dus zo efficiënt mogelijk regelen. Daar
om hebben we toen samen het sys
teem ingevoerd dat de klant weliswaar
bij de Rabobank boekt, maar dat daar
na alles via ons loopt. Wij zijn daarop
ingesteld en het bespaart de bank veel
werk en geld.'
Doe-het-zelf-markt
De sterke toename van het aantal
boekingen voor autovakanties dit jaar
is voor een deel toe te schrijven aan
incidentele factoren. De Golfcrisis
heeft veel mensen ertoe gebracht dit
keer toch maar liever niet in het vlieg
tuig te stappen. Meer structureel is
slechts een deel van de groei toe te
schrijven aan voormalige vliegtoeris-
ten. 'Mensen zijn steeds individueler
geworden en willen minder in een
groep, in een charter', stelt mevrouw
Vogelaar vast. 'Met de auto kun je
gaan en staan waar je wilt, dat is toch
het meest individuele.'
De grootste mogelijkheden ziet Vrij
Uit echter bij de mensen die al gewend
zijn met de auto op vakantie te gaan
(bij tweederde van de buitenlandse va
kanties is de auto het vervoermiddel).
'Dat is nog grotendeels een doe-het-
zelf-markt. Maar mensen die het alle
maal zelf regelen, gaan meer en meer
inzien dat ze het net zo goed via een
touroperator kunnen doen. Ze zijn bij
ons echt niet duurder uit, vaak zelfs
goedkoper. Je krijgt informatie, route
kaarten en je hebt een stuk zekerheid.
Bovendien is ons produkt inmiddels zo
op de wensen van de klant ingesteld,
dat je helemaal vrij kunt zijn.' Die voor
delen gelden ook voor de korte (twee
de, derde) vakanties en de weekend
trips, die steeds vaker op het program
ma staan.
Dat Vrij Uit meer profiteert van de
groeiende markt dan andere reisorga
nisatoren, heeft onder meer te maken
met de specialisatie op deze doel
groep. Voor vrijwel alle andere tour
operators geldt dat ze de autoreizen
'er bij' doen. 'Er is een aantal factoren
te noemen voor onze extra groei', al
dus mevrouw Vogelaar. 'Onze goede
telefonische bereikbaarheid, de ser
vice, het gigantische aanbod. Verder
hebben we een goede naamsbekend
heid.'
Vrij Uit ziet de toekomst optimistisch
tegemoet en gaat in het onderne
mingsplan ook voor de komende jaren
uit van groei. Zelfs de uit het milieube
leid voortkomende aandrang om het
autogebruik te beperken, wordt niet als
een echte bedreiging ervaren. 'Minder
autogebruik voor woon-werkverkeer is
misschien zelfs wel een stimulans om
meer met de auto op vakantie te gaan.
Je hebt die auto staan, je kan hem
minder gebruiken van maandag tot en
met vrijdag, dan gebruik je hem zeker
in het weekend en in de vakantie. Een
hogere benzineprijs? Daar verkoop ik
echt geen autoreis minder om.'
Harder knokken
Mevrouw Vogelaar trad in f969 in
dienst bij Shell Autovakantiereizen en
heeft de ontwikkeling van het bedrijf
dus vanaf het begin meegemaakt. In
1978 werd ze adjunct-directeur, vijf
jaar later algemeen directeur. Met
name rondom die laatste benoeming
heeft ze gemerkt dat 'een vrouw aan
de top' niet voor iedereen een vanzelf
sprekendheid is.
'Als een adjunct-directeur het goed
doet, is het logisch dat die de opvolger
van de directeur is. Maar in mijn geval
ging het helemaal niet zo vanzelf. Dan
roepen ze ineens: 'Je bent wat jong'. Ik
was 41dat is toch een prachtleeftijd.
Of: 'Ik wist niet dat je die ambities had'.
Dat is ook flauwekul, ik had dag en
nacht voor die toko gewerkt. Achteraf
is iedereen wel positief. Maar als
vrouw moet je toch iets harder aan de
bel trekken, er meer voor knokken dan
een man.'
Dat nog maar weinig vrouwen ho
gere functies bekleden, wijt mevrouw
Vogelaar overigens niet alleen aan de
houding van mannen. Als vrouw heb
je het moeilijker, maar als je het wilt,
kom je er. Er zijn ook vrouwen die zich
niet die opoffering willen getroosten
om de top te bereiken. Mannen moe
ten net zo goed het nodige doen om
hogerop te komen. Vrouwen hebben
daar dikwijls meer moeite mee. Wel
moeten vrouwen meer hobbels nemen,
het grijpt ook diep in in je privéleven.'
Mevrouw Vogelaar onderstreept dat
bij vrouwen niet de indruk moet ont
staan dat ze het alleen maar hebben
gemaakt als ze kunnen bogen op een
'Vrouwen zijn gewoon
veel meer service-
minded. ze hebben
meer geduld.'
indrukwekkende carrière. 'Als je het
leuk vindt om een gezin met kinderen
te hebben en eventueel nog een part
time baan, dan moet je dat doen. Je
moet je niet forceren.' Voor vrouwen
die toch de ambitie hebben om verder
te gaan, is er een advies uit de praktijk.
'Trek je vooral niets aan van minder
leuke opmerkingen, minder leuk ge
drag. Laat je niet uit de tent lokken, het
gaat vanzelf over. Ga rustig door, je
moet gewoon zorgen dat je net iets be
ter bent dan de collega.'
Een tendens om meer vrouwen in
topfuncties te benoemen, ziet me
vrouw Vogelaar wel. 'Men gaat inzien
dat het gewoon beter is voor het bedrijf
om ook in de directie een evenwicht te
hebben tussen mannen en vrouwen.
We zijn nu eenmaal niet precies gelijk.
Vooral als je op een consumenten
markt zit, is het belangrijk dat mannen
en vrouwen samenwerken. Die markt
bestaat toch ook uit mannen èn vrou
wen. Vrouwen krijgen meer kansen
dan een aantal jaren geleden, ook om
dat het economisch nodig is.'
RC
17 Rabobank 8/91