Evenwicht man èn
vrouw in directie
beter voor bedrijf
'Als ik vroeger met mijn mededirecteur
op stap ging, zag je de mensen soms denken:
zijn secretaresse, misschien vriendinnetje.
Dan moest je eerst iets zinnigs zeggen
voor ze op andere gedachten kwamen.'
Mevrouw A. Vogelaar, algemeen directeur van
Vrij Uit Autovakanties, weet uit ervaring
dat 'de vrouw aan de top' nog niet voor
iedereen een vanzelfsprekendheid is. Zelf
staat ze aan het hoofd van een snel groeiende
reisorganisatie, waar tweederde van de
medewerkers vrouw is.
Achter de tientallen computertermi
nals van de reserveringsafdeling zit
zegge en schrijve één man. Het blijkt
een vakantiekracht te zijn. 'We hebben
het wel geprobeerd met mannen, maar
vrouwen zijn gewoon veel meer service-
minded. ze hebben meer geduld', licht
mevrouw Vogelaar toe. En service is
bij Vrij Uit een belangrijke factor, bij
voorbeeld bij de afhandeling van de
3 000 tot 6 000 telefoontjes die dage
lijks op het kantoor in Badhoevedorp
binnenkomen. Niet voor niets is de on
derscheiding die vorig jaar werd toege
kend voor de beste telefonische be
reikbaarheid van de Nederlandse reis
organisaties, opvallend aanwezig in de
directiekamer.
Feit is dat vrouwen bij Vrij Uit een
belangrijke rol spelen. Twee op de drie
van de in totaal 150 medewerkers zijn
van het vrouwelijk geslacht. En daar
mee wordt in het personeelsbeleid ter
dege rekening gehouden. 'We zijn één
van de weinige commerciële bedrijven
in de Haarlemmermeer die regelingen
hebben met crèches', aldus mevrouw
Vogelaar. 'Daarnaast hebben we ruime
mogelijkheden om part-time te werken,
vaak op uren die aansluiten op de ge
zinssituatie. Het is ook belangrijk dat
we in een omgeving zitten waar ge
makkelijk boodschappen kunnen wor
den gedaan. Als we uit dit pand groei
en en moeten verhuizen, dan zal ik
ook zeker proberen niet op een indus
trieterrein terecht te komen.'
Dit jaar 20% groei
De kans dat het huidige kantoor
pand te klein wordt, is niet denkbeel
dig. De groei die zich de afgelopen tijd
bij Vrij Uit gemanifesteerd heeft, zet
namelijk met kracht door. Vorig jaar
zorgden 555 000 vakantiegangers, die
konden kiezen uit circa 1 000 bestem
mingen, voor een omzet van f 125 mil
joen. Voor het lopende jaar wordt er re
kening mee gehouden dat beide cijfers
met niet minder dan 20% zullen groei
en; dat is ongeveer twee keer zoveel
als de toch al respectabele toename
die is voorspeld voor de totale georga
niseerde autovakantiemarkt.
Uitgaande van het aantal passa
giers is Vrij Uit inmiddels de grootste
reisorganisator van ons land met een
marktaandeel van 15%. Als alleen ge
keken wordt naar georganiseerde au
tovakanties, is het beeld nog spreken
der: één op de drie boekingen wordt
geregistreerd in de geautomatiseerde
systemen in Badhoevedorp.
Dat zijn ontwikkelingen waar de op
richters van Shell Autovakantiereizen,
de in 1969 gestarte voorloper van de
reisorganisator, zelfs niet van hebben
durven dromen. Ook nadat de ANWB,
Nationale Nederlanden en de Rabo
bank mede-aandeelhouder waren ge
worden, was van dit soort cijfers nog
geen sprake: in 1974 lieten 50 000 va
kantiegangers hun onderdak regelen
door Vrij Uit.
'De Rabobank is in 1973 aandeel
houder geworden en dat was naar mijn
idee een heel goede zaak voor de
bank, maar ook voor Vrij Uit. Men zag
toen in dat reizen belangrijk werd en
dat het een goede mogelijkheid zou
zijn om meer klanten te trekken. Men
geloofde ook toen al in autovakantie
reizen', blikt mevrouw Vogelaar terug.
Tien jaar later trokken de bank en
ook Shell en Nationale Nederlanden
zich terug als aandeelhouder; sinds
dien is Vrij Uit een volle dochter van de
ANWB. 'We waren inmiddels een vol
wassen onderneming geworden en de
Rabobank vond daarom dat ze wel kon
volstaan met een agenturenovereen-
komst. Toch is de bank voor ons nog
steeds de belangrijkste partner met
meer dan een kwart van de boekin
gen.'
Over de samenwerking met de
bank zegt mevrouw Vogelaar verder:
'Ze zijn de eerste geweest die eind ja
ren zeventig de hele administratieve
afhandeling van de boeking aan ons
hebben overgelaten. Op autovakantie
reizen verdien je weinig, dat moet je