Evenwicht man èn vrouw in directie beter voor bedrijf 'Als ik vroeger met mijn mededirecteur op stap ging, zag je de mensen soms denken: zijn secretaresse, misschien vriendinnetje. Dan moest je eerst iets zinnigs zeggen voor ze op andere gedachten kwamen.' Mevrouw A. Vogelaar, algemeen directeur van Vrij Uit Autovakanties, weet uit ervaring dat 'de vrouw aan de top' nog niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid is. Zelf staat ze aan het hoofd van een snel groeiende reisorganisatie, waar tweederde van de medewerkers vrouw is. Achter de tientallen computertermi nals van de reserveringsafdeling zit zegge en schrijve één man. Het blijkt een vakantiekracht te zijn. 'We hebben het wel geprobeerd met mannen, maar vrouwen zijn gewoon veel meer service- minded. ze hebben meer geduld', licht mevrouw Vogelaar toe. En service is bij Vrij Uit een belangrijke factor, bij voorbeeld bij de afhandeling van de 3 000 tot 6 000 telefoontjes die dage lijks op het kantoor in Badhoevedorp binnenkomen. Niet voor niets is de on derscheiding die vorig jaar werd toege kend voor de beste telefonische be reikbaarheid van de Nederlandse reis organisaties, opvallend aanwezig in de directiekamer. Feit is dat vrouwen bij Vrij Uit een belangrijke rol spelen. Twee op de drie van de in totaal 150 medewerkers zijn van het vrouwelijk geslacht. En daar mee wordt in het personeelsbeleid ter dege rekening gehouden. 'We zijn één van de weinige commerciële bedrijven in de Haarlemmermeer die regelingen hebben met crèches', aldus mevrouw Vogelaar. 'Daarnaast hebben we ruime mogelijkheden om part-time te werken, vaak op uren die aansluiten op de ge zinssituatie. Het is ook belangrijk dat we in een omgeving zitten waar ge makkelijk boodschappen kunnen wor den gedaan. Als we uit dit pand groei en en moeten verhuizen, dan zal ik ook zeker proberen niet op een indus trieterrein terecht te komen.' Dit jaar 20% groei De kans dat het huidige kantoor pand te klein wordt, is niet denkbeel dig. De groei die zich de afgelopen tijd bij Vrij Uit gemanifesteerd heeft, zet namelijk met kracht door. Vorig jaar zorgden 555 000 vakantiegangers, die konden kiezen uit circa 1 000 bestem mingen, voor een omzet van f 125 mil joen. Voor het lopende jaar wordt er re kening mee gehouden dat beide cijfers met niet minder dan 20% zullen groei en; dat is ongeveer twee keer zoveel als de toch al respectabele toename die is voorspeld voor de totale georga niseerde autovakantiemarkt. Uitgaande van het aantal passa giers is Vrij Uit inmiddels de grootste reisorganisator van ons land met een marktaandeel van 15%. Als alleen ge keken wordt naar georganiseerde au tovakanties, is het beeld nog spreken der: één op de drie boekingen wordt geregistreerd in de geautomatiseerde systemen in Badhoevedorp. Dat zijn ontwikkelingen waar de op richters van Shell Autovakantiereizen, de in 1969 gestarte voorloper van de reisorganisator, zelfs niet van hebben durven dromen. Ook nadat de ANWB, Nationale Nederlanden en de Rabo bank mede-aandeelhouder waren ge worden, was van dit soort cijfers nog geen sprake: in 1974 lieten 50 000 va kantiegangers hun onderdak regelen door Vrij Uit. 'De Rabobank is in 1973 aandeel houder geworden en dat was naar mijn idee een heel goede zaak voor de bank, maar ook voor Vrij Uit. Men zag toen in dat reizen belangrijk werd en dat het een goede mogelijkheid zou zijn om meer klanten te trekken. Men geloofde ook toen al in autovakantie reizen', blikt mevrouw Vogelaar terug. Tien jaar later trokken de bank en ook Shell en Nationale Nederlanden zich terug als aandeelhouder; sinds dien is Vrij Uit een volle dochter van de ANWB. 'We waren inmiddels een vol wassen onderneming geworden en de Rabobank vond daarom dat ze wel kon volstaan met een agenturenovereen- komst. Toch is de bank voor ons nog steeds de belangrijkste partner met meer dan een kwart van de boekin gen.' Over de samenwerking met de bank zegt mevrouw Vogelaar verder: 'Ze zijn de eerste geweest die eind ja ren zeventig de hele administratieve afhandeling van de boeking aan ons hebben overgelaten. Op autovakantie reizen verdien je weinig, dat moet je

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 16