De werkende vrouw als consument belang. Hierbij valt te denken aan leve ring 's avonds of volgens afspraak. Kant-en-klaarmaaltijden Werkende alleenstaanden en twee verdieners hebben niet alleen specifie ke wensen voor de manier waarop ze kopen, ook op het gebied van de pro- dukten zelf hebben ze specifieke be hoeften. Zo steekt men na de werkdag bij voorkeur zo min mogelijk tijd in ko ken. In Nederland wordt gemiddeld een uur aan het bereiden van een maaltijd besteed. Uit onderzoek is ge bleken dat vooral veel jonge huishou dens zonder kinderen op werkdagen daar nog niet de helft van die tijd voor uittrekken. Zij vinden die tijdsbesparing in onder meer kant-en-klaarprodukten, de magnetronoven, eenvoudige recep ten en afhaalmaaltijden. Hoewel het gebruik van kant-en- klaarmaaltijden snel stijgt, schamen consumenten zich vaak nog voor het kopen ervan. Veel huisvrouwen ont kennen het gebruik van kant-en-klaar- produkten. Bovendien durft 'de kok' dergelijk eten niet aan gasten voor te zetten. Eén- en tweepersoonshuishou dens nemen tweederde van de afzet van kant-en-klaarmaaltijden voor hun rekening. Naast de traditionele diep vriesmaaltijden en -pizza's gaat het daarbij ook om verse maaltijden. Het bezit van een magnetron bevordert het gebruik van kant-en-klaar-maaltijden. Na een groei vorig jaar met 4% bezit nu 15% van alle Nederlandse huishou dens zo'n apparaat. Niet alleen voor de voedingsmidde lensector heeft de toenemende ar beidsparticipatie effect. Ook de aan schaf van andere produkten kan er door worden beïnvloed. Denk bijvoor beeld aan (tweede) auto's, (represen tatieve) kleding, make-up en huishou delijke apparatuur. Voor deze laatste categorie is van belang dat als beide partners een full-time baan hebben, er minder tijd aan huishoudelijk werk wordt besteed dan wanneer één van de twee niet buitenshuis werkt. Die tijd winst wordt vooral bereikt door een in tensief gebruik van moderne appara tuur. De detaillist zal in tal van opzichten rekening moeten houden met de ver anderingen als gevolg van de toene mende arbeidsparticipatie van vrou wen. Het is niet langer zo dat de man de auto uitzoekt en de vrouw de kleur mag bepalen. Vrouwen kopen zelf auto's, cd-spelers, etc. Terwijl mannen een ons ham bij de slager kopen. Het onderscheid tussen mannen en vrou wen als consument mag dan afnemen, dit betekent niet dat er een uniforme consument ontstaat. De toenemende individualisering zorgt er juist voor dat 'dé consument' niet meer bestaat. Aan het doen van de verplichte boodschap pen willen werkende vrouwen zo min moge lijk tijd kwijt zijn. drijven het voortouw zullen nemen. Vooralsnog zijn er in ons land nog maar enkele bedrijven die teleshop ping aanbieden. De dienstverlening omvat soms ook de mogelijkheid de bestelde goederen in een speciale af sluitbare bak te laten afleveren. De klant hoeft dan niet thuis te zijn als de boodschappen worden gebracht. Kopen bij een postorderbedrijf is bij ons in verhouding tot andere Europese landen minder populair. Als verklaring kan onder meer worden aangevoerd dat Nederland klein, dichtbevolkt en fors verstedelijkt is, waardoor er meestal wel een winkel in de buurt is. Daarnaast speelt echter ook de gerin gere arbeidsparticipatie van vrouwen een rol. Van oudsher zijn de traditionele ge zinnen de voornaamste cliëntengroep van postorderbedrijven. Nu deze doel groep in omvang afneemt, moet men zich meer richten op andere segmen ten, zoals tweeverdieners en senioren. Werkende vrouwen zijn voor postor derbedrijven ook een belangrijke doel groep. In Amerika bestaat een postor derbedrijf dat specifiek op deze groep is gericht. Het assortiment bestaat voor een groot deel uit kleding voor de 'car rière-vrouw'. Voor het succes van het postorder bedrijf is naast de keuze van het as sortiment ook de dienstverlening van

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 13