1 1 Ral ibobank Teleco* m i Mei Werk Voor de transporten tussen de aangesloten banken en Rabobank Nederland bestaan twee netwerken. De voor een ieder zichtbare goede renstroom wordt door het 'dieselnet werk' verwerktde informatiestroom wordt in toenmende mate via het computernetwerk afgehandeld. Dit computernetwerk RTN (Rabo bank Telecommunicatie Netwerk) is in het begin van de jaren tachtig geïntro duceerd en het gebruik ervan is sinds dien gestaag gegroeid. De laatste ja ren is er zelfs sprake van een jaarlijk se verdubbeling. Dit komt er -als deze ontwikkeling zich onverminderd door zet- op neer dat in 5 jaar het gebruik 30 maai zo groot wordt. (Om een in druk te geven: een dergelijke groei van het wegverkeer zou een dubbele honderdbaans snelweg vergen tussen Amsterdam en Utrecht....) De enorme toename van de infor matietransporten tussen de aangeslo ten banken en Rabobank Nederland is voor de organisatie weldadig ge weest. Nieuwe produkten. betere dienstverlening, up-to-date informatie. Op de informatiemarkt die rond de algemene vergadering op 6 en 7 juni werd gehouden, was de bevestiging te zien dat bancaire dienstverlening onverbrekelijk verbonden is met infor matie-technologie. Overat beeld schermen en micro-computers, een veelheid aan informatieverwerkende en -verstrekkende toepassingen, een werkplek van de hypermoderne dealing-room, een LAURA-implemen- tatie. Achter die schermen en syste men verschillende telecommunicatie- verbindingen: lokaal met andere PC's, interlokaal naar onze grote computer centra en met externe informatieleve ranciers. Telecommunicatie-netwerken zijn levensaders voor onze bankorganisa- tie. Het landelijke netwerk heeft bewe zen flexibel en robuust te zijn. Niet al leen is de groeiende verkeerslast goed opgevangen, ook onder piek- belasting heeft het netwerk zich bewezen. Maar een voortdurende groei in netwerkverkeer houdt met volume-ge- bonden tarieven in, dat ook de kosten gestaag toenemen. Bovendien stelt groei extra eisen aan de beschikbaar- f attö Het Rabobank Telecommunicatie Netwerk en andere ontwikkelingen in de informatie-technologie werden getoond tijdens de informatie markt. heid en dus aan het netwerkbeheer, omdat de organisatie in toenemende mate afhankelijk wordt van de com municatiefaciliteiten. De eerste maanden van dit jaar is in het project RTN'95 onderzocht met welke groei de komende jaren reke ning moet worden gehouden. Tevens is onderzocht welke maatregelen no dig zijn om - uiteraard onder garantie van continuïteit - die groei te kunnen accommoderen en vooral ook de kos- tentoename te beperken. Op korte termijn al kan aan deze eisen worden voldaan. Tegen lagere kosten zal een eigen netwerk worden geïnstalleerd, dat een tienvoudige capaciteit bezit. In het vernieuwde netwerk zullen alle lokale banken via huurlijnen wor den aangesloten op de centrale syste men in Best, Zeist en Tilburg (Inter polis). Koppelingen met Datanet-1 blij ven bestaan, zodat alle bestaande externe informatie-partners en alle telebankiers bereikbaar blijven. Onder regie van onze RTN-groep zal de in stallatie worden uitgevoerd door onze huisleveranciers. De gehele operatie zal in het na jaar starten en medio 1992 achter de rug zijn. Eerst zal nieuwe apparatuur in de computercentra in Best, Tilburg en Zeist in gebruik worden genomen en vervolgens zal apparatuur in de regiokantoren en in een honderdtal landelijke steunpunten worden opge steld. Daarna zullen de banken wor den aangesloten. Vanzelfsprekend wordt alle apparatuur en de gehele werkmethode eerst uitgebreid be proefd. De gehele operatie zal voor de ge bruikers ongemerkt verlopen. Noch in de apparatuur of programmatuur van de aangesloten banken noch in de centrale applicaties zijn wijzigingen nodigI De eendrachtige samenwer king tussen de huisleveranciers en de eigen technici geeft mij het vertrou wen dat het invoeren van dit nieuwe Rabobank Telecommunicatie Netwerk rimpelloos zal verlopen. De structuur van het nieuwe net werk is flexibel genoeg om nog eens een verdubbeling in capaciteit te kun nen realiseren, zonder dathet gehele land overhoop' moet. Dit is niet alleen van belang voor de beoogde flexibili teit, die de bancaire toepassingen ver eisen. De deregulatie van de tele communicatiemarkt, de in aantal en verscheidenheid toenemende com municatie-applicaties en de groeiende verwevenheid van elektronische infor matie-uitwisseling en bancaire dienst verlening kunnen het aantrekkelijk maken het eigen netwerk ook aan derden ter beschikking te stellen. Het nieuwe netwerk is in ieder geval zo ontworpen dat snel en passend op ontwikkelingen binnen onze organisa tie en daarbuiten kan worden inge speeld. Er komt een nieuw netwerk. Een netwerk, dat meer capaciteit heeft, minder kost. beter kan worden be heerd en flexibeler van opzet is. Het gaat in mijn ogen om een belangrijke verbetering van de infrastructruur van de Rabobankorganisatie. Tevens vormt het een goed uitgangspunt voor verdergaande verbetering van ons dienstbetoon en schept het kansen voor profijtelijke nieuwe diensten. Bo venal toont het aan dat met creativiteit en professionaliteit de kosten van onze dienstverlening kunnen worden gereduceerd zonder verlies van capa citeit en functionaliteit. Van Rijn

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 5