EG-voorzitter
Nederland moet
vaart houden in
Europese
eenwording
Europese integratie
Tot eind dit jaar hanteert
Nederland de
voorzittershamer van de
Europese Gemeenschap.
Geen geringe opgave, want
op weg naar één interne
Europese markt moet nog
een aantal moeilijke
kwesties worden geregeld.
'Europa 1992' is inmiddels
door publiek en bedrijfsleven
met een hoge mate van
vertrouwen omarmd. Om die
stemming erin te houden,
moet de politiek voortvarend
nieuwe stappen blijven
zetten.
•K X
De particuliere sector
heeft 'Europa 1992'
met een hoge mate
van vertrouwen
omarmd.
Begin deze maand nam Nederland
het EG-voorzitterschap over van
Luxemburg, dat de honneurs het afge
lopen halfjaar waarnam. Het belooft
een zware taak te worden, alleen al op
het punt van de voorbereidingen voor
de interne markt. Er resten immers nog
maar 18 maanden tot 31 december
1992, de datum waarop de gehele
operatie volgens de oorspronkelijke
plannen afgerond zou moeten zijn.
Ook in dit verband geldt dat 'de laatste
loodjes het zwaarst wegen'. Van de
282 af te handelen kwesties, zoals in
1985 gepresenteerd in het zogenaam
de Witboek, moet nog een derde door
de Raad (de Raden van Ministers)
worden goedgekeurd.
Opvallend is dat er in de maanden
van voorbereiding op het voorzitter
schap bij onze bewindslieden en de
betrokken departementen weinig
'stress' te bespeuren viel. De koorts
achtigheid, die vooral in de jaren 1986-
1988 rond het thema 'Europa 1992'
ontstond, is zonder meer afgenomen.
Alle drukte heeft zich kennelijk wat ge
normaliseerd. En dat is niet zo vreemd
als gekeken wordt naar de heftigheid
van de internationale gebeurtenissen
van de laatste jaren.
Sneller tot een compromis
Het lijkt erop dat de routine in EG-
zaken behoorlijk is toegenomen. Voor
al in de achterliggende vijf jaar is in het
kader van het interne marktprogramma
het beraad tussen de EG-partners
steeds nauwer en frequenter gewor
den. Echte luidruchtige conflicten
waarbij, zoals in de jaren zeventig, drif
tig met deuren werd gesmeten, doen
zich nauwelijks meer voor. Menings
verschillen worden nu sneller tot een
compromis doorkneed, mede doordat
in veel gevallen niet langer een unifor
me besluitvorming verplicht is. Verder
is het aantal te regelen onderwerpen
fiks gestegen, waardoor een verbre
ding van aandacht ontstond en er bij
voorbaat al veel voetangels en klem
men op ambtelijk niveau onschadelijk
worden gemaakt.
Bij de geleidelijke liberalisering van
de interne markt kwamen spoedig an
dere vraagstukken aan de oppervlakte.
Het gaat daarbij om onderwerpen als
de aandacht voor de armere regio's in
de EG, verschillen in sociale stelsels,
de milieuproblematiek, het onderzoek
beleid en de monetaire eenwording.
De discussie over dit laatste onder
werp is in 1989, na de presentatie van
21 Rabobank 6-7/91