1 een fundament hebben gekregen voor strategische beslissingen. Najaren- lang te hebben gezegd 'ach het kwam er niet van' zijn de cursisten nu aan de slag gegaan met nieuwe plannen. De cursus heeft hierbij als een soort kata lysator gewerkt. Veel oud-cursisten zijn beter gaan delegeren en hebben op die manier ruimte gekregen voor strategisch den ken. Tweederde van hen heeft een on dernemingsplan gemaakt na afloop van de cursus. En voor bijna alle on dernemers die dat hebben gedaan, geldt dat zij het plan ook actief gebrui ken. Degenen die een ondernemings plan hebben gemaakt, stellen: We we ten nu zoveel beter waar we staan en waar we naar toe willen. Daarnaast is driekwart van de cursisten elkaar na afloop blijven zien. Nog steeds praten ze regelmatig met elkaar over proble men in de bedrijfsvoering. Het onder zoek toont duidelijk aan dat onderne mers baat hebben bij een gerichte cur sus. Behalve in Twente wordt een soort gelijke cursus georganiseerd door RegioBaak te Noordwijk. Beide cursus sen nemen vijfmaal twee dagen in be slag. Centraal staat het vervaardigen van een ondernemersplan. Daarnaast vormt het contact tussen de onderne mers onderling een belangrijk onder deel van de cursus. Aan de Erasmus Universiteit te Rot terdam wordt een Small Business cur sus gegeven, die veel langer duurt (dertig dagen) en veel dieper graaft. De resultaten van deze cursus zijn goed te noemen. Ook hier onderhou den cursisten intensief contact met el- Het Centrum voor Innovatief Ondernemerschap Twente behan delt in de cursus Direktievoering de volgende thema's: - strategie - innovatie - marketing - kwaliteit -financieel management - personeel organisatie kaar tijdens en na afloop van de cur sus. In de cursus DTB (Direct Toepas bare Bedrijfskennis), die in Hilversum wordt gegeven, staat de snelle over dracht van kennis voorop. Deze cursus duurt slechts twee dagen. Voor vrou welijke ondernemers wordt door het NCOV een speciale cursus georgani seerd onder de naam Leergang On dernemende Vrouwen. Deze cursus in Amersfoort duurt acht hele dagen. Naast de hier genoemde opleidin gen is er een veelheid aan korte cur sussen, seminars en workshops. Hier bij gaat het veelal om de vergroting van specialistische kennis. Het alge mene ondernemerschap krijgt in die initiatieven veel minder aandacht. Lerende ondernemer, betere ondernemer Deelnemen aan een ondernemers cursus, blijkt uit het onderzoek in Twente, is zinvol. Wat niet of te weinig wordt gedoceerd aan Nederlandse dagopleidingen, kan worden geleerd via speciale cursussen. Voor een on dernemer is het leren via een cursus vele malen aantrekkelijker dan te moe ten leren van eigen fouten. Hoewel Het volgen van een cursus is voor een ondernemer een lange termijn-investering. een cursus geen wondermiddel is, kan het toch de aanleiding zijn voor bijstel lingen in de bedrijfsvoering. Dat kan een gewijzigd personeelsbeleid zijn met veel meer aandacht voor motivatie en loopbaanbegeleiding. Maar het kan ook gaan om een andere koers voor de hele onderneming of een beter en rendabeler financieel management. Een ondernemer die bij-leert, wordt in alle gevallen een betere onderne mer. Dat is goed voor zijn bedrijf en het is goed voor zijn zakelijke relaties. Voor financiers is de kwaliteit van de ondernemer van doorslaggevende betekenis. Iedere mogelijkheid om die kwaliteit te verhogen mag dan ook op de sympathie van banken rekenen. In het voorbeeld van de ClOT-cursus hebben de Twentse Rabobanken een belangrijke rol gespeeld. Deze Rabo banken hebben hun leden-onderne mers waar dit zinvol was, gewezen op de cursus. En niet zonder resultaat, want uit de gehouden enquête blijkt dat de helft van de cursisten mede op aanraden van de Rabobank heeft deel genomen. Ondersteuning van lokale of regio nale ondernemersopleidingen past pri ma in de uitgangspunten van de Rabo bank. De kredietcoöperatie streeft er naar om de belangen van de leden zo goed mogelijk te behartigen en dat kan ook door ze te helpen betere onderne mers te worden. Dat dat ook voordelig voor de bank is, leidt geen twijfel. Een betere ondernemer is ook een betere relatie voor de bank

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 20