Ondernemers in de schoolbanken Ondernemerscursussen Door de snelle veranderingen in de maatschappij is er een toenemende behoefte aan scholing. Ook ondernemers ontkomen er niet aan om regelmatig terug te keren in de schoolbanken. Een terugkeer die niet altijd van harte gaat. Een ondernemer heeft als het om opleidingen gaat nogal eens drempelvrees. Onterecht, 20 bewijst bijvoorbeeld de cursus Direktievoering van het Centrum voor Innovatief Ondernemerschap Twente. Er zijn in ons land nog meer uiterst succesvolle opleidingsinitiatieven. De ontwikkeling van de Nederland se economie wordt in belangrijke mate bepaald door ondernemers. Ons land kent zo'n 380 000 ondernemingen in handel, industrie en dienstverlening. Van al die bedrijven heeft amper een tiende deel meer dan 100 werknemers. Hoewel juist de grote ondernemingen veel aandacht krijgen in de media, zijn zij eigenlijk in ondernemend-Nederland een (belangrijke) minderheid. Ook de top-industrieel en de top manager vormen in Nederland een minderheid. Veel groter in aantal zijn de hardwerkende mannen en vrouwen, die 24 uur per dag actief zijn in hun kleinere en middelgrote bedrijven. Hun werk is een dagelijkse krachtsinspan ning met als doel: overleven. Voor al lerlei bespiegelingen, trainingssessies- op-de-heide en regelmatig congresbe- zoek is geen tijd. De ondernemer uit het midden- en kleinbedrijf moet zijn zaak draaiende houden. Aan die situatie zitten nadelen. Zo werkt de ondernemer in het midden- en kleinbedrijf vaak vanuit een eenza me en geïsoleerde positie. Aan de ene kant leidt zijn gedrevenheid tot een enorme inzet en betrokkenheid. Maar aan de andere kant betekent het ook vaak dat hij teveel zelf wil doen en dat hij te weinig aan zijn medewerkers overlaat. De ondernemer in het midden- en kleinbedrijf is te vaak de meewerken de voorman. Helaas leidt dit regelmatig tot het nemen van beleidsbeslissingen op ad hoc-basis. De snelle wijzigingen in het economisch landschap vragen echter om strategisch denken. De on dernemer moet meer manager wor den. Doet hij dat niet, dan worden be langrijke ontwikkelingen gemist. Met alle negatieve gevolgen vandien. Geen school voor ondernemers Geen land heeft zo'n uitgebreid en gespecialiseerd stelsel van scholen als juist Nederland. Maar helaas is in het land dat voor elk beroep wel een oplei ding kent, de ondernemer vergeten. Een echte school voor ondernemers is er niet. Nijenrode levert vooral top managers af, die in loondienst komen bij grote ondernemingen. De universi taire studierichtingen Bedrijfskunde lei den ook vooral managers-in-loondienst op. Alleen het Hoger Economisch en Administratief Onderwijs (HEAO) is op dit moment een, zij het onbedoelde, effectieve ondernemersopleiding. Nederland heeft gekozen voor het scholen van vakkundige werknemers. En hoewel ondernemerschap meer een kwestie is van de juiste instelling dan van aangeleerd gedrag, zitten er toch nadelen aan de huidige situatie. Onbekendheid met en een tekort aan kennis van managementtechnieken is één van de hoofdoorzaken voor het mislukken van ondernemers. De oplos sing lijkt simpel: de ondernemer moet bijgeschoold worden. Dat kan door praten en luisteren naar adviseurs of door het volgen van een gerichte cur sus. Een cursus is goedkoop in verhou ding tot een adviseur. Daarbij komt dan nog dat een adviseur meestal praat over de directe bedrijfsproblematiek. Voor lange termijn-beschouwingen is vaak geen plaats. In een cursus wel. Een ander belangrijk voordeel van een cursus is het 'ondernemers helpen on- dernemers'-effect. De ondernemers steken tijdens hun cursus veel van el kaar op. Het lijkt een beetje op het spieken van vroeger, met dat verschil dat het nu mag, misschien zelfs wel moet. Het volgen van een cursus is dus zinvol, maar ondernemers blijken nog een grote drempelvrees te hebben. Daarvoor zijn diverse redenen aan te geven. Een cursus behandelt de hele onderneming, terwijl de ondernemer slechts denkt problemen te hebben op één specifiek gebied. De ondernemer wil snel resultaten zien, terwijl een cur sus meer een lange termijn-investering is. Veranderingen in de bedrijfsvoering, die na een cursus worden doorge voerd. houden bijna automatisch com mentaar in op het functioneren van de ondernemer. De ondernemer ziet de tijd die in een cursus wordt gestoken, al gauw als niet-produktieve tijd. Ver der verwacht hij dat opleidingen onvol doende praktisch zijn en hikt hij aan te gen de kosten. Fundament voor strategische beslissingen In Twente wordt met succes al en kele jaren een zeer praktijkgerichte cursus Direktievoering georganiseerd. De cursus richt zich op de onderne mers in het midden- en kleinbedrijf. Begin juni werd tijdens een feestelijke bijeenkomst het honderdste certificaat van de cursus uitgereikt. Voor het or ganiserende Centrum voor Innovatief Ondernemerschap Twente (CIOT) was dit aanleiding om te laten onderzoeken hoe de cursus is ervaren door oud-cur sisten. De uitkomsten van het onderzoek wijzen er vooral op dat de deelnemers J.C. Boutens Voorlichting en Externe Betrekkingen 19 Rabobank 6-7/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 19