1978 1992 1997 1978 1992 1997 1978 1992 1997 - - - - - - - - - Nederlandse fruitteelt Produktie van appels naar ras (in van totaal) Nederland Frankrijk Italië G./R. Delicious 22 15 10 69 63 58 71 71 67 Cox's 14 12 12 Jonagold 12 19 25 1 1 2 1 3 4 Elstar 10 20 24 0 1 1 0 1 1 Granny Smith 9 11 12 3 3 4 Overige 42 34 29 21 24 27 25 22 24 Totaal 100 100 100 100 100 100 100 100 100 bron: LEI inmiddels over een beregeningsinstal- latie ter voorkoming van nachtvorst- schade. Zelfs in jaren met een lage ge middelde rentabiliteit zijn er bedrijven met een goed inkomen. De indruk be staat dat het verschil in inkomen tus sen moderne en verouderde bedrijven steeds groter wordt. Grafiek 3 geeft aan dat de gemid delde veilingprijs van appels voor een groot deel werd bepaald door de aan voer op de veilingen. Bovendien speel de ook het internationale fruitaanbod een rol bij de prijsvorming. De prijs van de appels had meer nog dan de oogst invloed op het bedrijfsresultaat van het gemiddelde fruitteeltbedrijf. De laatste drie jaren laten -ondanks een toenemend aanbod- een stijgende middenprijs voor appels zien. Dit kan erop wijzen dat het Nederlandse fruit zich positief onderscheidt van de bui tenlandse concurrentie, terwijl voor het groeiende aanbod nieuwe afzetmark ten zijn gevonden. Assortiment Nederlands fruit De Nederlandse fruitteelt heeft de afgelopen tien jaar een enorme ontwik keling doorgemaakt. Het assortiment is drastisch gewijzigd. In dit opzicht is Nederland (samen met België en in mindere mate West-Duitsland) toon aangevend in de EG (zie ook de tabel). De Golden Delicious is grotendeels vervangen door nieuwe rassen, zoals Jonagold en Elstar. Verwacht wordt dat deze rassen in 1997 ongeveer de helft van de Nederlandse produktie zullen uitmaken. Bij de grootste producenten in Europa blijkt de aandacht nog vooral op de (verouderde) Golden en Red Delicious te zijn gericht. In Frankrijk neemt daarnaast ook de produktie van de Granny Smith toe. Uit onderzoek is gebleken dat de belangstelling voor deze rassen bij de consumenten in Noord-West Europa terugloopt. De voorkeur voor appels met een rode blos is sterk gestegen. Nederland blijkt met zijn moderne as sortiment goed bij deze vraag aan te sluiten. Ook de 'oude' Cox's past hier goed bij. Zelfs in 1997 zal volgens de prognose niet meer dan 15% van het totale aanbod in de EG uit deze rassen bestaan. Dit aanbod blijft dus beperkt; de Delicious blijft nog ongeveer de helft van de produktie in de EG uitma ken. Nederland ontwikkelt zich zodoen de. samen met de omliggende landen, steeds meer tot de leverancier van een 'uniek' assortiment van rassen, die niet eenvoudig door de Zuideuropese lan den geproduceerd kunnen worden. Ook vanuit het zuidelijk halfrond wor den deze rassen (voorlopig) niet aan gevoerd. Dit onderscheidend vermo gen wordt steeds belangrijker. Tegelijk met de vervanging van het assortiment zijn in de afgelopen jaren nieuwe teeltmethoden geïntroduceerd, waardoor de produktiviteit stijgt. De bo men komen eerder in produktie en worden sneller vervangen. Zodoende kan beter worden ingespeeld op de veranderende wensen in de markt. Ook dit element is van toenemend belang. Marktsegmenten Het wordt steeds duidelijker dat 'de' consument niet bestaat. Voor een goed inzicht in de markt moet een ver deling worden gemaakt in segmenten van consumenten met een gelijksoorti ge vraag op terreinen als prijs, kwali teit, smaak, produktiewijze. distributie, presentatie etc. Zo zullen er altijd con sumenten blijven die zo veel mogelijk appels willen kopen voor een zo laag mogelijke prijs (de bekende zak Gol den Delicious beantwoordt grotendeels aan deze vraag). Op dit bulkprodukt moet de Nederlandse producent zich niet richten. Daar de kostprijs in ons land iets hoger lijkt te zijn dan elders in Europa, moet de aandacht zich vooral concen treren op het marktsegment van kwali- teitsfruit, waar hogere marges te beha len zijn. De afgelopen jaren is geble ken dat de consument in dit kwaliteits segment bereid is prijzen te betalen die tot voor kort voor onmogelijk wer den gehouden. Buitenlandse aanvoerders hebben een gunstiger uitgangspositie voor het produceren van massaprodukten. Bo vendien zal het groeiende Nederland se aanbod op de EG-markt de produk- ten van andere aanvoerders, van zo wel Europese appels als importfruit, moeten verdringen. Een groei van de afzet (tegen bevredigende prijzen) lukt in een verdringingsmarkt alleen als de produkten zich in kwalitatief opzicht positief onderscheiden. Dit sluit bovendien goed aan bij de ontwikkeling van milieuvriendelijke, kennisintensieve teeltmethoden, zoals die thans centraal staan in ons land. Als het Nederlandse fruit zich ook in dit opzicht in de markt positief kan on derscheiden, wordt van de (milieu)- nood een (commerciële) deugd ge maakt. In Noord-ltalië zijn overigens vergelijkbare ontwikkelingen in gang gezet. Afzet van fruit De Nederlandse fruitteelt heeft zich in het verleden voor haar produktie en afzet vooral gericht op de binnenland se markt. Hier werd meer dan 80% van het eigen produkt geconsumeerd. Deze markt is echter te klein om een goed perspectief te bieden voor het groeiende aanbod. Dit betekent dat de uitvoer van ons fruit binnen vijf jaar bij na moet verdubbelen om de groei van de aanvoer op te kunnen vangen. Het aandeel van de binnenlandse markt zal zodoende dalen tot 60%. Het vin den van exportmogelijkheden is van doorslaggevende betekenis voor het perspectief. Een vergroting van het exportaandeel kan bijdragen aan een betere en wellicht meer stabiele prijs vorming. In een markt van overschotten kun nen toch tekorten bestaan. Voor een goede bewerking van onze buitenland se markten is niet altijd voldoende fruit beschikbaar. Buitenlandse supermark ten eisen een constante aanvoer van bepaalde rassen met een vaste (hoge) kwaliteit. Nu blijkt het Nederlandse fruitaanbod nog onvoldoende aan deze wens te kunnen voldoen. Het is van belang dat de beschikbaarheid van kwaliteitsfruit toeneemt. Dit heeft niet alleen betrekking op het aanbodvolu me, maar ook op de wijze waarop het produkt wordt aangeboden. 18 Rabobank 6*7/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 18