Nederlandse fruitteelt gaiMaiipiaitpfiiiiiiiaiii|gii Bedrijfsresultaat in van de kosten Gem. prijs appels (rechter schaal) meer toeneemt, zal deze extra produk- tie in het buitenland afgezet moeten worden. Is dit wel mogelijk, en voor redelijke prijzen, in het licht van de beschreven marktsituatie? Een andere kanttekening bij het perspectief van de Nederlandse fruit teelt betreft de structureel lage rentabi liteit. Sinds 1974 bedragen de op brengsten gemiddeld slechts f 85 per f 100 (bedrijfseconomische) kosten. Het rentabiliteitsniveau ligt daarmee lager dan bij de meeste andere agrari sche bedrijfstakken. Vanaf 1984 is de gemiddelde rentabiliteit zelfs nog ver der gedaald. In de praktijk betekent dit dat de ondernemers, om hun bedrijf in stand te houden, het eigen vermogen gratis ter beschikking stellen aan het bedrijf en genoegen nemen met een lager arbeidsinkomen dan volgens de toegepaste norm. De sterke vermogenspositie is de financiële 'kurk' waar veel ondernemin gen op drijven. Alleen voor 1990 wordt rekening gehouden met een betere rentabiliteit. Als gevolg van nachtvorst zijn de verwachtingen voor 1991 onze ker en kunnen de resultaten per be drijf sterk verschillen. Veel moderne ondernemingen beschikken namelijk Grafiek 3 Rentabiliteitsontwikkeling fruit 1000 ton 450 400 - Aanvoer appels veilingen (linker schaal) ing. A.M.A. Heijbroek Bedrijfstakonderzoek 350 - 300 - 250 - 200 - 150 74/75 76/77 78/79 80/81 82/83 84/85 86/87 88/89 ct/kg - 125 -115 -105 -95 85 -75 -65 -55 -45 -35 90/91 -30 74/75 76/77 Bron: LEI/PGF 78/79 80/81 82/83 84/85 86/87 88/89 90/91 raming Rabobank aandeel van 6% in de wereldhandel. Een derde deel van deze uitvoer be treft echter heruitvoer van eerder inge voerde buitenlandse appels. Vooral het belang van Chili is de laatste jaren sterk toegenomen. De im porten van fruit door de EG vanuit het zuidelijk halfrond worden steeds om vangrijker. Die appels concurreren in het voorjaar met ons bewaarfruit. Het assortiment is smal en beperkt zich grotendeels tot Granny Smith. De uit voer van Frankrijk, Argentinië, Honga rije en Italië lijkt te stagneren. Deze vier landen leveren voor een belangrijk deel een verouderd assortiment. De Nederlandse uitgangspositie De wereldwijde ontwikkelingen rondom de appel lijken geen reden te geven tot groot optimisme over het Ne derlandse fruit. De appel ervaart con currentie van ander fruit, waardoor er geen ruimte bestaat voor prijsstijgin gen in de internationale markten. Indi rect concurreert de Nederlandse appel in kwaliteit en kostprijs met ander fruit, zoals de bananen uit Midden- en Zuid- Amerika. De exportnoodzaak voor het Neder landse fruit wordt groter. Naar ver wachting zal de produktie in ons land de eerstvolgende vijf jaar met ruim 20% stijgen. Daar de binnenlandse consumptie van het eigen fruit niet Bij consumenten is de voorkeur voor appels met een rode blos sterk geslegen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 17