Inzet alle
betrokkenen voor
doelmatig
betalingsverkeer
Betalingsverkeer
Gebruikersorganisaties en de
Nederlandse banken hebben
recent overeenstemming
bereikt over maatregelen om
de doelmatigheid van het
betalingsverkeer te
bevorderen. De afspraken zijn
gericht op verlaging van de
kosten van het
betalingsverkeer. Om dat
doel te bereiken zijn -ook in
de ogen van de
gebruikersorganisaties
tarieven niet langer
onbespreekbaar. De
gezamenlijke
intentieverklaring sluit goed
aan op het beleid dat de
Rabobankorganisatie al enige
jaren in praktijk brengt.
Begin vorig jaar kwam de discussie
over de kosten van het betalingsver
keer in een stroomversnelling. Er circu
leerden geruchten over het invoeren
van tarieven aan particulieren. In april
maakte de Rabobank een totaalpakket
van maatregelen voor zakelijke cliën
ten bekend. Andere banken kondigden
tarieven op termijn aan. In reactie
daarop drongen gebruikersgroepen
aan op overleg. Zij wilden meer inzicht
in de kosten- en opbrengstenontwikke
ling van het betalingsverkeer.
Nadat duidelijk werd dat banken en
gebruikers niet tot elkaar konden ko
men, namen de minister van Financiën
en de staatssecretaris van Economi
sche Zaken actie om de betrokken par
tijen alsnog tot overleg te bewegen. Zij
dienden zich met name te buigen over
de vraag hoe de doelmatigheid van het
betalingsverkeer zou kunnen worden
bevorderd.
Na een serie gesprekken met alle
partijen kwamen de bewindslieden tot
de conclusie dat de meningen over
een aantal aspecten gelijkluidend wa
ren. Zo was men het er over eens dat
een doelmatiger betalingsverkeer een
algemeen belang is. Mede op grond
van de inventariserende gesprekken
kwam de overheid met een aantal uit
gangspunten voor het overleg.
Een eerste uitgangspunt was en is
dat iedereen gebaat is bij solide en
rendabele banken. Een kostendekkend
betalingsverkeer is daarbij een be
langrijk ijkpunt. De overheid beaamde
dat een beter inzicht nodig is in kosten
en baten. Ook werd aangegeven dat
invoering van gedifferentieerde tarie
ven een mogelijk instrument is om tot
een grotere efficiency te komen. Wel
dient het betalingsverkeer een lage
toegangsdrempel te houden. Als hoge
re tarieven nodig zijn, dan moeten
deze geleidelijk worden ingevoerd.
Een laatste stelling die de bewindslie
den meegaven aan de gesprekspart
ners, luidde: noodzakelijke samenwer
king bij de infrastructuur van het be
talingsverkeer baat iedereen, maar dat
mag concurrentie tussen de banken
niet in de weg staan.
Goedkope betaalvormen
stimuleren
Op basis van deze uitgangspunten
traden de Nederlandse Vereniging van
Banken (NVB) en organisaties van za
kelijke en particuliere gebruikers met el
kaar in overleg. Niet ontkend kan wor
den dat er voor de meeste betrokkenen
enkele moeilijk te accepteren punten in
de stellingen waren opgenomen. Toch
slaagden partijen er op 15 mei in over
eenstemming te bereiken over een pak
ket van aanbevelingen, die inmiddels
ter fiattering zijn voorgelegd aan de
respectievelijke achterbannen.
De aanbevelingen, die zijn vervat in
een intentieverklaring, zijn gericht op
het terugdringen van de kosten van het
betalingsverkeer, met name door ge
bruikers te stimuleren van dure betaal
vormen over te stappen naar goed
kopere. Tevens is vastgesteld dat con-
currentiële tarifering een belangrijk in
strument kan zijn om de doelmatigheid
te bevorderen.
Nu nog worden de kosten van het
betalingsverkeer voor een belangrijk
deel indirect gedekt, dat wil zeggen uit
de rentewinst die de banken maken op
de rekeningsaldi. Dat is echter een
zeer onzekere inkomstenbron, omdat
de rentestand fluctueert. Daarom gaat
de intentieverklaring ervan uit dat moet
worden overgegaan naar een directe
dekking van de kosten, dus naar het
hanteren van tarieven voor verleende
diensten.
Vertrekpunt is dat de kosten van het
betalingsverkeer zo laag mogelijk ho
ren te zijn. De banken zullen dan ook
Betaling van een
abonnement of van de
energierekening per
incasso kost minder
dan gebruikmaking
van een acceptgiro.
13 Rabobank 6*7/91