Merk Rabobank moet staan voor betrouwbare partner Communicatiebeleid De Rabobank kiest voor een nieuwe aanpak van haar reclame-inspanningen; naar verwachting zullen de eerste resultaten daarvan rond de jaarwisseling te zien zijn. De interne communicatie zal op een aantal punten worden vernieuwd, waarbij zelfs de invoering van een live televisiejournaal wordt overwogen. Voorbeelden die illustreren dat het communicatiebeleid sterker dan ooit in de belangstelling staat. Dat bleek ook tijdens de algemene vergadering van Rabobank Nederland. o> w O O O cc De bezoekers van de algemene vergadering kregen een voorproef je van hoe een dage lijks televisiejournaal er uit zou kunnen zien. ui O Identiteit is wat we werkelijk zijn. soms ook wat we zouden willen zijn. Ons imago is het beeld dat 'men' van ons heeft. Niet altijd sluiten identiteit en imago naadloos op elkaar aan en juist dan heeft communicatie een wezen lijke functie. 'Communicatie slaat via informatie en dialoog de brug tussen identiteit en imago, tussen wat we zijn en het beeld dat van ons bestaat', al dus hoofddirectievoorzitter Wijffels tij dens de middagsessie van de algeme ne vergadering, die geheel in het teken stond van communicatie. Over de identiteit van de Rabobank- organisatie hoeven geen misverstanden te bestaan. De doelstellingen, die enke le jaren geleden na intensieve gedach- tenwisselingen in de organisatie werden herbevestigd, zijn duidelijk. Voorzitter Van Verschuer van de Raad van Be heer hield de algemene vergadering een praktische vertaling voor van die doelstellingen. 'Het komt neer op vier aspecten. Onze leden-ondernemers financieren tegen een zo laag mogelijk tarief. De financiering van de leden zo lang voortzetten als er perspectief is voor continuïteit van het bedrijf. Onze particuliere cliënten bedienen met een modern, volgens de markt geprijsd pro- duktenpakket. Wezenlijk geïnteresseerd zijn in de leden en cliënten: wij zijn er voor hen en niet voor onszelf.' Om die geïnteresseerde houding ten opzichte van leden en cliënten waar te kunnen maken, mag niet het beeld van een grote, afstandelijke bank ontstaan. 'Dat zal ook niet gebeu ren, omdat wij als lokale banken een schaal hebben die aansluit bij de schaal van de kleinere onderneming en de particulier', aldus Van Verschuer. 'Wij veranderen niet in ons gedrag als partner omdat we groter worden. Wij worden wel een sterkere partner. Wij willen herkenbaar blijven in wat we zijn en daardoor vertrouwen wekken.' Niet doen alsof 'Om vertrouwen te wekken moet je in de eerste plaats waarachtig zijn, je uitgeven voor wat je bent. Waarachtig heid dwingt ons niet te doen of we des kundig zijn, maar ervoor te zorgen dat we het echt zijn. Niet te doen alsof we betrokken zijn bij het lid, maar echt be trokken zijn. Wij financieren geen twij felachtige activiteiten, wij speculeren niet. Wij zijn niet bezig met produkten die als eendagsvlinders geen ander doel hebben dan één dag mooi te zijn', stelde de voorzitter van de Raad van Beheer vast. 'Als we echt zijn die we willen zijn, zullen we als betrouwbaar worden ervaren. En dat is waarnaar wij streven: te worden gezien en ervaren als betrouwbare partner en adviseur.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 10