Hoofddirectie commentaar Enige jaren geleden hebben we tij dens afzonderlijke conferenties voor bestuurders en voor het management diepgaand met elkaar gesproken over de betekenis van ons coöperatief ka rakter. We zijn toen opnieuw tot de conclusie gekomen, dat de coöpera tieve basis het meest kenmerkende aspect is van onze organisatie. Op dit aspect onderscheiden we ons het na- drukkelijkst van de andere banken, ook vandaag de dag. Uitgangspunt voor ons beleid, voor onze doelstellin gen en voor ons handelen is dat onze coöperatieve bank een middel is, in het leven geroepen om de belangen van de leden te dienen. Het winststre ven speelt geen primaire rot maar is randvoorwaarde voor de continuïteit van de dienstverlening. En dat dit geen loze kreet is, heeft het achterlig gende jaar nog weer eens duidelijk gemaakt. We hebben onze leden/- ondernemers gefinancierd tegen een rente die gemiddeld op hetzelfde niveau lag als de rente die de Staat heeft betaald op haar leningen. Indien we de marktrente in rekening zouden hebben gebracht, zou het bruto resul taat zeker f 200 miljoen hoger zijn ge weest. Thans voeren we een interne dis cussie over het communicatiebeleid van onze organisatie. Daarbij komen vragen aan de orde als 'Hoe willen we bij de mensen overkomen?', maar ook 'Hoe wordt er over ons gedacht?'. Daarbij komen zaken naar voren die alles te maken hebben met bedrijfs cultuur en bedrijfsethiek. Deze bepa len in belangrijke mate het gezicht van het bedrijf naar buiten, de identi teit van het bedrijf. Het onderwerp bedrijfsethiek krijgt de laatste jaren toenemende belang stelling. Dat heeft mijns inziens te ma ken met de versnelling van diverse ontwikkelingen in onze samenleving. Steeds vaker en indringender worden bedrijven aangesproken op hun func tioneren. Het is dan ook van groot be lang. dat een bedrijf een breed gedra gen stelsel van normen en waarden kent, dat gehanteerd wordt als toets steen bij de besluitvorming en als richtlijn voor het handelen. En naarmate het aantal managers en medewerkers toeneemt, is de noodzaak groter een dergelijk stelsel van normen en waarden te formule ren, vast te leggen en er voortdurend aan te herinneren. Van oudsher be schikt de Rabobankorganisatie over een sterk ontwikkelde bedrijfsethiek. De coöperatieve grondslag is daar voor de belangrijkste oorzaak. Tijdens de periodieke kringvergaderingen worden beleid alsmede nieuwe ont wikkelingen en richtlijnen uitvoerig in alle openheid besproken en getoetst aan onze doelstelling: de belangenbe hartiging van onze leden. Zonder dat we ons daarvan steeds bewust zijn, wordt hierdoor tegelijk ook een grote mate van overeenstemming bereikt over de normen en waarden waardoor we ons laten leiden. Betrokkenheid, integriteit en maatschappelijke verant woordelijkheid zijn daarbij belangrijke ingrediënten. Juist als coöperatieve organisatie hebben we altijd veel waarde gehecht aan de ethiek van ons handelen en zullen dat ook blijven doen. We zullen de normen en waar den van onze organisatie regelmatig onder de aandacht brengen van ma nagement en medewerkers om de be leving ervan te versterken. Bestuur ders en directies hebben in dat ver band niet alleen een voorbeeldfunctie, maar tevens een toeziende en corri gerende taak. Bij de werving en selectie zal al re kening moeten worden gehouden met de vraag of de toekomstige manager of medewerker zal kunnen aarden in het coöperatieve milieu bij de bijbeho rende bedrijfsethiek. Dat geldt zo mo gelijk nog sterker voor de kandidering van leden voor de bestuurscolleges. Op deze wijze zal de Rabobankorga nisatie voor leden en cliënten maar ook voor de 'buitenwereld' zich in po sitieve zin blijven onderscheiden als een bank, waar de belangen van le den en cliënten voorop staan, een bank waar men zich thuis voelt. Van den Broek

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 5