Frankrijk 'en profil' Merken in de landbouw Vervolg van ren, zijn die rond het Centraal Massief, pagina 8 Ondanks de regionalisatie blijft Parijs en omstreken, het lle de France, voor alsnog het absolute economisch cen trum van Frankrijk. Hier wordt een kwart van het nationaal produkt gege nereerd. Een echte decentralisatie zal daarom nog ettelijke jaren duren. Naar grotere zakelijkheid Ook nu nog kan men bij verblijf in Frankrijk een gevoel van tijdloosheid krijgen, waarbij het culinaire een di mensie aan het genoegen toevoegt. Het is niet voor niets dat Frankrijk mede door het toerisme de tweede dienstenexporteur ter wereld is. De tij den veranderen echter. De Franse economie onderging de laatste tien jaar duidelijke accentverschuivingen, waarbij in tegenstelling tot de jaren ze ventig prijsstabiliteit en modernisering van het economisch apparaat een cen trale plaats in het economisch beleid kregen. Hiertoe moesten marktbelem- - meringen worden afgebroken en de confrontatie met de buitenlandse con currentie tot een uitdaging worden. Deze ontwikkeling strookte met het streven de interne Europese markt nu eindelijk eens waar te maken. Maar verdere integratie staat haaks op het centrale denken dat de Franse verhou dingen zolang bepaalde. Het hield re gionaal Frankrijk onder de duim en zorgde voor behoud van het rurale ka rakter. Dit alles is duidelijk aan het ver anderen. Onder invloed van de Euro pese eenwording zal er meer wel vaartsspreiding naar de Franse regio's plaatsvinden. Er is dan een gerede kans dat de genoeglijkheid in menige regio gestaag zal worden vervangen door grotere zakelijkheid. Vervolg van pagina 25 door ze de aandacht volledig konden richten op de ontwikkeling van consu- mentenprodukten. Sinds ook de Nederlandse zuivelin dustrie door de melkquotering zich niet meer hoeft te buigen over de verwer king van een alsmaar wassende stroom melk, is zij met een forse inhaalslag bezig. We zien onder meer dat de zuivelindustrie de laatste tijd meer reclame maakt voor haar eigen melk, hoewel ze in het melkkoelvak nauwelijks concurrentie te duchten heeft. Flierdoor wordt de naamsbe kendheid van bijvoorbeeld Campina- Melkunie en Coberco echter enorm vergroot. Deze naamsbekendheid wordt gebruikt in de rest van het koel vak, waar de produkten liggen die wel concurrentie ondervinden. Met de verse melk en yoghurt heb ben de Nederlandse 'zuivelaars' in de supermarkt een paar flinke reclamezui len die hun een voorsprong bieden. Dit voordeel zal zeker benut worden in de belangrijkste zuivelmarkt, te weten die van kaas. De afzetgroei in de kaas markt komt bijna geheel voor rekening van de nieuwe kaassoorten en mer ken. De Leerdammer (van Wessanen) -een van de merknamen voor de nieu we kaassoort Maasdammer- is hiervan een goed voorbeeld. Ook Mon Chou (van Campina-Melkunie), in een kaas segment waar Nederland traditioneel minder sterk vertegenwoordigd is, is een succesnummer, evenals Westlite (van Westland). De pluimveevleeswereld heeft van af het begin van de jaren tachtig het roer omgegooid. Door van eenvoudige diepvrieskuikens om te schakelen op verse delen, trad in die markt een ster ke diversificatie op. De merkontwikke ling is nochtans bescheiden, een ge geven waar de gehele vleessector voor alsnog mee kampt. Ook de eiersector heeft een zekere diversificatie onder gaan in de vorm van met name schar releieren. De moeilijkheid is echter dat eieren een zeer homogeen produkt zijn en geen enkele handelaar een domi nante aanbodpositie in de markt heeft. Daarom worden bij eieren met name pogingen ondernomen om merken op te bouwen op grond van expressieve produkteigenschappen. In de roodvleeswereld zijn onlangs forse bewegingen ontstaan. Ook hier is het de moeilijkheid dat vlees vanaf de slachterij een nog vrij homogeen pro dukt is. Bovendien is verschil in feitelij ke kwaliteit vaak moeilijk te herkennen door de consument. Het handhaven van een constante kwaliteit vereist een enorme inspanning van de producen- 30 Rabobank 5/91 ten in procesbewaking door de gehele produktiekolom. Daarnaast was tot voor kort de slachterijsector nog be hoorlijk versnipperd. Nu komen de grote concerns met de eerste stappen op weg naar merk- vlees. Ze hebben zich terdege voorbe reid om de kwaliteit ook te kunnen waarmaken, in tegenstelling misschien tot Duitsland waar te pas en te onpas vlees werd voorzien van een etiket zonder de vereiste kwaliteitsbewaking. Voor varkensvlees zijn er inmiddels on der meer de merken Good Farming (Coveco), Het Gulle Varken (Hendrix) en Programmavlees (Encebe). In de rundvleessector is de ontwikkeling van groots opgezette merkvleesprogram- ma's nog moeilijker dan in de varkens sector wegens de grote diversiteit in het aanbod van slachtrunderen. Produkten herkenbaarder Met de verdere ontwikkeling van merken in de landbouw worden de pro dukten herkenbaarder voor de consu ment. Flierdoor kunnen de feitelijke maar ook de subjectieve kwaliteiten beter tot uiting komen en kunnen die kwaliteiten ook van een specifiek prijs kaartje worden voorzien. Bovendien leidt een goede merkbekendheid vaak automatisch tot een grotere expressie ve waarde, dus tot een grotere toege voegde waarde. Dat komt de rentabili teit in de gehele landbouw ten goede, want waar het geld tenslotte in de pro duktiekolom ook precies terecht komt, het moet wel aan het eind ervan ver diend worden'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 30