1 wywviPvsïS Natupur merklappen markt te brengen. Het is als met vele zaken die beter kunnen; dan moet je helemaal vooraan beginnen. In mijn denken dus bij het voedsel van de kip zelf. Zuiver plantaardig en ervoor wa ken dat dat controleerbaar is. Dan moet je met een kleine kern werken. Met mensen die daaraan ook echt mee willen doen. Wat we met het resultaat van die samenwerking toen nog niet deden, bedachten we wel vanaf het moment dat we de Cobb-kip in ons midden hadden. We maakten een heus marketing plan. Ik praat nu van 1987, zo jong is de gedachte nog. Daar komt trouwens nog iets bij. Kort ervoor was ik van bankier veranderd. Ik wil best even kwijt dat de mensen van uw bank hier in Putten veel hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van onze plannen. Zij hebben het merk Natupur in de kanto ren van de oude slachterij geboren zien worden. Historische plek dus.' Het ging snel vanaf 1988. Met Natu pur, maar ook met Pluimveeslachterij Jansen. Die bouwde een prachtig nieuw bedrijfspand met hypermoderne slachtlijnen, die nu een capaciteit leve ren van 90 000 kippen per dag. De verhouding 'gewone' kip/Natupur-kip is nu nog 80-20, maar dat zal zeker in een beter evenwicht komen te liggen. Dat hangt van factoren af die ook Jan sen niet precies naar zijn hand kan zetten. Jansen: 'Het moet ook niet te snel gaan, de zaak moet controleer baar blijven.' Constante kwaliteit Belangrijk voor een constante kwali teit, waarbij ook de hygiëne van groot belang is, is de wijze waarop het pro- dukt aan de consument wordt gepre senteerd. 'Ook daar', vervolgt Jansen enthousiast, 'moeten we kunnen reke nen op vakmanschap en die vinden we bij de poelier. We leveren uitsluitend via de vakhandel en die wordt, net zo als wijzelf, regelmatig gecontroleerd. Daarvoor hebben we een speciale stichting in het leven geroepen. Die werkt samen met instellingen als de In ternationale Controle Maatschappij in Twello, die monsters trekt bij de meste- rij, bij de slachterij, maar ook bij de poeliers die ons merk voeren. Het TNO in Wageningen onderzoekt het voer en dè specialist op het gebied van alles wat met kippevlees te maken heeft, het Spelderholt in Beekbergen, speelt een belangrijke rol bij de controle van bij voorbeeld kipdelen. Want u weet dat behalve de hele kip, ook de kipdelen steeds meer in de belangstelling van de consument komen. Wie vandaag de dag bij de goede poelier in de winkel staat, smult al van de wijze waarop een en ander wordt gepresenteerd, want ook dat hebben we natuurlijk zo professioneel mogelijk laten uitwerken', aldus Jansen. De op lettende kipliefhebber zal trouwens via radio, tv, dag- en weekblad kennis hebben gemaakt met het complete concept van de Natupur-promotie. Jan sen geeft aan dat de distributie voor de particuliere markt via de huidige kana len zal blijven verlopen. Er wordt wel gedacht aan uitbreiding in de richting van de horeca, instellingen, verzor gingstehuizen etc. Bij de poelier treft de klant naast de kip en het ei ook een serie bijpassende Pluimveeslachterij Jansen beschikt over een ultramodern be drijfspand en dito transportmiddelen. kruiden aan. Jansen legt uit waarom het merk 'Natupur' is gekozen en niet 'Natukip'. 'Omdat we met meer bezig zijn dan alleen met kip. Binnenkort kunt u de Natupur-kalkoen tegemoet zien en wat te denken van het Natu- pur-varken?' Het is duidelijk: Jansen en zijn Natu- pur-partners hebben nog grootsere plannen. Het gaat ze vooral om kwali teit, die direct te maken moet hebben met wat gezonder is voor de consu ment. 'Het vlees van de kip bevat circa 100% meer linolzuur dan het vlees van een 'niet-vegetarisch' dier en dat is goed voor hart- en bloedvaten', zegt Jansen. Het zuiver plantaardige voe dingspatroon heeft ook voordelen voor het milieu: de mest van Natupur-kippen bevat belangrijk minder amoniak en is minder onaangenaam van geur. JO

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 27