Natupur: 'gewone' kippen worden merkkippen Natupur merkkippen Even buiten het Veluwse dorp Putten, aan de weg naar Voorthuizen, staat Pluimveeslachterij Jansen. Afgezien van de fraaie architectuur van het nog maar één jaar oude gebouw, zo op het eerste gezicht niets bijzonders voor deze streek. Maar het smaakvolle interieur, de doordachte indeling en de warme sfeer geven spontaan een stukje prijs van de wijze waarop hier wordt gewerkt: in de eerste plaats vooral samen, weloverwogen, ondernemend en in goed overleg. Begrippen die mee aan de basis hebben gestaan van het idee 'Natupur', een succesvol marketing-concept dat naar volle wasdom aan het groeien is. De kip vervult daarbij, vooralsnog, een hoofdrol. Natupur. Puur natuur. Of, vrijer vertaald: Op uw gezondheid! Directeur H.Jansen van dit vooruit strevende Veluwse familiebedrijf heeft zijn ruime kamer ingericht alsof hij thuis is. De koffie staat gezellig klaar in de zithoek en zoon Jannes maakt deel uit van het gesprek: hij wil graag leren. Vernoemd naar opa Jannes, de geres pecteerde grondlegger van de slach terij, zal hij later pa opvolgen als zake lijk hoofd van de familie Jansen. Me vrouw Jansen komt even binnen, heeft haar eigen kamer in het gebouw, even als één van de dochters. Er wordt in groot verband in de fotoalbums ge zocht naar geschikte platen. Directeur Jansen vertelt kort maar betrokken hoe zijn vader er voor de oorlog mee begon. Zwoegend in de grindheuvels bij Garderen voor een hongerloontje van f 8,37 per week - en dan mocht 'ie de derde week niet ko men - keek opa uit naar wat anders. Het werd 'de handel in' zoals dat heet te. Eerst nog een paar maanden wat bedrijfskapitaal vergaren met werk in de polder en dan met f 40,- op de ba lans en een mand voorop de fiets op de eerste kippen uit! Goede tijden, slechte tijden. Maar het was wel de on dernemende aanzet voor wat zoon Henk vanaf de jaren zeventig tot een imposante pluimveeslachterij uitbouw de. Hier passeren per dag duizenden kippen, waaraan ruim 100 mensen, al of niet automatisch, de handen vol hebben. Economisch dal In de beginjaren zeventig slachtten de Jansens zo'n 8 000 kippen per week en dat werden er binnen enkele jaren 30 a 35 000. Maar daarna, bij de overstap naar de jaren tachtig wilde het niet meer zo vlotten. De Neder landse economie belandde in een dal. De kippenhandel lag bijkans stil. Daar wordt een echte Jansen uit Putten on rustig van. Samenwerking, daar dacht hij aan. Samenwerking met anderen uit de branche. Dat kan leiden tot een be ter produkt, tot een gunstiger marktpo sitie ten opzichte van de concurrent. Wie de pluimveewereld half kent, weet dat de slachterij afhankelijk is van de broederij en de broederij van de mengvoederfabrikant. En dan is de kip er zelf ook nog. Er werd gekozen voor het merk 'Ross' (de dikbil onder de kui kens), en er werd contact gelegd met kuikenbroederij van Hulst in Veldhoven en de mengvoederbedrijven Coppens in Hoogeloon en De Hoop in Zelhem. Die vier vonden elkaar snel. Vakman schap. kennis van de markt en vooral feeling en een fikse dosis durf en ver trouwen in elkaar waren de ingrediën ten voor wat een schitterend Neder lands agrarisch produkt zou worden. Een produkt dat verrassend aansloeg en nu ongekende toekomstmogelijkhe den biedt. De samenwerking, met de Ross-kip als middelpunt, zorgde rap voor een betere marktpositie, maar ook de con current ontfermde zich, wakker ge schud door Jansen, over de kwaliteits lekkernij. En dat was het moment waarop er een geheel nieuw ei werd gelegd en uitgebroed... Jansen: 'We hadden natuurlijk wel een fikse voorsprong opgebouwd in de paar jaar dat we ijverig met die Ross- kip bezig zijn geweest. Toch voelde ik dat ik verder moest gaan, maar dan eerder beter dan meer. Op de beurs in Hannover liep ik tegen een Engels pro dukt aan, de Cobb-kip. Ik heb toen 20 000 eieren laten uitbroeden en daarmee is het begonnen. Je hoeft je, als het om het Natupur-project gaat, nooit af te vragen wat er eerder was: de kip of het ei...' We beogen een beter, gezonder produkt op de markt te brengen', aldus de geestelijke vader van de Natupur- kip. Gezondheid We zijn er de laatste jaren allemaal bewust mee bezig: het milieu en onze gezondheid. Directeur Jansen komt er rond voor uit dat die twee aspecten hem bij de uitwerking van zijn Natupur- idee in de commerciële kaart hebben gespeeld. Maar hij gaat er op een zeer verantwoorde manier mee om. Het is veel eerder doel dan middel. Jansen: 'Wat ik toen met de samenwerking al beoogde en wat zo prima lukte, was een beter, gezonder produkt op de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 26