Merk geeft landbouwprodukten meerwaarde Merken in de landbouw i Steeds vaker worden landbouwprodukten onder een aansprekende merknaam verkocht. Voor agrarische ondernemingen kan deze tendens financieel voordeel opleveren, mits zij aan een aantal voorwaarden voldoen. Eén daarvan is het leveren van produkten met een constante, hoge kwaliteit. De consument beschouwt het merk als een kwaliteitsstempel, terwijl merkprodukten vaak ook gekozen worden op grond van meer subjectieve aspecten, die samenhangen met de levensstijl van de koper. Het merk 'Mona' is voor de liefhebbers van toetjes al jaren een begrip. In de landbouw is verdere toename van het volume niet langer het adagi um, kwaliteit is het nieuwe sleutel woord. In de landbouwmarkten van de EG is geen spectaculaire afzetgroei meer te realiseren. Bovendien treedt de overheid bij de grondgebonden sec toren steeds verder terug als vangnet. Door deze ontwikkelingen moet de aandacht verlegd worden. Toename van de inkomsten kan niet meer be reikt worden door meer te produceren, maar vereist dat men per eenheid pro- dukt een hogere opbrengst verwerft. Dit laatste kan bereikt worden door nieuwe produkten te maken, door meer toegevoegde waarde per produkt te creëren èn door een hogere winst marge per produkt. Om een hogere winstmarge te behalen moet men ech ter de markt beheersen en dat is niet mogelijk bij homogene bulkprodukten (zoals bij melk-af-boerderij waar veel boeren als aanbieders fungeren). De markt kan wèl beheerst worden als men een zekere mate van afscher ming creëert. Door het aanbod te con centreren en de toetreding tot de markt te bemoeilijken kan het aanbod relatief beperkt worden en zal de prijs en dus de winstmarge kunnen oplopen. Fabri kanten kunnen door produktvernieu- wing en met merken specifieke eigen schappen aan het produkt meegeven. Nieuwe produkten bieden afscherming, omdat het een tijd duurt voordat de concurrent het heeft nagemaakt. Ook een merk geeft afscherming: het is een uniek 'stempel', waarmee een produkt zich onderscheidt van andere produk ten. Kwaliteitsgarantie Wie een merkprodukt aanbiedt, moet zich realiseren dat een merk ook kan onderscheiden als plotseling een negatief aspect opduikt. De consument koopt een bepaald merk, omdat hij daarmee een garantie inzake de kwali teit hoopt te krijgen. Wordt hij daarin teleurgesteld, dan zal hij dat merk juist links laten liggen. Merkprodukten zijn dus gevoelig voor kwaliteit. Met een merk wordt herkenbaar heid beoogd om zo een specifieke vraag naar dat merk en produkt op te bouwen. Er wordt geappelleerd aan bepaald gedrag van consumenten. Bij dat gedrag spelen twee soorten eigen schappen van het merkprodukt een rol: de intrinsieke en de expressieve kwali teit van het produkt/merk. Met de in trinsieke kwaliteit wordt gedoeld op de objectieve eigenschappen, de be trouwbaarheid van het produkt, zoals de hoeveelheid fruit in jam of de ver houding tussen vlees, vet en bot bij een karbonade of de smeerbaarheid van boter. Bij de expressieve kwaliteitseigen schappen gaat het om subjectieve as pecten, die samenhangen met de Ie- /vtortp, Magere yoghurt I /won* s Magere Yoghurt qavaRo Mi* drink /tiontv MAGERE YOGHURT /Honp, j MAGERE YOGHURT1 (B mpts/i/r drink Savarois ^ona, /üonn N5T Brunch,, -=-> KbfgfÊf aiooA 1ii- v r 24 Rabobank 5/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 24