mige gevallen wordt een zelfstandige huishouding gestart en meestal heeft men eigen inkomsten. De stap naar een 'gewoon' rekeninghouderschap kan worden gezet. Voor jongeren van 6 t/m 19 jaar is sparen bij de bank bijna een vanzelf sprekendheid, zo blijkt ook uit het Na tionaal Onderzoek Jongerenbladen 1989. In deze leeftijdsgroep beschik ken negen van de tien Nederlanders over een spaarrekening. Bijna 70% spaart zelf en voor 45% wordt (ook) gespaard door bijvoorbeeld ouders. Marktbenadering Dat de doelgroep vanuit meerdere oogpunten interessant is, is duidelijk. De manier waarop de Rabobank daar mee omgaat, is dat ook. Vastgesteld moet worden dat de bank niet iets wil opdringen aan jongeren en hun ouders, hen niet iets wil aanpraten om er alleen zelf beter van te worden. Ouders wensen het begrip 'geld' een plaats te geven binnen de opvoeding en daar haakt de bank, ook vanuit haar maatschappelijke verantwoordelijk heid, op in. Belangrijk uitgangspunt is dat er een duidelijke behoefte is bij jongeren en hun ouders aan financiële dienst verlening. Een vroeg contact tussen bank en cliënt is daarbij nodig, niet zo zeer omdat er kapers op de kust zijn, maar omdat het gebruik van bankdien sten zo'n belangrijk deel van het leven is gaan uitmaken. Het omgaan met geld en in het verlengde daarvan met bankdiensten kan men niet vroeg ge noeg leren. Aanvankelijk worden de ouders be naderd met een spaardienst en in de loop der tijd neemt het kind de plaats van de ouders in voor wat betreft de De faciliteiten van de nieuwe Rabo Jonge- renrekening zijn afge stemd op de wensen en beslissingsvrijhe den die bij de diverse leeftijdscategorieën passen. zeggenschap over het tegoed. Het sparen gaat op dat moment wat meer naar de achtergrond en betalen wordt voor de jeugdige rekeninghouder het belangrijkste. Op dat pad wil de Rabo bank de cliënten begeleiden. Daarmee komt de bank tegemoet aan de wens van de ouders om financiële bewust wording als deel van de opvoeding te beschouwen. Het belang van informa tie en educatie vertaalt de bank onder meer in lespakketten, die aan het on derwijs worden aangeboden. Deze voorlichtingscomponent in de marktbewerking acht de Rabobank be langrijker dan kortingen op niet-bancai- re zaken. Jonge bankklanten wensen serieus te worden genomen en een volwaardige benadering stellen ze dan ook op prijs. Niettemin spelen ge schenkjes een rol in dit marktsegment, ook al omdat het gevoel voor rente bij jonge kinderen niet aanwezig is. De hoogte van de rente is voor de meeste jongeren dan ook geen doorslagge vende reden om een relatie aan te gaan. Gedegen marktkennis en een geva rieerde publiciteit en marktbewerking zijn belangrijke factoren voor een suc cesvol optreden op de jongerenmarkt. De positie van de Rabobank geeft aan dat ze daarover beschikt: ze heeft met 50% van alle jongeren een relatie. Het opbouwen en handhaven van een der gelijk marktaandeel kost de bank jaar lijks tientallen miljoenen guldens. Die bedragen worden gezien als een be langrijke investering in de toekomst. Een investering in de toekomst van de bank, maar zeker ook in een verant woord financieel gedrag van de vol wassenen van straks. F.J.M. Latour Marketing Particulieren daar een voorbeeld van. Het geld dat de kleintjes van opa en oma, van oom en tante krijgen, mogen ze in de spaar- pot doen. Voor kinderen op de basis school gaat men er meestal toe over om een 'eigen' rekening voor het kind te openen: die moet dan ten dele de spaarpot vervangen. Omdat het begrip rente nauwelijks een rol speelt voor kinderen van die leeftijd, dienen ca deautjes de 'pijn' van het afstaan van het geld te verzachten. De kinderen kunnen de eerste jaren overigens nog niet zelf over hun te goed beschikken. Dat gebeurt pas na de basisschool, vanaf ongeveer 12 jaar. De ouders achten dan het mo ment aangebroken om de kinderen een zekere zelfstandigheid te geven op financieel gebied. Vanaf een jaar of 15 krijgen de jongeren ook de moge lijkheid om zelf via geldautomaten geld op te nemen; ze hebben dan in een aantal gevallen ook eigen inkomsten en een ruimer uitgavenpatroon (disco- bezoek en dergelijke). De faciliteiten van de nieuwe Rabo Jongerenreke- ning zijn afgestemd op de wensen en beslissingsvrijheden die bij de diverse leeftijdscategorieën passen. Opvallend is dat ouders, en vaak ook de kinderen, een volledige vrijheid met betrekking tot opnamemogelijkhe den afwijzen. Men kiest liever voor een zekere vorm van regulering. Het hante ren van minimumleeftijden voor be paalde bankdiensten of het instellen van limieten bij de opnames. De jonge ren wensen wel als een volwaardige klant te worden behandeld en ze ver wachten dan ook een goede begelei ding. Vanaf het 18e jaar is er sprake van wettelijke volwassenheid en dus ook van financiële zelfstandigheid. In som-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 23