Jongeren belang
rijke doelgroep
voor nu en later
Jongerenmarkt
De jeugd heeft de toekomst. Dat is een
cliché, maar dergelijke uitspraken hebben
meestal een kern van waarheid. De Rabobank
houdt dit gezegde in ieder geval helder voor
ogen bij haar contacten met de doelgroep
jeugd en jongeren. Enerzijds omdat de
volwassenen van straks nu moeten leren om
hun financiële aangelegenheden goed te
regelen, anderzijds omdat de jongeren van nu
in de toekomst belangrijke cliënten kunnen
worden.
Levensfasen van 0-20 jarigen
burgelijke staat
Om als bank goed op de jongeren
markt te kunnen opereren, zijn twee
zaken belangrijk. Allereerst natuurlijk
een uitgebreide kennis van de doel
groep en ten tweede een aanbod van
interessante produkten. De begin deze
maand geïntroduceerde Rabo Jonge-
renrekening is zo'n produkt, waarbij de
behoeften van de doelgroep het uit
gangspunt zijn geweest.
Voor het vergaren van kennis over
de doelgroep kan worden geput uit di
verse onderzoeken, waarvan jeugd en
jongeren de afgelopen jaren het onder
werp waren. Eén van de algemeen be
kende uitkomsten is dat er in ons land
steeds minder jongeren zijn. In 1985
telde volgens het CBS de leeftijds
groep 0 t/m 19 jaar nog 4,1 miljoen
personen; in 1990 was dat aantal te
ruggelopen tot 3,8 miljoen en in het
jaar 1995 zullen dat er naar verwach
ting nog maar 3,7 miljoen zijn. De ver
mindering van het aantal jongeren
heeft te maken met een dalend ge-
boortencijfer. Dieptepunt was 1983,
toen er 173 000 geboorten werden ge
registreerd. Momenteel worden er jaar
lijks circa 200 000 baby's geboren.
De koele cijfers duiden erop dat met
name in de leeftijdscategorie 15 t/m 19
jaar sprake is van een krimpende
markt, waar banken elkaar steeds ster
ker zullen beconcurreren. Dat alleen al
is een reden om veel aandacht te heb
ben voor de jeugdige cliënten.
Wanneer we kijken naar de bedra
gen die jeugdigen tegenwoordig tot
hun beschikking hebben, dan gaat het
om substantiële sommen (Nationaal
Onderzoek Jongerenbladen 1989). De
groep 6 t/m 12-jarige Nederlanders
kan gezamenlijk beschikken over een
startende huishoudingen -
thuiswonenden
werk
onderwijs
ontwikkeling kind
beslis-proces
leeftijd in jaren
leer/
1e baan
werk
mil. dienst
peuter
school
basisschool
voortgezet, lager+
middelbaar onderwijs
HBO/WO
ba
kleuter
kind
1e fase 1
2e fase 1
jong
by
peuter
tiener
tiener
volw.
ouders
mKÊÊÊÊM
'kind'
0 1 2 3 4 5 6 7
9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
bedrag van 250 miljoen gulden per
jaar. Ruim de helft hiervan is zakgeld,
ook verjaardagsgeld vormt een belang
rijke inkomstenbron. De groep van
13 t/m 19 jaar beslist jaarlijks over een
som van 5,2 miljard gulden. Hier zijn
- met name voor de 'oudere jongeren'-
studiebeurs en loon/salaris de belang
rijkste componenten.
Dat geld wordt slechts ten dele uit
gegeven, zodat er flink wordt ge
spaard. Hoewel het gemiddelde saldo
per rekening laag is, hebben spaarders
tot 20 jaar in totaal voor circa f 3 mil
jard aan spaarmiddelen toevertrouwd
aan de Rabobank.
Het geld dat niet wordt gespaard,
gaat op aan een zeer gevarieerd pak
ket van produkten en diensten (Scho-
lierenonderzoek 1990). Meer dan
tweederde van de scholieren (13-21
jaar) besteedt geld aan uitgaan (en
dan gaat het gemiddeld om bijna f 25,-
per maand). Ook populair zijn CD's,
snoep, snacks en frisdranken. Drie
kwart van de scholieren gebruikt een
deel van het budget om cadeautjes te
kopen. Circa 40% van de tiener-scho
lieren betaalt zelf (een deel van) de
kleding; het gaat daarbij wel om aan
zienlijke bedragen: gemiddeld f 75,-
per maand.
Financiële loopbaan
Het zal duidelijk zijn dat de groep
0 tot 20-jarigen niet homogeen van ka
rakter is. Qua ontwikkeling, scholing,
zelfstandigheid en zelfs burgerlijke
staat zijn er zeer veel verschillen (zie
ook het schema). Het gedrag op finan
cieel gebied wordt beïnvloed door
deze verschillen.
De financiële 'loopbaan' begint vaak
al vlak na de geboorte, zo zou men
kunnen zeggen. Zeven van de tien
ouders openen namelijk in het eerste
levensjaar al een spaarrekening voor
hun kind. In sommige gevallen doen
de grootouders dat ook. Ouders zien
de spaarrekening als een goede finan
ciële start voor het kind op het moment
dat het volwassen of zelfstandig wordt.
Voor die spaarrekeningen, waarop
vaak automatisch wordt gespaard, kie
zen de ouders over het algemeen de
eigen bank.
Veel ouders hechten er waarde aan
dat hun kinderen leren omgaan met
geld; ze zien dat als een deel van de
opvoeding, waar ze al vroeg mee be
ginnen. Het eenvoudige spaarvarken is