Jongeren belang rijke doelgroep voor nu en later Jongerenmarkt De jeugd heeft de toekomst. Dat is een cliché, maar dergelijke uitspraken hebben meestal een kern van waarheid. De Rabobank houdt dit gezegde in ieder geval helder voor ogen bij haar contacten met de doelgroep jeugd en jongeren. Enerzijds omdat de volwassenen van straks nu moeten leren om hun financiële aangelegenheden goed te regelen, anderzijds omdat de jongeren van nu in de toekomst belangrijke cliënten kunnen worden. Levensfasen van 0-20 jarigen burgelijke staat Om als bank goed op de jongeren markt te kunnen opereren, zijn twee zaken belangrijk. Allereerst natuurlijk een uitgebreide kennis van de doel groep en ten tweede een aanbod van interessante produkten. De begin deze maand geïntroduceerde Rabo Jonge- renrekening is zo'n produkt, waarbij de behoeften van de doelgroep het uit gangspunt zijn geweest. Voor het vergaren van kennis over de doelgroep kan worden geput uit di verse onderzoeken, waarvan jeugd en jongeren de afgelopen jaren het onder werp waren. Eén van de algemeen be kende uitkomsten is dat er in ons land steeds minder jongeren zijn. In 1985 telde volgens het CBS de leeftijds groep 0 t/m 19 jaar nog 4,1 miljoen personen; in 1990 was dat aantal te ruggelopen tot 3,8 miljoen en in het jaar 1995 zullen dat er naar verwach ting nog maar 3,7 miljoen zijn. De ver mindering van het aantal jongeren heeft te maken met een dalend ge- boortencijfer. Dieptepunt was 1983, toen er 173 000 geboorten werden ge registreerd. Momenteel worden er jaar lijks circa 200 000 baby's geboren. De koele cijfers duiden erop dat met name in de leeftijdscategorie 15 t/m 19 jaar sprake is van een krimpende markt, waar banken elkaar steeds ster ker zullen beconcurreren. Dat alleen al is een reden om veel aandacht te heb ben voor de jeugdige cliënten. Wanneer we kijken naar de bedra gen die jeugdigen tegenwoordig tot hun beschikking hebben, dan gaat het om substantiële sommen (Nationaal Onderzoek Jongerenbladen 1989). De groep 6 t/m 12-jarige Nederlanders kan gezamenlijk beschikken over een startende huishoudingen - thuiswonenden werk onderwijs ontwikkeling kind beslis-proces leeftijd in jaren leer/ 1e baan werk mil. dienst peuter school basisschool voortgezet, lager+ middelbaar onderwijs HBO/WO ba kleuter kind 1e fase 1 2e fase 1 jong by peuter tiener tiener volw. ouders mKÊÊÊÊM 'kind' 0 1 2 3 4 5 6 7 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 bedrag van 250 miljoen gulden per jaar. Ruim de helft hiervan is zakgeld, ook verjaardagsgeld vormt een belang rijke inkomstenbron. De groep van 13 t/m 19 jaar beslist jaarlijks over een som van 5,2 miljard gulden. Hier zijn - met name voor de 'oudere jongeren'- studiebeurs en loon/salaris de belang rijkste componenten. Dat geld wordt slechts ten dele uit gegeven, zodat er flink wordt ge spaard. Hoewel het gemiddelde saldo per rekening laag is, hebben spaarders tot 20 jaar in totaal voor circa f 3 mil jard aan spaarmiddelen toevertrouwd aan de Rabobank. Het geld dat niet wordt gespaard, gaat op aan een zeer gevarieerd pak ket van produkten en diensten (Scho- lierenonderzoek 1990). Meer dan tweederde van de scholieren (13-21 jaar) besteedt geld aan uitgaan (en dan gaat het gemiddeld om bijna f 25,- per maand). Ook populair zijn CD's, snoep, snacks en frisdranken. Drie kwart van de scholieren gebruikt een deel van het budget om cadeautjes te kopen. Circa 40% van de tiener-scho lieren betaalt zelf (een deel van) de kleding; het gaat daarbij wel om aan zienlijke bedragen: gemiddeld f 75,- per maand. Financiële loopbaan Het zal duidelijk zijn dat de groep 0 tot 20-jarigen niet homogeen van ka rakter is. Qua ontwikkeling, scholing, zelfstandigheid en zelfs burgerlijke staat zijn er zeer veel verschillen (zie ook het schema). Het gedrag op finan cieel gebied wordt beïnvloed door deze verschillen. De financiële 'loopbaan' begint vaak al vlak na de geboorte, zo zou men kunnen zeggen. Zeven van de tien ouders openen namelijk in het eerste levensjaar al een spaarrekening voor hun kind. In sommige gevallen doen de grootouders dat ook. Ouders zien de spaarrekening als een goede finan ciële start voor het kind op het moment dat het volwassen of zelfstandig wordt. Voor die spaarrekeningen, waarop vaak automatisch wordt gespaard, kie zen de ouders over het algemeen de eigen bank. Veel ouders hechten er waarde aan dat hun kinderen leren omgaan met geld; ze zien dat als een deel van de opvoeding, waar ze al vroeg mee be ginnen. Het eenvoudige spaarvarken is

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 22