Klachtenbehandeling Klachten nader bezien Wil er van een klacht sprake zijn, dan moet de afnemer van het produkt ontevreden zijn over hetgeen hij of zij heeft gekocht. Maar er moet aan nog een andere belangrijke voorwaarde zijn voldaan: de consument moet zijn ontevredenheid kenbaar maken. Onte vredenheid ontstaat als er een negatief verschil is tussen wat de afnemer ver wacht en wat hij krijgt. Die omschrij ving geeft al aan dat er subjectieve elementen in het spel zijn. Er bestaat betrekkelijk weinig in zicht in de mate waarin consumenten tevreden zijn met de prestaties van hun aankoop. Er zijn signalen dat bij bepaalde produkten zelfs meer dan de helft van de klanten niet geheel of ge heel niet tevreden is. Klanten kunnen echter ook ontevreden zijn over de ma nier waarop ze in de winkel zijn behan deld. Ontevredenheid kan dus zowel op een produkt als op de bijbehorende dienstverlening betrekking hebben. De indruk bestaat dat produktge- bonden klachten vaker naar buiten worden gebracht dan klachten over de dienstverlening. Dit kan zijn oorsprong vinden in het feit dat ontevredenheid over (het functioneren of eigenschap pen van) een produkt veel gemakkelij ker objectief is weer te geven dan on tevredenheid over de dienstverlening. De consument kan ontevredenheid direct aan de leverancier kenbaar ma ken, maar hij kan ook op indirecte wij ze uiting geven aan zijn klachten. Zo kan hij bijvoorbeeld overstappen op een ander produkt of een andere win kel. Ook negatieve mond-tot-mondre- clame is een voorbeeld van indirecte uiting van ontevredenheid. Uit onderzoek blijkt dat bepaalde groepen consumenten sneller een klacht zullen indienen dan andere. Vooral consumenten met een hoger inkomensniveau en een hogere oplei ding schromen niet om hun ontevre denheid bij de leverancier te uiten. Ouderen klagen niet zo snel en klagers zijn over het algemeen beter in staat mondeling of schriftelijk de ontevre denheid te formuleren en over te bren gen. Mondigheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen klagen. De gemiddelde consument wordt mondiger en dus is het niet denkbeel dig dat de omvang van de groep po tentiële klagers in de toekomst aan merkelijk zal toenemen. Een extra re den om meer serieuze aandacht aan klachten te geven. Variatie per branche Het aantal klachten waarmee detail listen worden geconfronteerd, varieert sterk per branche. Het aantal produkt- gebonden klachten ligt in een gemid delde detailhandelszaak tussen de 4 en 15 per maand. In het algemeen blijkt dat er meer klachten worden in gediend over duurzame consumptie goederen en over produkten met een gemiddeld hogere prijs. Volgens onderzoek zijn winkeliers van mening dat ongeveer 60% van de ingediende klachten terecht is. Van de resterende 40% kan ongeveer de helft als twijfelgeval worden aangemerkt. Anders gezegd: 8 van de 10 klachten is vermoedelijk terecht. De conclusie lijkt dan ook gerechtvaardigd dat het betrekkelijk weinig zin heeft om met de consument te discussiëren over de vraag of de klacht al dan niet reëel is. Dat neemt overigens niet weg dat 35 tot 40% van de ondervraagde winke liers van mening is dat de klacht door de consument zelf is veroorzaakt. Op grond van deze cijfers kan de conclu sie getrokken worden dat de detaillist een tamelijk coulant beeld van zichzelf heeft als het gaat over klachtenbehan deling. Uiteraard is het zaak om gegronde klachten zo snel mogelijk op te lossen en de consument volledig tegemoet te komen. Daarnaast verdient het aanbe veling iets extra's te doen. Klagende klanten krijgen vaak een reparatie (bij duurzame consumptiegoederen) of een nieuw produkt aangeboden. Het teruggeven van de aankoopsom komt minder vaak voor, zeker bij de wat duurdere produkten. Ook tegoedbon nen worden slechts in een beperkt aantal gevallen verstrekt. De kosten die zijn verbonden aan het oplossen van de klacht, bedragen bij niet-duurzame consumptiegoederen meestal minder dan f 100. Op jaarba sis blijven ze per winkel beperkt tot cir ca f 7 000. Een groot deel van deze kosten is overigens weer bij de leve rancier te verhalen. Bij twijfelgevallen is vaak sprake van enige schuld bij zowel de klant als de leverancier. In die gevallen hebben leveranciers het er wel eens moeilijk mee om tot vergoeding over te gaan. De verstandige winkelier zal echter het commerciële belang laten prevaleren en een coulante opstelling kiezen. Het behouden van een bestaande klant is immers veel goedkoper dan het win nen van een nieuwe klant. Waar het gaat om ongegronde, maar wel eerlijke klachten kan de winkelier uit commer cieel oogpunt besluiten de klant geheel of gedeeltelijk tegemoet te komen. Volgens de detaillisten is meer dan 95 van de klagende consumenten content met de geboden oplossing. Cij fers van de Consumentenbond geven (zoals wellicht mocht worden ver- Klachtenmanagementsysteem 2 contact medewerkers 3 centrale klachtenregistratie T intern klachten onderzoek registratie 1 beslissing n.a.v. structurele klanttoe' maatregelen 1 bereik baarheid an wacht) een wat ander beeld. Uit onder zoek van deze organisatie naar de af handeling van klachten over kleding bleek een kwart van de klanten niet te vreden te zijn met de uiteindelijk aan geboden oplossing. Klachtenmanagement Klachten bieden vaak structurele marketinginformatie, die echter alleen kan worden verkregen als elke klacht daarop wordt onderzocht. Dit blijft ech ter nogal eens achterwege, omdat de neiging bestaat het incidentele karak ter van klachten te benadrukken. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk ontevreden klanten hun ervaringen kenbaar maken, kunnen bedrijven be paalde faciliteiten ter beschikking stel len. Grotere winkelketens hebben bij voorbeeld een afdeling klantenservice of een klachtentelefoon. Ook klachten formulieren en het openstellen van een 06-nummer kunnen drempelverlagend werken. Vaak is er een bepaalde lijn te ont dekken in klachten. Om die lijn te kun nen traceren, zal de winkelier ervoor moeten zorgen dat van alle klachten aantekening wordt gemaakt. Met de opzet van een klachtenmanagement systeem snijdt het mes aan twee kan ten. Een dergelijk systeem verschaft w. van der Velden duidelijkheid aan de klant. Deze weet Bedrijfstakonderzoek 19 Rabobank 5/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 19