Zorgvuldige klachtenbehande ling zorgt voor tevreden klanten Klachtenbehandeling Kwaliteitszorg houdt niet op zodra een produkt of dienst is geleverd. Zo kan klachtenbehandeling worden gezien als het sluitstuk van een kwaliteitszorgsysteem. Goed omgaan met klachten maakt van een ontevreden klant de beste klant. Bovendien kan de ondernemer aan ingediende klachten waardevolle marktinformatie ontlenen. Toch lijkt dit onderwerp één van de laatste taboes in de relatie tussen leverancier en afnemer. Goed omgaan met klachten maakt van een ontevreden klant de beste klant. Het hoofddoel van klachtenbehan deling is het bevorderen van de tevre denheid bij klanten, een basisbeginsel van veel detailhandelsformules. Klach tenbehandeling is dientengevolge een onderdeel van de bedrijfscultuur, ge richt op de klant en op de markt. Een organisatie die klachten seri eus neemt, is doorgaans aan meerde re aspecten te herkennen. Het bedrijfs beleid is gericht op continuïteit in de relatie met de afnemer, hetgeen duide lijk verder gaat dan een omzetdoelstel- ling. De organisatie wordt gekenmerkt door grote aandacht voor de klant op alle niveaus binnen het bedrijf. De klant staat in het middelpunt van de or ganisatie. Voorts is een belangrijk punt het intensieve contact met de markt. Dat komt naar voren bij de produktont- wikkeling, maar ook bij het streven zo veel mogelijk informatie uit de markt terug te krijgen. Men heeft over het al gemeen veel aandacht voor klachten, in de wetenschap dat een goede klachtenafhandeling uiteindelijk tot een beter produkten- en dienstenaanbod zal leiden. Anders dan men wellicht zou ver wachten, is een goede klachtenafhan deling juist in de detailhandel belang rijk. In de detailhandel worden vaak betrekkelijk homogene produkten min of meer op routinebasis verkocht. Ze ker bij de niet-duurzame consumptie goederen is het aankoopbedrag rela tief gering. Dit kan ertoe leiden dat een ontevreden klant niet de moeite neemt een klacht in te dienen. Maar dat draagt wel het gevaar in zich dat het belang van klachten wordt onder schat. Een niet klagende, ontevreden consument zal veelal op een andere wijze zijn negatieve ervaringen ken baar maken. Klantgerichtheid betekent in die si tuatie het stimuleren van (gefundeerd) klagen en het goed luisteren naar wat de klant vindt. In die zin is klachtenbe handeling een onderdeel van het in strumentarium, gericht op het meten van de kwaliteit van de klantenservice. Klachtenbehandeling heeft in dat kader eenzelfde functie als bijvoorbeeld het volgen van retouren en credit-nota's, het meten van klantenloyaliteit, het houden van interviews en de organi satie van consumentenpanels.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 18