Interview 'Ex-cliënt' en hoofddi rectielid Schreve: 'De profilering als bank voor het grotere be drijfsleven is absoluut terecht'. te krijgen, het is een mensenbedrijf. Bovendien had de Heidemij van oor sprong ook een verenigingsstructuur met autonome afdelingen. Die afdelin gen moesten overtuigd worden. Trouwens in ieder bedrijf dat het moet hebben van mensenwerk, en dat geldt bij uitstek voor de financiële dienstverlening, heb je argumenten no dig om de mensen mee te krijgen. Je moet motiverend bezig zijn en dat vind ik leuk. Ook in mijn vrije tijd heb ik op dat punt ervaring opgedaan: ik ben voorzitter geweest van de Nederlandse Sportfederatie en daar heb je te maken met 93 autonome bonden, die 30 000 autonome verenigingen vertegenwoor digen. Het is dan zaak om gemeen schappelijke lijnen te vinden en tot krachtenbundeling te komen', meent Schreve. 'Zo zie ik eigenlijk de Rabobank- organisatie ook. Het is hier een groot goed dat op veel plekken mensen een hoge mate van verantwoordelijkheid dragen. Zeker gezien de grootte van de organisatie moet je er voor zorgen dat de mensen die met hun eigen werk bezig zijn, wel het grotere verband blij ven zien. Het is een taak van de lei ding om alle activiteiten zo goed moge lijk op het uiteindelijke doel afgestemd te krijgen.' Als belangrijk kenmerk van de Rabobankorganisatie noemt Schreve de maatschappelijke betrokkenheid. 'Deze organisatie beweegt zich sterker dan welke andere bank in Nederland in het maatschappelijke veld. Voor een deel ligt dat besloten in de organisatie structuur: veel mensen, de zesduizend bestuurders, zijn niet de hele dag met bankieren bezig. Deze bank is ook be reid, heeft zelfs een sterke neiging om zich uit te spreken over relevante maatschappelijke vraagstukken. Dat is iets wat me zeer aanspreekt. Die maatschappelijke betrokken heid is voor mij ook een belangrijke in vulling van het begrip coöperatief. Bin nen de coöperatie probeer je met el kaar een bepaald doel te bereiken, maar dat doe je niet los van de samen leving. Natuurlijk zijn er binnen de co- operatie elementen van solidariteit. Daarbij denk ik wel dat in deze tijd die solidariteit vooral gediend is met een bedrijfsmatige aanpak. In onze wereld leidt dat bedrijfsmatige tot een in een aantal opzichten doelmatige samenle ving. Het zijn van coöperatie zorgt voor een warm en menselijk element, maar dat is iets anders dan een softe bena dering.' Terzake kundig zijn Rabobank Nederland profileert zich meer en meer als bank voor het grote re bedrijfsleven. De vraag of dat een terechte claim is, moet kunnen worden beantwoord door iemand die drie maanden geleden nog aan het hoofd stond van zo'n grote onderneming. 'Die profilering is absoluut terecht. Ik heb als klant ervaring met twee ban ken, de andere zal ik niet noemen. De Rabobank is bepaald niet slecht. Beter, om het positief te zeggen. Het ac countmanagement was adequaat, er werd goed gereageerd op vragen die leefden. Soms had ik wel eens het ge voel dat er meer initiatief genomen zou kunnen worden met het aanbieden van andere diensten dan waarnaar we vroegen. Maar naar mijn idee kan de Rabobank zich op deze markt meten met de andere, grote Nederlandse banken. Ons marktaandeel is hier nog niet zo groot, dus er is ruimte voor ver groting van activiteiten.' In de visie van hoofddirectielid Schreve kan die uitbreiding van markt aandeel gerealiseerd worden in de agribusiness (in binnen- en buiten land), maar -zeker in Nederland- ook in andere sectoren. 'Daarvoor moeten we beschikken over een degelijke en actu ele kennis van de diverse bedrijfs takken, waardoor we goed kunnen in spelen op de problematiek die speelt bij de klanten. Ik maak me niet zo be zorgd dat we niet in staat zullen zijn concurrerende bankdiensten aan te bieden. Dat is allemaal wel voor elkaar, hoewel we bij het verder ontwikkelen natuurlijk niet op onze lauweren mo gen gaan rusten. Maar het gaat vooral om benadering van de markt, de po tentiële klant overtuigen van het feit dat de Rabobank er ook voor hem is. En dat betekent dus terzake kundig zijn en kosten-effectief opereren. RC

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 17