Exporteur moet rekening houden met Frans nationalisme Het Geldropse bedrijf Widemex verkoopt huishoudelijke artikelen over de hele wereld. Vanuit een brede internationale ervaring constateert directeur Nijhuis dat exporteren naar Frankrijk niet moeilijker hoeft te zijn dan naar andere landen. Voorwaarde is wel dat voldoende rekening wordt gehouden met de lokale gewoonten en omstandigheden. Zo maakt de werkwijze van de Franse detailhandel het uiterst moeilijk om zonder tussenkomst van een importeur of een eigen vestiging in het land consumentengoederen af te zetten. Widemex-directeur Nijhuis: 'Exporteren naar Frankrijk is niet echt moeilijker dan naar andere landen.' Vele duizenden Frangaises maken hun wasgoed kreukvrij op een in ons land geproduceerd strijkplankovertrek. Net zoals in talloze Franse huishou dens de 'coq au vin' van het vuur wordt gehaald met een ovenwant van Neder landse makelij. Of men zich daarbij re aliseert dat het om Nederlandse pro- dukten gaat, is overigens de vraag. De verpakking bijvoorbeeld is zeer Frans georiënteerd. 'Als exporteur moet je je goed reali seren dat Fransen ontzettend nationa listisch zijn', stelt directeur mr. J.H. Nij huis van Widemex bv, fabrikant van huishoudelijke artikelen in het Brabant se Geldrop. 'Men koopt liever een pro- dukt uit eigen land dan import. De overheid daar heeft er ook alles aan gedaan om dat te stimuleren. Op grond daarvan is het bijvoorbeeld ver standig om de verpakking uitsluitend van Franse teksten te voorzien. Als er ook andere talen opstaan, is dat zeker geen reclame.' Nijhuis baseert zijn oordeel op lang durige ervaring. Zijn bedrijf exporteert al sinds het begin van de jaren zeven tig naar Frankrijk en op dit moment wordt zelfs ongeveer een kwart van de omzet van Widemex daar gereali seerd. Dat betekent dat het afgelopen jaar voor ongeveer f 6 miljoen aan huishoudtextiel naar dat land werd uit gevoerd. 'Dat Frankrijk voor ons zo belangrijk is, komt natuurlijk voor een deel omdat het een grote markt is,' aldus Nijhuis. 'Maar we hebben ook het voordeel dat we over een zeer actieve importeur be schikken. Overigens worden onze pro- dukten daar onder de merknaam van die importeur in de handel gebracht, onze eigen merknaam Widex kom je in de Franse winkels niet tegen.' Zelf produceren In 1970 werd de firma Widemex overgenomen door de familie Nijhuis. In die tijd hield het bedrijf, dat toen nog gevestigd was in Amsterdam, zich be zig met het demonstreren en verkopen van produkten op beurzen en in wa renhuizen. Toen al waren strijkplank- overtrekken een topprodukt in het as sortiment. 'We merkten al heel gauw dat ver koop via demonstraties ons niet echt lag. Voor zoiets moet je in de wieg ge legd zijn, anders lukt het niet', stelt Nij huis vast. Daarom werd besloten de activiteiten aan te passen en de pro dukten te gaan verkopen via de meer reguliere detailhandelskanalen. Zo vindt de afzet in Nederland nu plaats via het grootwinkelbedrijf (V&D, Flema) en via winkelketens als Blokker. 'In eerste instantie hebben we ons toegelegd op handelsactiviteiten, maar wat de strijkplankovertrekken betreft moesten we een behoorlijk deel zelf doen. Die kon je niet kant-en-klaar van een fabriek krijgen,' aldus Nijhuis. In de praktijk betekende dit dat Widemex het doek inkocht, dat vervolgens door derden van een metaallaagje werd voorzien. Daarna werd het doorge stuurd naar een ander bedrijf voor het aanbrengen van een schuimlaag. Zelf beschikte het bedrijf over een snij-in- richting, de overtrekken werden in thuiswerk in elkaar gezet. Het verpak ken tenslotte deed men weer zelf. Echt efficiënt was deze werkwijze niet en stap voor stap werd het hele produktieproces, vanaf het bedrukken van het doek tot en met het verpakken van het eindprodukt, binnen de muren van het eigen bedrijf gehaald. Van handelsonderneming werd men fabri kant. Gevolg was dat in Geldrop, waar Widemex sedert de overname is ge vestigd, enige malen naar een groter bedrijfspand moest worden verhuisd. Een ander effect was de forse groei van het personeelsbestand, dat inmid dels ongeveer 180 medewerkers om vat. Het assortiment bestaat uit onder meer pannelappen, ovenwanten en schorten. Van de strijkplankovertrek ken, nog steeds het belangrijkste pro- dukt, worden er dagelijks 15 000 tol 20 000 gefabriceerd. Ze zijn leverbaar in circa zeventig verschillende maten en in enkele tientallen kleuren en mo tieven. 'Er zijn altijd zo'n 25 veelge vraagde dessins. Per jaar laten we zelf tien nieuwe dessins ontwerpen; daar naast zijn er afnemers die met eigen ontwerpen komen.' Nederland te klein Al snel bleek dat Nederland te klein was voor Widemex. Nijhuis: 'De pro dukten zoals wij die verkopen, kun je in

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 14