Rabobank France uitgelegd dat het feit dat we ons hier op de agri-sector richten, een logisch onderdeel is van onze buitenlandstra tegie. Uit een oogpunt van relatiebeheer is de Rabobank verplicht haar leden en cliënten in hun buitenlandse activitei ten over de grens te volgen. Steeds meer van onze cliënten opereren in Frankrijk. En om die reden moeten wij hier over een volwaardige bancaire operatie kunnen beschikken. Maar een buitenlands bankkantoor - dat geldt ook voor ons - kan niet alleen bestaan van de relatie met Nederland. Daarom richten we ons hier, net als elders in de wereld, ook op de lokale markt. En om dat het geen zin heeft als zoveelste bank in een lokale markt méér van het zelfde te willen brengen, specialiseren we ons primair op de agribusiness. Want daar hebben we meer verstand van dan andere banken. Dat weten ze hier. Met name de grote bedrijven ken nen de Rabobank van naam. We ho ren ook regelmatig vragen: waarom komen jullie nu pas?' Dutch desk En hoe verhoudt de Dutch Desk van Rabobank France zich tot de strategi sche alliantie met Crédit Agricole? De samenwerking is er immers op gericht om Nederlandse Rabobankcliënten in Frankrijk te bedienen via de kantoren van Crédit Agricole. Levert dat geen spanningsveld op? Bar: 'Nee, ik denk dat we juist per fect op elkaar aansluiten. De samenwerking met Crédit Agricole is aanvullend op onze eigen aanwezig heid hier. Laat ik een voorbeeld geven. Een Nederlands bedrijf, klant van een lokale Rabobank, wil zaken doen in Frankrijk. In eerste instantie wordt dan bekeken of die klant vanuit Rabobank France bediend kan worden. Stel hij heeft een rekening nodig, waarop zijn Franse afnemers kunnen betalen en waarvan hij met een bepaalde frequen tie bedragen naar zijn Raborekening in Nederland wil overboeken. In zo'n ge val kunnen we die klant vanuit onze Dutch Desk prima van dienst zijn. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een kortlo pende financiering in Franse francs. We hebben door onze treasury-activi- teiten hier gemakkelijk toegang tot de Franse geldmarkt. Maar nu wil die klant ergens in de buurt van Bordeaux of in de Franse Al pen een bedrijf opzetten. Er moet een geschikt pand worden gezocht, hij heeft een langlopende financiering te gen een vaste rente nodig, de salaris betaling aan het personeel moet goed geregeld zijn en bovendien moet het betalingsverkeer met lokale leveran ciers en afnemers op rolletjes lopen. In zo'n geval ligt het meer voor de hand die klant te introduceren bij een lokale vestiging van Crédit Agricole.' Floe gaat het dan verder? Bar: 'Op dat moment komt de con tactpersoon van Crédit Agricole bij Rabobank Nederland in Utrecht in beeld. Samen met zijn evenknie bij de Caisse Nationale in Parijs bekijkt hij ver volgens bij welke vestiging van Crédit Agricole de klant het best geholpen kan worden. Dit betekent overigens Rabobank France richt zich vooral op de 'sec- teur agro-alimentaire'. niet dat wij dan uit beeld zijn. Wij blijven die klant volgen, zij het op afstand. En we zijn ook altijd beschikbaar voor het oplossen van problemen, die zich on danks de goede zorgen van Crédit Agricole toch nog zouden kunnen voor doen. Denk aan misverstanden die het gevolg kunnen zijn van taalproblemen. Er is dus geen sprake van dat we el kaar voor de voeten zouden lopen. We vullen elkaar juist prima aan en per saldo kunnen we er allebei beter van worden. 13 Rabobank 5/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 13