Milieuzorg en bedrijfsvoering Milieu en de bank Vervolg van milieuzorg-systeem. Inmiddels is bij pagina 8 een aantal bedrijven de invoering van een dergelijk IMS opgenomen in de vergunningvoorwaarden. Zelfs al zou een milieuzorgsysteem niet verplicht worden, dan nog verdient het volgens Ruwel aanbeveling om het in te voeren in de onderneming. Via zo n systeem wordt niet alleen duidelijk welke maatregelen en investeringen nog gedaan moeten worden, maar ook wie waarvoor verantwooordelijk is. Ruwel: 'Een milieuzorgsysteem om vat ook registratie van allerlei gege vens. Het vertelt je wat er aan de hand is. Daarnaast is het een middel om de medewerkers te motiveren tot zorg voor het milieu'. Daarbij moeten de medewerkers overigens wel de ruimte krijgen om aan die zorg gestalte te ge ven. 'Het gaat er niet om dat je regels gaat opleggen waar iedereen zich aan moet houden. Je moet de mensen aanspreken op hun verantwoordelijk heid en ze tegelijkertijd de middelen geven om die verantwoordelijkheid waar te maken. Dat wil dus zeggen: verbeteren van de kennis, goede voor- zienigen en duidelijke procedures en afspraken'. en proberen daarnaar te handelen. Voor (relatieve) buitenstaanders -zoals overheden, maar ook kredietverleners, verzekeraars, aandeelhouders en vak bonden- is het belangrijk om te weten hoe de onderneming gestalte geeft aan die verantwoordelijkheid. Naast het rendement is de wijze waarop een bedrijf met milieuzorg omgaat, een be langrijk criterium voor het beoordelen van de onderneming. JvK Keten De milieuzorg ligt volgens Ruwel in het verlengde van de zorg voor ar beidsomstandigheden en van de kwali teitszorg. Begrippen die binnen de meeste ondernemingen inmiddels ge meengoed zijn geworden. Omdat milieuzorg erop aansluit, hoeft invoe ring van een milieuzorgsysteem niet tot onoverkomelijke problemen te leiden. Net als bij kwaliteitszorg is bij milieu zorg sprake van inzicht in en beheer van de keten. Niet alleen intern tussen de verschillende functies in het bedrijf, maar ook extern in relatie tot toeleve ranciers en afnemers'. Milieuzorgsystemen laten zien wat de milieupositie is van een bedrijf. Niet alleen voor het management van het bedrijf en de Raad van Commissaris sen, maar ook voor buitenstaanders als banken, verzekeringsmaatschappij en en overheden. 'Als een bedrijf be schikt over een integraal milieuzorg systeem, dan is dat een signaal naar de omgeving dat het bedrijf milieube wust is. Dat men streeft naar minimale belasting van het milieu. Dat is ook van belang voor de manier waarop de bui tenwereld. van omwonenden tot en met banken en verzekeraars, tegen dat bedrijf aankijkt', stelt Ruwel vast. Al met al kunnen ondernemingen zich niet onttrekken aan het algemeen gegroeide milieubewustzijn. De mees te ondernemingen willen dat ook niet. Zij kennen hun verantwoordelijkheden Vervolg van pagina 9 ministeries van VROM en EZ en de Vereniging van Kamers van Koop handel werd ontwikkeld vanuit de wetenschap dat de raakvlakken met het milieu per bedrijfstak nogal kunnen verschillen. Het schema, dat voor de Rabobanken werd vertaald in een computermodel, geeft per branche aan met welke van de achttien meest voor komende milieu-aspecten een bedrijf wordt geconfronteerd. Ook biedt het schema een overzicht van de belang rijkste Nederlandse aanbieders van produkten en diensten op milieuge bied. Het is zeker niet de bedoeling de milieukennis die binnen de Rabobank- organisatie wordt opgebouwd, alleen te gebruiken bij de beoordeling of een financiering wel of niet kan worden ver strekt. Ook de relaties kunnen ervan profiteren. Een aantal (met name gro tere) bedrijven heeft al een milieudes kundige in dienst, maar dat is lang niet voor alle ondernemingen weggelegd. In de advisering aan die laatste cate gorie wil de bank graag een rol spelen: deels door zelf informatie te geven, deels door gericht door te verwijzen naar meer gespecialiseerde adviesin stanties. Nu het milieu een steeds zwaarder stempel drukt op het bedrijfsleven, wil de Rabobankorganisatie haar leden ondernemers ondersteunen om de ge wenste en noodzakelijke maatregelen te treffen. De bank doet dat in de eer- j ste plaats via haar functie als krediet coöperatie, dus door waar mogelijk ook milieukosten te financieren tegen gunstige tarieven en aantrekkelijke j voorwaarden. Daarnaast is er ruimte om financiële steun te geven aan projecten die milieuzorg door het bedrijfsleven sti muleren. Zo is de bank betrokken bij de Stichting Nationaal Milieu Centrum. Eén van de meest recente activiteiten van deze stichting is de uitgave van de pocket 'Afvalpreventie, beter resultaat met minder afval'. Dit boekje doet sug gesties om in bedrijven het ontstaan van afval terug te dringen. De Rabo bank heeft deze uitgave mede mogelijk gemaakt door ten behoeve van be- drijfsrelaties een groot aantal exempla ren af te nemen. RC 30 Rabobank 4/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 30