Frezenproducent maakt wat de markt vraagt Jabro Tools In vijftien jaar tijd is het Limburgse metaalbedrijf Jabro Tools een begrip geworden in de internationale gereedschapwereld. Dat is niet alleen te danken aan het leveren van technisch hoogwaardige produkten, maar vooral ook aan de belangrijke plaats die 'de markt' inneemt in de bedrijfsfilosofie. Daarbij komt dat directeur Janssen op tijd onderkende dat zijn eigen, vooral technische kwaliteiten zouden moeten worden gecombineerd met de inbreng van andere specialismen. Directeur Janssen (rechts) heeft tijdig on derkend dat specialis ten op terreinen als verkoop, financiën en produktie in dienst moesten worden ge nomen. Voor de leek zien de produkten van Jabro Tools er op het eerste gezicht nauwelijks anders uit dan boren die voor een paar gulden in de doe-het- zelf-zaak te koop zijn. Maar de werke lijkheid is anders. Het gaat om zeer specialistische frezen, die bedrijven in binnen- en buitenland gebruiken bij het maken van matrijzen. Voor een groot deel zijn het maatwerk-gereedschap pen, die met uiterste nauwkeurigheid (soms mag de afwijking van het ont werp niet meer dan 0,005 milimeter bedragen) naar wens van de klant wor den geproduceerd. Ook de prijzen lig gen anders dan in de hobbywinkel. Een hardmetalen frees, waarvan de produktie tot één of enkele exemplaren beperkt blijft, kan meer dan f 1 000,- per stuk kosten. Naast deze maatwerk- produkten levert Jabro Tools uit voor raad frezen en boren, die in het eigen leveringsprogramma zijn opgenomen. De klanten van de onderneming in het Limburgse Lottum, een dorp iets ten noorden van Venlo. zijn bedrijven van het kaliber Philips en DAF. Philips bijvoorbeeld gebruikt de frezen bij het maken van matrijzen voor televisie schermen. Van de omzet wordt maar 20% gerealiseerd in eigen land; 30% van de produkten gaat naar Duitsland, de rest wordt naar alle delen van de wereld geëxporteerd. 'Soms komen hier via de fax opdrachten binnen van bedrijven waar we nog nooit van ge hoord hebben', vertelt directeur P.W.A. Janssen. 'Pas bijvoorbeeld uit Hong kong. Misschien hebben die mensen ons ooit op een beurs zien staan.' Die opmerking doet vermoeden dat men bij Jabro Tools amper de eigen markt kent, maar niets is minder waar. Op alle mogelijke manieren wordt voe ling gehouden met wat de (potentiële) klanten willen. En omgekeerd wordt ook veel energie gestoken in het infor meren van de markt. Zo kwam onlangs een videoprogramma (in 6 talen!) ge reed, dat een beeld neerzet van een bedrijf dat met gebruikmaking van de meest moderne technologie en inspe lend op de behoeften van de afnemers produkten van hoge kwaliteit levert. Startkapitaal: f 375,- Vijftien jaar geleden, toen het bedrijf van start ging, was een totaal ander beeld van toepassing. Geen modern bedrijfsgebouw, maar een schuurtje. Geen computergestuurde machines en (met een startkapitaal van f 375,-) zeker geen bedrijfsvideo. En ook geen eigen produktie, want Janssen richtte zich in de beginfase uitsluitend op het slijpen van door het gebruik bot gewor den gereedschap. Het besluit om voor zichzelf te beginnen nam Janssen meer op basis van onvrede met zijn werksituatie dan uit een drang om als zelfstandig ondernemer de wereld te veroveren. De activiteiten ontwikkelden zich zo voorspoedig dat er al snel te veel werk was voor één man. Er kwam ruimte voor een compagnon. Deze partner, voormalig collega Brouwers, was mede verantwoordelijk voor het ont staan van de naam Jabro. 'Klanten die hun gereedschap bij ons lieten slijpen, gingen op een gege ven moment vragen: kun je ons ook geen nieuwe leveren. Daar hadden wij natuurlijk wel oren naar', aldus Jans sen. 'Maar we hadden daarvoor niet de goede machines en ook niet het geld om ze te kopen. Dus in de avonduren hebben we zelf onze eerste produktie- machine gebouwd, dat heeft wel een jaar geduurd.' Een echte doorbraak realiseerde Jabro Tools toen de beide directeuren in de gelegenheid werden gesteld het bedrijf van hun voormalige werkgever over te nemen. Daarmee kreeg men niet alleen in één klap de beschikking over een behoorlijk machinepark, maar ook over een internationaal klantenbe stand. Met al die machines werd de schuur waarin het bedrijf nog steeds was gehuisvest, toch echt te klein. Daarom werd in 1983 een eigen, 24 Rabobank 4/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 24