ven. Vooral onder deze jobbers bevin den zich nogal wat bedrijven met een geringe marktgerichtheid en een tekort aan innovatief vermogen. Veelal zijn alle ondernemingsfuncties -zoals finan ciering, organisatie en marketing- ge concentreerd in één persoon, de on dernemer. Het aantal stafleden is be perkt en er is amper budget om aan marketing te doen. In de drukte van de afgelopen jaren waren de jobbers al blij als de orders op tijd klaar waren. Maar in slechtere tijden zullen ze geconfronteerd worden met kleinere series en/of minder werk aanbod tegen veelal lagere prijzen. Om hierop voorbereid te zijn moet een jobber zich in de markt onderscheiden met prijs, levertijd, flexibiliteit, kwaliteit en efficiency. Hij moet nagaan wat zijn sterke punten zijn en zich afvragen of hij daarmee ook in de toekomst uit de voeten kan. De jobber moet ervoor wa ken niet te afhankelijk te worden van één of enkele afnemers. In tegenstelling tot jobbers stellen gespecialiseerde toeleveringsbedrijven naast capaciteit extra toegevoegde waarde beschikbaar, met name in de vorm van een eigen ontwerp. De toele verancier moet proberen al in een vroeg stadium betrokken te worden bij de ontwikkeling van nieuwe produkten bij uitbesteders. Als hij in die fase niet voldoende kennis in huis heeft, gaat Kerngegevens metaalproduktenindustrie (bedrijven 10 werknemers; bedragen x f 1 miljoen) 1986 1987 1988 1989 Omzet - w.v. export 13 070 3 580 13 360 3 540 14 030 3810 15 688 4 220 Aantal bedrijven Aantal werknemers 71 500 1 379 74 700 1 506 75 900 1 568 78 600 Investeringen - w.o. machines/inventaris 709 497 725 509 845 534 Bron: CBS Kerngegevens machine-industrie (bedrijven 10 werknemers; bedragen x f 1 miljoen) 1986 1987 1988 1989 Omzet - w.v. export 14 790 7 220 14 451 6 720 14 715 7 129 16 200 8 060 Aantal bedrijven Aantal werknemers 1 235 82 200 1 281 78 700 1 342 80 400 1 345 82 000 Investeringen - w.o. machines/inventaris 753 504 687 456 667 422 Bron: CBS wijze waarop men met de markt om gaat, sterk afhankelijk van de technolo gische mogelijkheden van het bedrijf. Verder zijn er verschillen tussen toele veranciers en bedrijven met een eigen produkt. Een deel van de toeleveranciers doet niet meer dan het beschikbaar stellen van produktiecapaciteit op basis van door de afnemer geleverde tekeningen en materiaal. Deze zoge naamde 'jobbers' leveren geen eigen ontwerp, het zijn typische uur-bedrij- wellicht voor de komende jaren een belangrijk afzetkanaal verloren. In de marktbenadering van gespecialiseerde toeleveranciers dienen kwaliteit (iso- normering), precisie en advieskracht -meer nog dan de prijs- een zwaar ac cent te hebben. De marktbenadering door metaal bedrijven met één of meer eigen pro dukten is sterk afhankelijk van de aard van het assortiment. Het maakt nogal wat uit of men produktiegoederen of consumentenprodukten maakt. Inves teringsgoederen en industriële ver- bruiksgoederen worden rechtstreeks of via de groothandel verkocht aan -veel al een beperkt aantal- industriële eind verbruikers. Consumentengoederen worden met name geleverd aan groot handel, inkoopcombinaties en groot winkelbedrijven. Via deze tussenkana- len komen de produkten terecht bij de uiteindelijke gebruiker, de particuliere afnemer. Het gaat om verschillende markten en dus verschillende markt omstandigheden. Marketing moet Marktgericht denken betekent dat de ondernemer zich bewust is van de rol die zijn bedrijf nu en in de toekomst kan spelen in de voor hem van belang zijnde markt(en). Er dient een analyse te worden gemaakt van sterke en zwakke kanten; waar nodig en moge lijk moet worden gewerkt aan verbete ring van de zwakke punten. Als dat in zicht nog ontbreekt, moeten instrumen ten worden ontwikkeld om vanuit de eigen bedrijfssituatie regelmatig zo'n analyse te kunnen uitvoeren en ver werken. De filosofie en wijze van marktbe nadering verschillen al naar gelang de functie die een metaalbedrijf in de be drijfskolom vervult, maar er is geen on dernemer die het zich nog kan permit teren om marketingaspecten buiten beschouwing te laten. Een onderne mer die alleen over technische kwali teiten beschikt, doet er goed aan zich commercieel te oriënteren of van bui tenaf advies in te huren. Ook kan het zinvol zijn een management-team, waarin alle disciplines uit het bedrijf zijn vertegenwoordigd, te laten functio neren als 'denktank' van de onderne ming en een marktstrategie te laten uit zetten. 23 Rabobank 4/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 23