'Metaal' op weg van produktie- naar marktgericht denken Onder invloed van de hoogconjunctuur hebben de Nederlandse metaalbedrijven de afgelopen jaren een positieve ontwikkeling doorgemaakt. Om die trend te kunnen vasthouden is het nodig dat ondernemers in 'de metaal' zich sterk op de kansen en bedreigingen van de markt oriënteren. In een sector waar techniek en produktie lang allesbepalend waren, is dat echter niet voor iedereen een gemakkelijke opgave. Van sterk ambachtelijk ingestelde onderne mingen is een groot deel van de metaal bedrijven uitgegroeid tot volwaardige industrieën. drs. H.B. Vruggink Sectormanagement Handel, Industrie en Dienstverlening Het afgelopen decennium was de metaalsector flink in beweging. Vooral bij de kleine en middelgrote onderne mingen voltrok zich een ware gedaan teverandering. Een noodzakelijke aan passing, want toenemende concurren tie, rationalisatie en de steeds snellere technologische ontwikkelingen stellen nu eenmaal andere eisen. In de jaren tachtig heeft een groot deel van de voorheen sterk ambachte lijk ingestelde bedrijven zich ontwikkeld tot volwaardige industrieën. Voor de betreffende ondernemers betekende dit een verandering in denken en doen: waar eerst vrijwel uitsluitend aandacht werd besteed aan de technische as pecten van produkt en produktie, kre gen ontwikkelingen in de markt meer en meer belang. Geconstateerd moet worden dat nog niet alle bedrijven in staat zijn ge weest om optimaal in te spelen op de veranderingen. Marktgericht denken is in deze 'technische wereld' vaak nog een moeilijke zaak. Onderzoeken van onder meer de Erasmus Universiteit en het Economisch Instituut voor het Mid den- en Kleinbedrijf duiden erop dat vooral de kleinere metaalbedrijven te weinig markt- en innovatiegericht ope reren. Op zich kunnen de metaalbedrijven de kansen en bedreigingen tegemoet treden vanuit een behoorlijke uitgangs positie. Onder invloed van de hoog conjunctuur werden de laatste jaren aanzienlijke omzetstijgingen geboekt. Ook de investeringen gaven een zeer positief beeld. Cijfers uit de metaalpro- duktenindustrie en de machine-indu strie (bedrijfstakken waarin de kleine en middelgrote bedrijven sterk zijn ver tegenwoordigd) tonen dit aan. Forse investeringsbedragen De ingrijpende technologische ont wikkelingen hebben het afgelopen de cennium grote invloed gehad op het metaalbedrijf. Computerbestuurde ma chines zijn nu wijdverbreid in de me taal. De investeringskosten voor deze zogenaamde CNC-machines liggen vaak vele male hoger dan voor het meer traditionele machinepark. Hogere afschrijvings- en rentelasten horen tot de financiële gevolgen, maar ook in or ganisatorisch opzicht brengt een der gelijke investering heel wat met zich mee. Hoe verder de computer oprukt (denk bijvoorbeeld ook aan geautoma tiseerde werkvoorbereiding en het ge bruik van zogenaamde pick-and-place robots voor aan- en afvoer), hoe ingrij pender de organisatorische en finan ciële implicaties. Reden genoeg dus om nieuwe in vesteringen goed te overwegen. Daar bij komt de ondernemer te staan voor de beantwoording van vragen als: heb ik voldoende orders om de toekomsti ge kosten te dekken, is er voldoende know how in huis om de machine opti maal in te passen in het huidige pro- duktieproces, wat betekent dit voor de opleiding van de werknemers, welke logistieke organisatie is nodig om de omsteltijden van de machine zo kort mogelijk te houden, zijn de materialen en gereedschappen op tijd beschik baar? Investeringsplannen moeten niet al leen worden beoordeeld ten opzichte van de huidige situatie. Tegenover de investeringskosten dienen ook in de toekomst opbrengsten te staan. Nu en straks dient vraag te bestaan naar be werkingen die op de nieuwe machine kunnen worden gedaan. En dat tegen een uurprijs die een rendabele exploi tatie mogelijk maakt. Maar bij de me taalbedrijven is de orderportefeuille veelal niet zo ver vastgelegd dat voor de totale (economische) levensduur van de machine de opbrengsten zijn gegarandeerd. Op dat moment wordt een duidelijke visie op de ontwikkelin gen in de markt wezenlijk voor de te nemen beslissing. Er mag niet worden aangenomen dat alleen het plaatsen van een machine meer werk oplevert. Toeleveranciers en eigen produkten De metaalsector is heterogeen van karakter en dat betekent dat de prakti sche invulling van de marktgerichte aanpak nogal kan variëren. Een con structiebedrijf bijvoorbeeld opereert op een totaal andere markt dan een fabri kant van gereedschappen. Ook is de WfVLTFR

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 22