Marvelo en afvalpreventie verschijnsel zette zo duidelijk door bij andere projecten dat we hebben besloten niet langer uit te gaan van aanpassingen, maar verbeteringen in te bouwen in de geplande nieuwe fabriek. Dat stelt ons in de gelegenheid optimaal en vooral goedkoper in te spelen op de milieu-problemen die nu nog in onze produktielijnen zitten'. Breed draagvlak Het Prisma-project was in feite de startmotor voor het opzetten van een gestructureerd milieubeleid. Bij elk on derdeel van Marvelo worden project groepen in het leven geroepen. Op die manier wordt een breed draagvlak voor de milieuproblematiek binnen het bedrijf gerealiseerd. Er is bij de structu rering rekening gehouden met een gro te mate van verantwoordelijkheid per afdeling: de chef heeft 'milieu' erbij ge kregen, hetgeen moet uitmonden in een zo groot mogelijke betrokkenheid per werknemer. 'Want', stelt Ooster huis vast, 'de mentaliteit van mensen is een onmisbaar ingrediënt voor het recept dat tot effectieve maatregelen moet leiden, zeker als het om de wat kortere termijn gaat'. Oosterhuis vertelt ook dat je dankzij die betrokkenheid automatisch in aan raking komt met aspecten die niet di rect betrekking hebben op het produk- tieproces. Zo zijn er de T.L.-verlichtin gen in met name de kantoorruimten. Er bestaat een hardnekkig misverstand dat een paar keer per dag opstarten van de buizen meer energie verbruikt dan het constant laten branden. De moderne starters hebben die gedachte al lang achterhaald: we kunnen onze T.L.-verlichting al uitdoen als we langer dan 20 seconden niet op onze kamer zijn. Dat levert een beetje bedrijf dui zenden guldens per jaar op, terwijl de energiebesparing ook een bijdrage le vert aan het mileu. Dat geldt ook bij het opstarten van zware machines. Gebeurt dat met bij voorbeeld tien machines tegelijk in de dure uren, dan kost dat extra geld. Eenvoudige elektronica kan ervoor zorgen dat, bij aanpassing van werk schema's, die machines op verschil lende tijdstippen aan hun karwei beginnen. Zo zijn er talloze verschijn selen binnen een bedrijf die -mits goed aangepast en verantwoord econo misch toegepast- met elkaar voor ge weldige besparingen kunnen zorgen. Neveneffecten Wie maatregelen invoert om het milieu te ontlasten, moet rekening hou den met neveneffecten in eigen huis en bij derden. Zo leidt hergebruik van flessen tot een omzetdaling bij de fles- senfabrikant. In het bedrijf zelf levert de retourstroom van flessen vraagstuk ken op als: hoe neem ik ze in, waar zet ik ze neer, hoe maak ik ze schoon. Oosterhuis: 'Hoe langer je met het milieu bezig bent, hoe enthousiaster je ervoor wordt. Ik heb pas geleden een aanvraag ingediend voor twee fietsen om ermee naar ons hoofdkantoor, hier tien minuten trappen vandaan, te rij den. In plaats van de auto te gebrui ken, waarmee je veel langer onderweg bent en dus ook het milieu meer be last. De drukke stad door, wachten voor stoplichten, optrekken, zoeken naar een parkeerplaatsje... Maar ik ben vooralsnog een beetje uitgela chen. Toch weet ik zeker dat over pak weg vijf jaar die fietsen er zullen zijn. Omgaan met milieu vergt gewenning. Vijftien jaar geleden vond iedereen een glasbak ook flauwekul. Niemand heeft ooit met kwade op zet olie in de grond laten lopen. We wisten het niet. Waar we nu de PVC uit de verpakking kunnen weren, doen we dat. Moeten koffie-omverpakkingen glimmen om verkocht te worden? Ster ker nog: moet er wel een omverpak king om? Kan er minder of helemaal geen aluminium in om het glanseffect te bereiken? Want vandaag is het nog wel zo dat een koffiepak dat niet me taalachtig schitterend in het schap staat, niet wordt gekocht. De consu ment gelooft er dan niet in. En met die consument heb je ook te maken. Die moet meedoen, die moetje informe ren, goed voorlichten, motiveren. Net als je eigen medewerkers,' aldus Oos terhuis. 'We kunnen met onze hedendaagse technische know-how die milieuproble men voor een groot deel best aan. We moeten het vooral willen. Ahold stimu leert dat. Tijd is een grotere zorg. En het geldt niet alleen voor Ahold, het gaat op voor iedereen die produceert. Doe er alles aan om aan de bron milieupreventie te bedrijven. Dat is dan al meteen voor alles wat erna komt een zorg minder.' Er is nog veel te verbeteren, op al lerlei terreinen. 'Stankoverlast bijvoor beeld', zegt Oosterhuis. 'Wie in de Zaanstreek vertoeft, wordt letterlijk met zijn of haar neus op de feiten gedrukt. Koffie, chocolade of pinda's spelen vaak de hoofdrol en verf wil ook wel eens rieken. We zullen onze meettech nieken moeten verbeteren, na moeten gaan welke luchtjes schadelijk zijn voor de gezondheid.' De Marvelo-manager is optimistisch over wat er allemaal te bereiken is. 'Als je het zo ziet en als je weet dat het, zo als de berekeningen uitwijzen, qua kostenplaatje voor een groot deel mee valt om op die manier onze toekomst veiliger te stellen, dan is afvalpreventie minder moeilijk dan het lijkt'. JO Bij Marvelo worden jaarlijks 25 miljoen flessen gevuld, waar van er eventueel 12 miljoen zouden terugkomen. 17 Rabobank 4/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 17