Milieuzorg bij Marvelo een ware 'AH-Erlebnis' Oosterhuis: 'Het meest verrassende element was dat al snel bleek datje de investering binnen de kortste keren terug verdient.' Zeg of schrijf het woord 'milieu' en we denken spontaan aan uitlaatgassen, mestproblemen, het broeikaseffect, gifgronden, oppervlaktewater, Waddenzee en zure regen. Allemaal, stuk voor stuk, gevolgen van oorzaken. Op het moment van constatering bewijzen van onomkeerbare handelingen of beslissingen, die daaraan vooraf zijn gegaan. Voor effectieve milieuzorg moeten we naar die handelingen en beslissingen. Naar de bron. Bij het Zaanse Marvelo, een onderdeel van het Ahold-concern, is men daar al een paar jaar gestructureerd mee bezig. Het facet milieu krijgt bij de produktontwikkeling evenveel aandacht als de constante zorg rondom de hygiëne. Het accent ligt daarbij op de produktiemethoden en de verpakkingen. De oevers van de Zaan zijn door de eeuwen heen, tot op de dag van van daag, het decor van industriële activi teit. We ontwaren fabrieken van hout- en papierprodukten, metaalwa ren, levensmiddelen als beschuit, koek, chocolade, zuivel, pellerijen en niet te vergeten de wereldvermaarde scheeps werven. Romantisch bewijs daarvan is het bekende Tsaar Peterhuisje, waar in 1697 Tsaar Peter I zijn intrek nam om zich op de Zaanse werven het vak van scheepsbouwer eigen te maken. Niet minder tot de verbeelding spre kend is de bijna levensgrote foto in de ontvangsthal bij Marvelo BV, een on derdeel van Ahold. Een pittoresk pand je, pal aan het Zaanse water, verbeeldt het eerste produktiebedrijf van de grondlegger van Albert Heijn. We heb ben een gesprek met commercieel ma nager J. Oosterhuis, die verantwoorde lijk is voor de verkoop van het totale Marvelo-assortiment, waaronder koffie en thee, pinda's, hagelslag, drop en de huiswijnen van Albert Heijn. Deelname Prisma-project Dat er tijdens het produktieproces en bij de vervaardiging van verpakkin gen milieu-aspecten aan de orde zijn, is ook bij Marvelo bekend. Men is zelf al een aantal jaren doende om milieu schade terug te dringen. Het bewust wordingsproces kreeg een fikse duw in de goede richting na de publicatie van het Nationaal Milieu Plan, het NMP. 'Niet alleen Marvelo, maar het ge hele Ahold-concern is zeer betrokken bezig met het milieu', zegt Oosterhuis. 'Overigens keken we er vooral in het begin nogal kritisch tegenaan. De in vesteringen voor het aanpassen van produktiemethoden vergden op het eerste gezicht veel geld. Totdat we be trokken raakten bij een interessant pro ject dat de naam Prisma meekreeg. Het werd in opdracht van de Neder landse Organisatie voor Technologi sche Aspecten opgezet door de Universiteiten van Amsterdam en Rotterdam. Op uitnodiging stuurden wij twee trainees naar de introductiebijeen komst. Het plan was dermate vakkun dig van opzet, het sloot zo goed aan bij datgene waarmee wij zelf al bezig wa ren, dat we eigenlijk beter meteen onze projectleider hadden kunnen stu ren. Het Prisma-project duurde 16 maanden. Onze deelname werd vanuit Ahold ook gezien als een pilot- project. Het meest verrassende ele ment was dat al snel bleek dat je de in vesteringen voor de uitvoering van een project binnen de kortste keren terug verdiende.' Oosterhuis licht toe: 'Goed voor beeld is de lekkage die we hebben bij het bottelen van wijn. Die bleek veel omvangrijker te zijn dan we dachten. Er worden hier jaarlijks 25 miljoen fles sen gevuld en de kosten voor aanpas sing van de produktielijn zullen worden gecompenseerd door vermindering van te betalen lozingsrechten. En dat 16 Rabobank 4/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 16