Afvalpreventie NMC-informatiepocket 'Beperking milieurisico's', waarin nader op dit on derwerp wordt ingegaan. Minder makkelijk in geld uit te druk ken, maar zeker niet minder belangrijk is de verbetering van het bedrijfsimago die door een structurele toepassing van afvalpreventie zal ontstaan. Een sterker imago bij afnemers, omwonen den en overheid kan indirect een eco nomisch voordeel opleveren voor het bedrijf. Niet alleen kan het produkt be ter in de markt komen te liggen, ook de werving van personeel kan gemakkelij ker worden. Het nemen van afvalpreventiemaat regelen vergroot bovendien de kans dat op een aanvraag voor bedrijfsuit- breiding in het kader van de Hinderwet positief wordt beschikt. Tevens kan af valpreventie de aanzet zijn tot het op zetten van een meer omvattend intern milieuzorgsysteem voor het bedrijf. Afvalpreventie moet en kan, maar het gaat niet zomaar. Met een planma tige, gestructureerde aanpak kan het meest worden bereikt. Zo'n aanpak verloopt in fasen. Eerst worden plan ning en organisatie van het project ge regeld. Vervolgens wordt een aantal mogelijkheden voor afvalpreventie geïnventariseerd, waarna wordt onder zocht welke opties haalbaar zijn. De laatste fase is uiteraard het realiseren van de haalbare afvalpreventiemaat regelen. Projectteam samenstellen Het is van groot belang dat alle ge ledingen binnen het bedrijf een positie ve houding aannemen ten aanzien van het afvalpreventieproject en de daaruit voortvloeiende maatregelen. Afvalpre ventiemaatregelen leiden veelal tot veranderingen in het bedrijf en de praktijk wijst uit dat veranderingen makkelijker worden geaccepteerd als medewerkers -van hoog tot laag- actief bij het project zijn betrokken. Het is een taak van de bedrijfsleiding om deze betrokkenheid te creëren. Eén van de eerste stappen is de sa menstelling van een projectteam, dat verantwoordelijk is voor de totale aan pak. Wie in het team zitting hebben, is afhankelijk van de grootte en organisa tie van het bedrijf. In een kleinere on derneming kan de directeur voorzitter zijn, bij een wat groter bedrijf is dat bij voorbeeld de produktiechef. Het pro jectteam formuleert de afvalpreventie doelstellingen. Hierna volgt een inventariserend onderzoek, dat men zou kunnen zien als het doorlichten van het bedrijf. Na dit onderzoek moet duidelijk zijn welke apparatuur of instrumenten (produktie- middelen) worden toegepast, welke C. Houtman Nationaal Milieucentrum Veel bedrijven zijn hun afvalwater gaan zuive ren om heffingen voor het lozen op opper vlaktewater terug te dringen. drijf -zie het voorbeeld van de lecithine- fabriek- is een mogelijkheid. Ook het zorgvuldig omgaan met grondstoffen kan aanzienlijke besparingen opleve ren. Zo kon in de suikerindustrie met een relatief eenvoudige maatregel -bij het wassen van de suikerbieten gaat minder grondstof verloren- voor miljoe nen guldens aan suiker extra worden gewonnen. Met hergebruik en/of een efficiënte omzetting van grondstoffen wordt niet alleen de hoeveelheid afval in de hand gehouden, het is ook een milieubelang dat -soms onvervangba re- grondstoffen niet worden verspild. Een andere vorm van afvalpreven tie is het omzetten van afvalstoffen in bijprodukten. Door de vrijkomende af valstoffen vroegtijdig af te vangen en op te werken tot een zuivere stof kan een bijprodukt worden gefabriceerd dat elders toepasbaar is. De kunstmestin dustrie die kooldioxide terugwint en op werkt. is daarvan een voorbeeld. De mogelijke bruikbaarheid van reststof fen wordt vergroot als een bedrijf de afvalstoffen zoveel mogelijk van elkaar gescheiden houdt. Een heel direct bedrijfseconomisch voordeel ontstaat als voor een produkt op grond van het milieuvriendelijke ka rakter nieuwe afzetmogelijkheden ont staan. Welk produkt nu wel of niet milieuvriendelijk is, hangt onder meer af van de duurzaamheid, de toepas sing van milieu-(on)vriendelijke stoffen, de produktiewijze en de recycling- mogelijkheden. De consument geeft steeds vaker de voorkeur aan 'groene' produkten, dus ook aan produkten waarbij zo min mogelijk (schadelijk) af val ontstaat. Een veelbesproken middel om milieuvriendelijke produkten te onder scheiden is het -onder meer in Duits land al toegepaste- milieukeurmerk. Er is sprake van dat dit keurmerk ook in Nederland zal worden ingevoerd. Het verkoopsucces van bijvoorbeeld fos faatvrije wasmiddelen is overigens een indicatie dat er ook zonder officieel keurmerk een markt is voor milieu vriendelijke produkten. Heffingskosten lager Heel prozaïsche redenen om aan afvalpreventie te doen, zijn het verla gen van heffingskosten en de afne mende kans om aansprakelijk gesteld te worden. In het verleden zijn veel be drijven hun afvalwater gaan zuiveren, omdat de Wet Verontreiniging Opper vlaktewater een heffing instelde op het lozen van bepaalde stoffen in het op pervlaktewater. In de toekomst zal het heffingsinstrument waarschijnlijk voor meer vormen van vervuiling worden toegepast. De afvoer- en verwerkings kosten van afval zijn nu al aanzienlijk en zullen verder stijgen. Deskundigen beweren zelfs dat binnen tien jaar de prijs voor afvalverwerking kan vervier voudigen. Bedrijven kunnen aansprakelijk worden gesteld voor veroorzaakte milieuschade. Naast de overheid kan ook elke willekeurige burger of onder nemer de door hem of haar ondervon den milieuschade verhalen op de vervuiler. Uit recente jurisprudentie blijkt dat het vervuilende bedrijf steeds vaker in het ongelijk wordt gesteld en moet opdraaien voor de aangerichte schade. Over enige tijd verschijnt de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 14