Afval
De hoeveelheden af
val die worden gestort,
moeten sterk worden
teruggebracht.
geval zou zijn. Het grootste deel van
die taakstelling moet worden gereali
seerd via hergebruik. Verbetering van
de benodigde technologieën zal wor
den gestimuleerd met subsidieregelin
gen. Voorts zullen normen worden ont
wikkeld voor de 'kwaliteit' van afval
stromen, zodat de gebruikers van afval
als secundaire grondstof ervan opaan
kunnen dat hergebruik verantwoord is.
Op langere termijn is de haalbaar
heid van de doelstelling sterk afhanke
lijk van de mate waarin het afvalpre-
ventiebeleid vruchten afwerpt. De wijze
waarop bedrijven en consumenten om
gaan met de produkten, heeft daarin
een belangrijke plaats. Gedurende de
hele levensloop (op de tekentafel, bij
produktie en consumptie en in het
afvalstadium) zullen milieu-overwegin
gen moeten worden meegenomen. Uit
gangspunt daarbij dient te zijn een lan
gere benutting van stoffen in de econo
mische kringloop.
Er staat bedrijven een uitbreiding
van produktaansprakelijkheid te wach
ten ten aanzien van milieu-aspecten.
Zij zullen meer dan tot nu toe kunnen
worden aangesproken op hun verant
woordelijkheid in het integraal beheer
van de stofkringlopen van produkten.
Aangekondigde maatregelen zijn in dit
verband de uitwerking van een infor
matieplicht, een verantwoordingsplicht,
doorlichting van produktgroepen,
ontwikkeling van milieumaten en
produktnormen en milieuzorg aan de
tekentafel.
In 1992 zal een nota 'Produkt en
Milieu' worden uitgebracht. De bedoe
ling is dat uiteindelijk aan preventie en
Grafiek 2 Verwerking afvalstromen*
taakstelling bij 2% jaarlijkse groei afvalaanbod
min ton
60
50
40
30
20
10
1990
Bron: VROM
hergebruik via het marktmechanisme,
dat wil zeggen door economische prik
kels, vorm wordt gegeven. In de afzet-
prijs van een produkt zullen ook de
daaraan verbonden kosten van herge
bruik tot uiting moeten komen. Verder
worden er regulerende heffingen over
wogen om consumptiepatronen om te
buigen. Gedacht wordt bijvoorbeeld
aan heffingen op wegwerpartikelen en
niet herverwerkbare verpakkingen.
Gevolgen voor producenten
Bedrijven concentreren zich in hun
aandacht voor het milieu nu nog vaak
in hoge mate op de effecten van de
eigen bedrijfsvoering, bijvoorbeeld door
emissies, lozingen, overig bedrijfsafval
en bodemverontreiniging. Het voorge
stane afvalstoffenbeleid voegt daar na-
preventie
hergebruik
verbranden
storten
2000
drukkelijk een dimensie aan toe, na
melijk die van het integraal ketenbe
heer. Producenten zullen moeten na
gaan hoe produkten en verpakkingen
milieuvriendelijker kunnen worden op
terreinen als gebruikte materialen,
duurzaamheid, inzameling en herge
bruik van secundaire grondstoffen.
Vooral voor de industrie, als bewerker
van grondstoffen tot produkten, kan dit
verstrekkende gevolgen hebben. Het is
duidelijk dat zowel bedrijven als consu
menten hun kijk op afval grondig zullen
moeten wijzigen.
Hergebruik van afvalstoffen stelt
specifieke eisen aan de organisatie en
de wijze van afvalverwerking. Afval zal
zoveel mogelijk moeten worden ver
werkt tot bruikbare secundaire grond
stoffen. Soms is gescheiden inzame
ling dan noodzakelijk.
Chemisch afval vormt een apart
hoofdstuk. De inzamelingsstructuur zal
worden verbeterd. Verder is het de be
doeling om de uitvoer van gevaarlijke
afvalstoffen, waaronder chemisch en
radioactief afval, met 70% terug te
brengen. Zowel de verwerkings- als de
stortcapaciteit voor chemisch afval zal
in Nederland drastisch worden uitge
breid.
Ook als het preventiebeleid succes
vol is, zal in het jaar 2000 toch nog
zo'n 12 miljoen ton afval moeten wor
den gestort of verbrand. Omdat aan
storten de nodige bezwaren kleven, zal
het accent worden verlegd van storten
naar verbranden. De jaarlijks te storten
hoeveelheid zal worden teruggebracht
van 17 naar 5 miljoen ton. Niettemin
zal het totale ruimtebeslag in 2000
toch nog meer dan het dubbele bedra
gen van dat in 1985. De verbrandings
capaciteit zal in de periode 1990-2000
moeten verdubbelen tot 7 miljoen ton,
hetgeen forse investeringen zal
vergen.